چهارشنبه ۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

آیدا ابوترابی: این‌جا یکی از خشک‌ترین مناطق روی زمین است! باورتان می‌شود؟! صحرای «آتاکاما» در شیلی پوشیده از نمک‌زار و شن‌زار است و به خشک‌ترین جای روی زمین شهرت دارد. اما چه اتفاقی افتاده که این‌طور پوشیده از گل و سرسبزی شده است؟!

دوچرخه شماره ۸۱۱

دوچرخه شماره ۸۱۱

به این پدیده در اسپانيايي «دسيرتو فلوريدو» (DesiertoFlorido) می‌گویند که به معنای «صحراي پوشيده از گل» است. به گفته‌ی مؤسسه‌ي تحقیقات کشاورزی شیلی، این پدیده هر پنج تا هفت سال يك‌بار، به‌خاطر پدیده‌ی «ال‌نینو» رخ مي‌دهد.

ماجرا از اين قرار است كه گرم‌شدن آب اقیانوس آرام در سواحل شیلی، باعث بارندگی‌های فراوانی شده و تغییرات آب و هوایی را در پی داشته است. نتيجه‌ي تغيير آب ‌و هوا، این پدیده‌ي ديدني و عجيب است. گفته می‌شود امسال روییدن گل‌های زیبای بهاری در صحرای آتاکاما در نوع خود بی‌نظیر و منحصربه‌فرد بوده  است.

ال‌نینو یکی از مهم‌ترین اتفاق‌هاي آب‌ و هوایی‌ است که باعث بروز ناهنجاری‌هایی روی کره‌ی زمین می‌شود. سیلاب‌های ناگهانی، خشک‌سالی و قحطی از پیامدهای ال‌نینو است.

 این اتفاق در بزرگ‌ترین حوزه‌ی اقیانوسی جهان، یعنی جنوب اقیانوس آرام رخ می‌دهد و تغییر جهت بادهای گرم و سرد، از نشانه‌های آن است. ال‌نینو باعث به هم خوردن الگوی آب و هوایی می‌شود؛ اما این پدیده نه‌تنها در محدوده‌ی اقیانوس آرام که در کل کره‌ی زمین پیامدهایی به‌همراه دارد كه هميشه هم زيبا و ديدني نيستند و بيش‌تر به طبيعت و انسان زيان مي‌رسانند.

دوچرخه شماره ۸۱۱

  • بزي با پوزه‌ي عجيب

پستانداران جزء آن دسته از حیواناتند که خیلی از گونه‌هایشان برای مردم شناخته‌ شده‌اند. اما این بز کوهی را کم‌تر کسی می‌شناسد! «سایگا» (Saiga antelope) نام این پستاندارِدر معرض خطر است.

حیوانی با یک دماغ و پوزه‌ی عجیب و غریب که در مغولستان، ازبکستان و بخش‌هايی از چین زندگی می‌کند.

تاکنون تحقیقات زیادی روی بینی عجیب این حیوان صورت گرفته است. دانشمندان متوجه شده‌اند که هوا قبل از ورود به ریه‌‌ی سایگا، با داشتن ساختار پیچیده و جالبی که دماغش دارد، تصفیه می‌شود. این ویژگی به او امکان می‌دهد كه در سفرهای دسته‌جمعی وقتي گرد و خاک زیادی بلند مي‌شود، راحت‌تر نفس بكشد.

شکار بی‌رویه‌ي این حیوان باعث شده نسل سایگاها به خطر بیفتد. از گوشت و شاخ این حیوان در طب سنتی چین استفاده می‌شود و خرافات زیادی هم درباره‌‌اش رواج دارد.

وزن سایگا بین 36 تا 63 کیلوگرم است و شش تا 10 سال عمر می‌کند.

  • پلاستيك سبز

کم‌تر کسی است که از ضررهاي پلاستیک و مشکلاتی که برای طبیعت به وجود می‌آورد، بی‌خبر باشد. ساخت جایگزینی برای پلاستیک که از نظر کارایی بتواند مثل پلاستیک باشد اما تجزیه‌پذیر باشد، سال‌هاست که دغدغه‌ی بسیاری از دانشمندان است.

«بیو برد» نام تحقیقاتی است که در آن با استفاده از زباله، پروتئین و ضایعات مواد کشاورزی می‌توان ماده‌ای شبیه پلاستیک ساخت. از ماده‌ی به دست آمده در جعبه‌ها و کیف‌های بسته‌بندی استفاده می‌شود. این ماده که شبیه ورق‌های مقوایی ضخیم است، استحکام بالایی دارد و به راحتی قابل بازیافت است. گفته می‌شود قدرت بالای این این مقوا به حدی است که می‌تواند جایگزینی برای آجر باشد!

مزیت دیگر مواد بیو برد، عدم استفاده از مشتقات نفتی در آن است. همان‌طور که می‌دانید پلاستیک از مواد نفتی تهیه می‌شود و استفاده از مواد سبز به جای آن، می‌تواند در آینده‌ی سبز کره‌ی زمین نقش مهمی داشته باشد.

اما به نظر مي‌رسد با وجود تحقيقات زيادي كه تا به حال درباره‌ي پلاستيك صورت گرفته، هنوز جايگزين كاربردي و مناسبي براي آن پيدا نشده تا به زندگي روزمره‌ي ما راه پيدا كند. شما چه فكر مي‌كنيد؟!

کد خبر 316321

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha