دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۰
۰ نفر

وزیر بهداشت درباره رخداد تلخ پزشکی در اورژانس اصفهان گفت: متأسفانه بنده نیز از این حادثه شب گذشته مطلع شدم و دستور فوری برای پیگیری دادم که یک تیم درباره این موضوع تحقیق کند.

زخم فقرا صدا  ندارد؟

 دكتر هاشمي گفت: با رئيس دانشگاه اصفهان نيز صحبت كردم و وي با عذرخواهي درباره اين رخداد تلخ از ارسال پرونده پزشك، پرستار، سوپروايزر و مسئول شيفت اورژانس متخلف به مراجع قضايي خبر داد تا با آنها به جِد برخورد شود. هاشمي در پاسخ به اين سؤال كه مگر در بيمارستان‌هاي دولتي براي دريافت خدمت بايد پولي پرداخت شود و در نهايت چنين رفتارهايي با بيماري صورت گيرد، گفت: براي بنده نيز اين سؤال بود ولي تا ظهر يكشنبه سعي مي‌كنيم جزئيات اين اتفاق تلخ را در بياوريم.

جمعه 6 آذر خانواده‌اي براي بخيه ‌پارگي چانه فرزندشان به يكي از بيمارستان‌هاي اصفهان مراجعه مي‌كنند، پزشك اورژانس پس از بخيه صورت كودك، پدر وي را براي تسويه حساب150هزار توماني، روانه حسابداري بيمارستان مي‌كند. پدركودك مي‌گويد قادر به پرداخت اين مبلغ نيست. پس از اين، پزشك معالج دستور شكافتن بخيه‌هايي را مي‌دهد كه دقايقي پيش بر صورت كودك بيمار زده شده بود و در كمال ناباوري، پرستار كودك 4ساله را بر لب تخت نشانده و بخيه‌ها را باز مي‌كند!

  • شبكه بهداشت؛ تأييد و امتناع

مسئول روابط عمومي بيمارستان شهيد اشرفي اين شهر كه در ابتداي امر از اين حادثه ابراز بي‌اطلاعي مي‌كرد، به روزنامه اصفهان زيبا گفت: معاونت درمان اصفهان در حال پيگيري موضوع است. سلطاني با بيان اينكه اينگونه برخوردها با بيمار، اصلا سابقه نداشته است، افزود: ما حتي از بيماران اتباع خارجي نيازمند هم، دلجويي مي‌كنيم. وي با تأ‌كيد جدي بر اينكه رفتاري اينگونه با بيماران امكان پذير نيست، از آنچه بزرگ‌نمايي و حاشيه‌سازي‌هاي برخي افراد ناميد، گلايه كرد، اما در عين حال، پيگيري پاسخ دقيق ماجرا را به رئيس بيمارستان محول كرد.

دادستان انتظامي سازمان نظام پزشكي شهرستان هم درباره اين واقعه گفت: اين اتفاق بيشتر در حد شايعه است و هنوز از هيچ منبع رسمي مورد تأييد قرار نگرفته و شايسته نيست اين موضوع در رسانه‌ها منعكس شود.دكتر حاج باقري افزود: ما نمي‌دانيم دقيقا ميان بيمار و خانواده وي و پزشك معالج چه ر خ داده كه منجر به اين اتفاق شده است. وي با بيان اينكه تا اين لحظه هيچ شخص يا خانواده‌اي از پزشك‌هاي شهرستان در اين خصوص شكايت نكرده است، افزود: اين موضوع از طريق دادسراي انتظامي سازمان نظام پزشكي در حال پيگيري است.

  • از دلجويي تا دلزدگي

از اقدامات مهم دولت يازدهم، طرح تحول سلامت ايرانيان بود كه در چند بسته، عملياتي شد. يكي از نخستين مراحل اين طر ح، كاهش هزينه‌هاي درمان‌هاي سرپايي در بيمارستان‌هاي دولتي بود تا فقرا بتوانند حداقل خدمات درماني را بدون دغدغه مالي دريافت كنند و از نكات جالب آنكه بيمارستان شهيد اشرفي نيز از بيمارستان‌هاي اجرا‌كننده اين طرح بوده است.
شنيده‌ها، از دلجويي فرماندار اين شهرستان از خانواده كودك و جراحي لب و ترميم زخم چانه به‌صورت رايگان با دستور رئيس بيمارستان حكايت دارد.

  • خبر در خبرگزاري صدا و سيما

درحالي‌كه مسئولان، سعي در تلطيف واقعه داشتند، خبرگزاري صدا وسيما، از زبان معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي اصفهان نوشت پزشك و پرستار اين بيمارستان به‌علت ممانعت درمان كودكي 4ساله تا صدور حكم قطعي، از اشتغال در مرا‌كز درماني ممنوع شده‌اند. طلوعي همچنين افزود: در اين حادثه تأسف‌بار منشورحقوقي بيمار از سوي تيم پزشكي رعايت نشده است. وي افزود: ديگر اعضاي كادر درماني به هيأت بدوي رسيدگي به تخلفات اداري دانشگاه علوم پزشكي معرفي شدند.

  • دوربين موبايل خود را روشن كنيد

در اداراتي كه مشهور به تخلف و عدم‌رعايت حقوق شهروندان هستند دوربين موبايل خود را روشن كنيد. تجربه نشان داده اين مراكز به محض رسانه‌اي‌شدن تخلف‌، همه‌‌چيز را تكذيب مي‌كنند. البته گاهي تخلفات آنقدر عجيب و غريب است كه حتي اطرافيان شما هم باور نمي‌كنند. داشتن صوت و خصوصا تصوير از تخلفات دستگاه‌ها موجب مي‌شود، اولا اطرافيان حرف شما را باور كنند ثانيا رسانه‌ها بتوانند موضوع را پيگيري كنند، ثالثا متخلفان نتوانند تخلف خود را انكار كنند.

  • آيين‌نامه انتظامي رسيدگي به تخلفات شاغلان پزشكي

بنابر مواد 2و 6، شاغلين حرفه‌هاي پزشكي مكلفند حداكثر تلاش ممكن را در حدود وظايف حرفه‌اي خود به‌كار برده و از انجام امور خلاف شئون پزشكي پرهيز نمايند.

همچنين بنابر ماده 27مكلفند در موارد فوريت‌هاي پزشكي اقدامات مناسب و لازم را براي نجات بيمار بدون فوت وقت انجام دهند.
متخلفان از ماده 27حسب مورد به مجازات‌هاي مقرر در بندهاي ذيل اعمال قانون مي‌شوند.

توبيخ كتبي با درج در پرونده نظام پزشكي...

محروميت از اشتغال به حرفه‌هاي پزشكي و وابسته از 3‌ماه تا يك‌سال در محل ارتكاب تخلف يا در تمام كشور يا بيش از يك‌سال تا 5سال در تمام كشور.

کد خبر 316271

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha