همشهری آنلاین: بر اساس یک مطالعه جدید و بزرگ، حداقل نیمی از جمعیت نهنگ‌های قاتل جهان به علت آلودگی سمی و ماندگار اقیانوس‌ها محکوم به انقراض‌اند.

خطر انقراض نیمی از نهنگ‌های قاتل جهان به دلیل آلودگی‌

به گزارش ایسنا، اگرچه استفاده از مواد شیمیایی سمی "بی‌فنیل پلی کلر شده" (PCB)، چندین دهه است که ممنوع شده اما هنوز هم به آب‌ها راه پیدا می‌کند.

این مواد در بالای زنجیره غذایی متمرکز شده‌اند و در نتیجه نهنگ‌های قاتل به عنوان شکارچیانی برتر تبدیل به آلوده‌ترین حیوانات این سیاره شده و با شیر آلوده خود نوزادان تازه متولد شده‌شان را نیز تغذیه می‌کنند.

غلظت "بی‌فنیل پلی کلر شده" در بدن نهنگ‌های قاتل می‌تواند ۱۰۰ برابر بیشتر از سطوح ایمن بوده و به شدت به اندام‌های تولیدمثلی آن‌ها آسیب رسانده و باعث سرطان و آسیب به سیستم ایمنی در آن‌ها شود.

تحقیقات جدید چشم‌انداز جمعیت نهنگ‌های قاتل را در قرن آینده مورد بررسی قرار داده و نشان داده است نهنگ‌هایی که نزدیک به سواحل کشورهای صنعتی زندگی می‌کنند تا ۳۰ الی ۵۰ سال آینده از بین خواهند رفت. در میان کشورهایی با بیشترین خطر، انگلستان یکی از بالاترین سطوح مواد شیمیایی بی‌فنیل پلی کلر شده را در آب‌های خود دارد. مناطق و کشورهای دیگری همچون جبل‌الطارق، ژاپن، برزیل و شمال شرق اقیانوس آرام نیز خطر بالایی در این زمینه دارند.

نهنگ‌های قاتل یکی از پستاندارانی هستند که در نقاط متعددی از آب‌های زمین گسترده شده‌اند. اما اکنون در دریای شمال، اطراف اسپانیا و برخی نقاط دیگر از بین رفته‌اند. این امر انقراض نهنگ‌های قاتل را بسیار محتمل می‌کند. چرا که در حالت طبیعی نیز این نهنگ‌ها بسیار آهسته تولید مثل می‌کنند و نهنگ‌های قاتل سالم ۲۰ سال برای رسیدن به اوج بلوغ جنسی زمان نیاز داشته و مدت بارداری ۱۸ ماهه دارند.

بی‌فنیل پلی کلر شده از دهه ۱۹۳۰ میلادی در سراسر جهان در اجزای الکتریکی، پلاستیک‌ها و رنگ‌ها استفاده می‌شده است. اما ۵۰ سال است که ماهیت اصلی آن شناخته شده و در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی توسط کشورهای مختلف ممنوع شده است. اما ۸۰ درصد از یک میلیون تن از این ماده شیمیاییِ تولید شده، هنوز نابود نشده و از محل‌های دفن زباله و منابع دیگر در حال سرازیر شدن به دریاهاست.

کارشناسان هم‌چنین اعلام کردند بی‌فنیل پلی کلر شده یکی از آلاینده‌‌های یافت شده در بدن نهنگ‌های قاتل بوده و لیستی طولانی از آلاینده‌های شناخته شده و نامعلوم در بدن این نهنگ‌ها وجود دارد. هم‌چنین مشکلات دیگری برای این نهنگ‌ها ایجاد شده که از جمله آن‌ها می‌توان به از دست رفتن طعمه‌های اصلی برای آنها همچون ماهی تن و کوسه‌ها، صید بیش از حد ماهی‌ها و افزایش آلودگی صوتی در زیر آب‌ها اشاره کرد.

به گزارش روزنامه گاردین، معاون مدیر گروه حفاظت از نهنگ‌های قاتل انگلیس نتایج این مطالعه را هشداری جدی به جهان در مورد وضعیت اقیانوس‌های زمین دانسته و اعلام کرده تعیین الزاماتی برای دفع ایمن مواد شیمیایی بی‌فنیل پلی کلر شده ضروری است.

وی همچنین با اشاره به این که نهنگ‌های قاتل بسیار باهوش بوده، پیوندهای خانوادگی قوی داشته و به طور گروهی شکار می‌کنند، اظهار کرد: این گونه قدرت تطابق‌پذیری بالایی دارد. به طوری که توانسته‌اند از قطب شمال به سمت قطب جنوب رفته و در همه مناطق بین این دو قطب پراکنده شوند. به همین دلیل در صورتی که یک پاکسازی جهانی صورت گیرد که دهه‌ها زمان می‌برد، جمعیت باقی‌مانده نهنگ‌های قاتل می‌توانند در نهایت دوباره به مناطق خالی از سکنه از این گونه بروند.

کد خبر 417722

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha