همشهری آنلاین: نشست خبری چهارمین جشنواره گره‌زرین با حضور رئیس مرکز ملی فرش ایران، معاونان و مدیران مرکز و اصحاب رسانه در محل موزه فرش برگزار شد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران؛ چهارمین جشنواره گره زرین دیماه امسال پس از وقفه‌ای چهارساله با يارى هنرمندان نامدار كشور و باهدف ارج نهادن و تکریم فعالان هنر- صنعت فرش دستباف ایران و ارتقای منزلت اجتماعی آنان برگزار خواهد شد.

رییس مرکز ملی فرش ایران در این نشست گفت: نمى‌خواهم اغراق گونه بگويم كه هنر نزد ایرانیان است و بس، اما اين سرزمين در همه هنرهاى هفتگانه صاحب جايگاه و ادعا بوده و هست. و ما وظيفه ادای دین و احترام داریم نسبت به هنرمندانی که خالق این هنر فرش دستباف ایرانی هستند. طراحان، فرشبافان، رنگرزان، رفوگران، نقاشان و همه کسانی که در طول سه هزاره گذشته فرش دستباف را خلق کردند تا ما امروزه به آن ببالیم.

وی افزود: امروزه در موزه‌های نامدار کشورهای دیگر که گذارتان بیفتد شاهديد كه به داشتن دستبافته هاى ایرانی به خود می بالند.

فرش های دستباف ایرانی هم پیام رسانند و هم رسانه. پیام صلح و دوستی و هنرورزی ایرانیان را از سراسر این کشور، از خرده فرهنگ های مختلف در جای جای ایران بزرگ، در میان روستاییان، شهرنشین ها، عشایر بسته به اقلیم جغرافیایی و بسته به باورها و آداب و رسومشان ارايه مى كنند.

رییس مرکز ملی فرش ایران در ادامه افزود: برای نمونه وقتی از موسیقی ایرانی سخن مى گوييم، اگر در گذشته باربد و نكيسا داشته ايم، امروز هم شجريان و ناظرى و چكناواريان داريم، در حوزه معماری اگر در گذشته تخت جمشید و طاق بستان و بیستون نمادهای معماری ایرانی را نشان می دهند، امروز هم ابنيه دوره متاخر ارزش مند است. اگر در هنر نمایش از سوگ سیاوش در عهد گذشته ياد مى كنيم، نقالى و تعزيه و تئاتر و سينماى امروزى ايران هم درخور توجه است و اگر به پازيريك در گذشته هاى دور مى باليم، امروز هم دستبافته هاى ايرانى شاخص و نابند.

  • مبارزه با ایران‌هراسی غرب با زبان هنر

کارگر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پروژه ایران‌هراسی رویکردی است که از سوی بدخواهان نظام دنبال شده و بی‌گمان در شرایطی که بدخواهان به‌دنبال ترسیم چهره‌ای نامناسب و خشن از ایران اسلامی هستند، فرش دستباف هم مانند بسيارى از هنرهاى اين سرزمين می‌تواند دستمایه مناسبی برای ترسیم چهره‌ای متفاوت از ایران در مجامع جهانی باشد.

  • هنرمندان فرش در سطح ملى تقدیر می شوند

وی یادآورشد: منتخبان جشنواره ابتدا در سطح استانی معرفى و سپس در سطح ملی به عنوان نمونه هايى از خيل عظيم هنرمندان اين حوزه مورد تجلیل و تقدیر قرار می گیرند.

به گفته کارگر، مرکز ملی فرش ایران درصدد است در این رویداد فرهنگی و هنری، قالیبافان، طراحان و نقاشان، رنگرزان و رفوگران فرش دستباف ایران را مورد تکریم قرار دهد و برای این منظور منتخبان هر یک از این رشته های شغلی در سطح استان ها معرفی و سپس نمایندگانی از بین آنان در سطح ملی مورد تقدیر قرار می گیرند.

به گفته رئیس مرکز ملی فرش ایران، يكى از كاستى هاى كنونى هنر- صنعت فرش كه موجب عدم تثبيت اشتغال در اين حوزه مى شود، نگاه اجتماعى حاكم بر اين بخش است و اينکه هنرمندان فرش در ساحت هنر تعریف نمی شوند و از فعالان این حوزه همانند هنرمندان سایر رشته ها یاد نمی شود.

شایان ذکر است؛ در نشست خبری چهارمین جشنواره گره زرین، رييس مركز ملى فرش ايران به پرسش‌هاى خبرنگاران پاسخ گفت. همچنين در اين رويداد از پوستر مربوط به این جشنواره رونمایی شد و در پایان نیز در حرکتی نمادین کیک جشنواره با طرح فرش دستباف توسط رییس مرکز ملی فرش ایران برش داده شد.

کد خبر 316676

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha