مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۰
۰ نفر

وزیر بهداشت گفت: با توجه به افزایش و مسن شدن جمعیت و گران شدن خدمات پزشکی تنها راه پیشگیری از بحران‌های اجتماعی و چالش‌های جدی نظام سلامت تعیین تکلیف بیمه‌ها و اجرای کامل قانون هیأت امنایی شدن دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

به گزارش ايرنا، سيدحسن قاضي‌زاده‌هاشمي به هيأت امناهاي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي گفت: قانون تجميع بيمه‌هاي سلامت و هيأت امنايي‌شدن جزو مترقي‌ترين قوانين حوزه سلامت است و اگر اين دو قانون اجرا نشوند و منابع حوزه سلامت پايدار نشوند در آينده با مسن‌شدن جمعيت، افزايش نياز به خدمات بهداشتي - درماني و گران‌شدن اين خدمات كشور با چالش‌هاي جدي مواجه مي‌شود.

وي اضافه كرد: شاخص‌هاي نظام سلامت نشان مي‌دهد كه بحران‌هاي اجتماعي جدي در پيش است و اگر نتوانيم قوانين مصوب در حوزه سلامت را اجرا و ساختار و سياست‌هاي كلي نظام سلامت را عملي كنيم بحران‌هاي جدي سلامت مردم را تهديد مي‌كند.

وزير بهداشت ادامه داد: اگر قرار است سياست‌هاي كلي نظام سلامت كه مقام معظم رهبري ابلاغ كرده‌اند اجرا شود حتما بايد اين سياست‌ها در برنامه ششم توسعه يا قانون برنامه سال 95تبلور پيدا كند. اگر اين اتفاق افتاد مي‌توانيم اميدوار باشيم كه نظام سلامت دگرگون شود.

سخنان وزير بهداشت درباره بروز بحران درصورت عدم‌تجميع بيمه‌ها در حالي است كه چند هفته پيش علي ربيعي، وزير رفاه هم در سخناني تجميع بيمه‌ها را بحران زا توصيف كرد.

پس از سخنان ربيعي اختلاف بر سر تجميع بيمه‌ها رسانه‌اي شد. اظهارات ربيعي از يك‌سو اعتراض نمايندگان مجلس را در پي داشت كه معتقدند دولت بايد قانون برنامه پنجم را بدون كم‌وكاست اجرا كند و از سوي ديگر موجب انتقاد وزير بهداشت شد. قاضي‌زاده هاشمي گفت: مشكل بزرگ براي اجراي طرح پزشك خانواده اختلاف نظر در مورد بيمه‌هاست.

اظهارات قاضي‌زاده‌هاشمي از سوي نمايندگان مجلس و رسانه‌ها اينگونه برداشت شد كه اگر بيمه‌ها تجميع نشوند او قادر به اجراي طرح پزشك خانواده نخواهد بود؛ طرحي كه 20سال است در نوبت اجرا قرار دارد و همه دولت‌هاي پس از جنگ از اجراي آن تخلف كرده‌اند.

با اوج گرفتن اختلافات يك منبع مطلع فاش كرد رئيس‌جمهور هيأتي را مأمور كرده تا در اختلاف ميان 2وزارتخانه بهداشت و رفاه بر سر تجميع بيمه‌ها ميانجيگري كند. در اين ميان حريرچي، قائم‌مقام وزارت بهداشت در پاسخ به خبرنگاران درباره اين هيأت گفت: تشكيل هيأت را نه تكذيب مي‌كنم و نه تأييد. همين جمله او كافي بود تا رسانه‌ها اينگونه برداشت كنند كه هيأت تشكيل شده اما اعضا از رسانه‌اي كردن و صحبت درباره آن منع شده‌اند. رسانه‌اي شدن اختلافات در كابينه حسن روحاني پس از پايان مباحث مربوط به برجام آغاز شد به‌گونه‌اي كه در نخستين مورد 4وزير دفاع، صنعت، اقتصاد و رفاه به حسن روحاني نامه نوشتند و از سياست‌هاي اقتصادي منتسب به دولت انتقاد كرده و آن را موجب ركود و زيان‌دهي شركت‌هاي زيرمجموعه خود دانستند.

پس از چند روز از رسانه‌اي شدن تشكيل هيأت حل اختلاف 2وزارت بهداشت و رفاه، وزير بهداشت به خبرنگاران گفت كه در موضوع بيمه‌ها با شخص رئيس‌جمهور مذاكره كرده و اميدوار شده است. از اين اظهارنظر دكتر هاشمي اينگونه برداشت شد كه كار هيأت اختلاف هم به جايي نرسيده تا آنجا كه وزير بهداشت دوباره به شخص رئيس‌جمهور مراجعه كرده است. با ابراز اميدواري وزير بهداشت نسبت به حل موضوع، تنش رسانه‌اي فروكش كرد اما سخنان جديد وزير بهداشت درباره بحران از بروز دوباره اختلافات خبر مي‌دهد.

  • قانون درباره تجميع بيمه‌ها چه مي گويد ؟

مطابق قانون برنامه پنجم، بيمه‌هاي درماني كليه صندوق‌ها در سازمان بيمه سلامت ادغام مي‌شود تا تمامي امور مربوط به بيمه درمان در اين سازمان متمركز شود. صندوق‌هاي خدمات درماني نيروهاي مسلح و وزارت اطلاعات هم مشمول اين قانون مي‌شوند اما به اجازه رهبري نياز است. مطابق برنامه پنجم بيمارستان‌ها و مراكز ملكي صندوق تأمين اجتماعي كه درمان مستقيم را بر عهده دارند با حفظ مالكيت به سازمان بيمه سلامت ايران فروش خدمت خواهند كرد.

  • تجميع بيمه‌ها بحران‌زاست

ربيعي وزير رفاه گفت: تجميع بيمه‌ها به معني ايجاد سازمان جديد نيست؛ چراكه الزامات آن فراهم نيست. هم اكنون حق بيمه‌ها از افراد بيمه‌شده يكسان دريافت نمي‌شود و چون ساختارها متفاوت است بحران‌‌زا خواهد بود.

کد خبر 313291

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha