معاون محیط طبیعی اداره محیط‌زیست استان سمنان ضمن اشاره به لغو مصوبه احداث جاده عباس‌آباد - دستجرد در شهرستان شاهرود استان سمنان، از عدم‌اجرای این پروژه خبر داد و افزود: سازمان حفاظت محیط‌زیست با این مصوبه مخالفت کرد و درنهایت موفق به تغییر آن شد.

منطقه حفاظت شده

چندي پيش فعالان محيط‌زيست استان سمنان از طرح احداث جاده‌اي با نام جاده عباس‌آباد- دستجرد در مهم‌ترين زيستگاه يوزپلنگ آسيايي كشور و در منطقه حفاظت‌شده توران شاهرود انتقاد و نسبت به تأثير قطعه‌قطعه كردن زيستگاه‌ها در تسريع روند انقراض گونه‌هايي مانند يوز ابراز نگراني كردند.

بهرامعلي ظاهري در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اينكه طي نخستين سفر استاني محمود احمدي‌نژاد، رئيس دولت‌هاي نهم و دهم به سمنان، مصوبه‌اي مبني بر احداث جاده دستجرد- عباس‌آباد به پيشنهاد اداره راه و ترابري مطرح شد، گفت: سازمان حفاظت محيط‌زيست در برابر اين مصوبه مخالفت و مقاومت كرد تا اينكه در سفر دوم رئيس‌جمهور وقت به استان سمنان اين مصوبه لغو و تبديل به جاده دستجرد- غزازان- ميان‌دشت شد.

وي با بيان اينكه مصوبه احداث جاده دستجرد- غزازان- ميان‌دشت، در داخل مناطق چهارگانه حفاظت شده و تحت مديريت سازمان حفاظت محيط‌زيست قرار ندارد، افزود: اين مصوبه مشكل خاصي ندارد و براساس ضوابط، امكان اجرا دارد اما هنوز اقدام عملي‌اي براي آن صورت نگرفته است.

معاون محيط طبيعي اداره محيط‌زيست استان سمنان با اشاره به اينكه در حال حاضر درخصوص ساخت جاده عباس آباد- دستجرد هيچ مصوبه‌اي وجود ندارد و جاده‌اي هم ساخته نشده است، اظهار كرد: مسيري قديمي بين دستجرد و عباس‌آباد وجود دارد كه دامداران براي مراتع از آن استفاده مي‌كنند و درگذشته دستجردي‌ها از اين راه به سمت عباس‌آباد و مشهد مي‌رفتند. هزاران جاده از اين نوع جاده‌ها وجود دارد كه بهسازي اين مسيرها همه‌ساله توسط اداره عشايري و بنياد مسكن انجام و امري عادي تلقي مي‌شود.

ظاهري با تأكيد بر اينكه براساس رهنمودهاي مقام معظم رهبري و دستورات رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست تاكنون در داخل مناطق حفاظت‌شده استان سمنان با هر نوع جاده‌سازي مخالفت شده است، گفت: اگرچه ان‌جي‌اوها كمك‌رسان اداره محيط‌زيست استان سمنان در حفاظت از محيط‌زيست هستند اما در بحث ساخت جاده عباس‌آباد- دستجرد سازمان حفاظت محيط‌زيست خود در برابر آن مقاومت كرد و موفق به تغيير مصوبه شد.

کد خبر 316579

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha