همشهری آنلاین: معاون مسافری راه‌آهن اعلام کرد: از ۲۵ آذرماه، نرخ بلیت قطارهای مسافری تا ۱۵درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش فارس، سید محمد راشدی در اين باره اظهار داشت: 15 ماه از افزایش قیمت قبلی بلیت قطارها گذشته است و در این مدت شرکت‌های ریلی به‌دلیل مشکلات اقتصادی خود و افزایش هزینه‌ها، متقاضی افزایش قیمت بلیت قطار از ابتدای امسال بودند.

وی ادامه داد: با توجه به هزینه بالای قطارهای مسافری، هزینه سنگین تعمیر و نگهداری قطار‌ها،‌ احتساب ترددهای یک‌سر خالی و ضریب اشغال پایین صندلی‌ها در ایام غیرپیک، با این افزایش نرخ موافقت شد و قیمت بلیت قطارها به‌ طور متوسط 8 درصد از 25 آذرماه افزایش می‌یابد.

معاون مسافری راه‌آهن افزود: از 137 قطار مسافری 24 قطار حومه‌ای و محلی هیچ افزایش قیمتی نخواهند داشت، حدود 90 قطار زیر 10 درصد افزایش قیمت بلیت دارند و حدود 10 قطار نیز تا سقف 15 درصد افزایش قیمت بلیت قطار خواهند داشت و بیش از 15 درصد افزایش قیمت نداریم.

وی با بیان اینکه سال گذشته شناورسازی نرخ بلیت‌های قطار را تجربه کردیم، گفت: امسال در راستای مدیریت نرخ‌ها و اثرگذاری شناورسازی قیمت‌ها در ضریب اشغال صندلی و پوشش هزینه‌های بخش خصوص، با این افزایش قیمت موافقت شد.

معاون مسافری راه‌آهن توضیح داد: طبق قانون برنامه مقرر بود‌ متوسط سن ناوگان مسافری کشور از 27 سال به 15 سال کاهش یابد، اما با این وجود در حال حاضر متوسط سن ناوگان به‌ دلیل عدم توجیه مالی مناسب شرکت‌های ریلی، به بیش از 30 سال رسیده است.

راشدی اظهار داشت: در راستای مدیریت بهتر نرخ‌ها و ارتقای کیفیت خدمات و سن ناوگان، از 25 آذرماه نرخ‌های جدید اعمال می‌شود.

معاون مسافری راه‌آهن توضیح داد: البته شرکت‌هایی که در ایام غیرپیک و کم‌تقاضا نسبت به تخفیف در نرخ‌های بلیت اقدام کنند، می‌توانند در ایام پرتقاضا (نظیر ایام نوروز) حداکثر تا سقف 20 درصد افزایش قیمت دهند.

وی اضافه کرد: اعمال این افزایش قیمت‌ها پس از ایام تعطیلات پیش رو و در زمان کم‌تقاضا‌ انجام خواهد شد.

معاون مسافری راه‌آهن با اشاره به اینکه نظارت کامل در قیمت‌ها و نحوه فروش بلیت قطار وجود دارد، گفت: سامانه فروش بلیت راه‌آهن با تصدی‌گری شرکت‌های خصوصی و نظارت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان حاکمیت فعالیت می‌کند.

راشدی با بیان اینکه فعلاً برنامه‌ای برای آزادسازی کامل نرخ‌های در حمل‌ونقل ریلی مسافری نداریم، گفت: تلاش کردیم با اجرای این مورد طبق قانون برنامه عمل کنیم ضمن آنکه در کنار کاهش ضرر و زیان شرکت‌های ریلی، فشار کمتری به مسافر وارد شود.

کد خبر 316607

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha