دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۵
۰ نفر

زائران اربعین که هنگام شروع این سفر باید مشکلاتی مانند سختی تهیه بیلت و ویزا را تحمل می‌کردند، حالا و هنگام برگشت از سفر نیز با سختی‌های دیگری مواجه هستند.

زائران اربعین

با وجود اينكه ستاد اربعين از حدود يك سال قبل تشكيل و ده‌ها سازمان و نهاد دولتي و غيردولتي و وزارتخانه عضو اين ستاد بودند تا اربعين سال‌جاري با مشكلات كمتري برگزار شود، اما زائران هم در زمان خروج و هم در زمان بازگشت با مشكلات عديده‌اي مواجه شدند. نخستين مشكل در روزهاي نزديك به اربعين و در زمان صدور ويزا بروز پيدا كرد؛ زماني كه به گفته مسئولان كشورمان، طرف عراقي نتوانست به وعده خود مبني بر صدور روزانه 100هزار ويزا در روز جامه عمل بپوشاند و كارگزاري‌ها و كنسولگري‌هاي عراق در كشورمان با ازدحام بي‌سابقه مشتاقان زيارت اربعين مواجه شد. بازگشت زوار به كشورمان هم با مشكلات زيادي همراه بود و اين مشكلات همچنان ادامه دارد. درحالي‌كه تعداد زيادي از زائران به مرور از كشور خارج شده بودند اما هجوم يكباره ورود به كشور طي 3 تا 4روز باعث شد تا در خدمت‌رساني به زوار اختلالاتي ايجاد شود.

به همه اينها بايد اضافه كرد شرايط بد آب و هوايي را كه باعث شد مشكلات بيشتر و بيشتر نمود پيدا كند. اين مشكلات نه فقط در مرزهاي زميني كه در فرودگاه‌ها نيز وجود دارد. روز گذشته اخباري مبني بر سرگرداني تعدادي از زائران كشورمان در فرودگاه نجف شنيده شد؛ اخباري كه حكايت از فروش بليت بيشتر از ظرفيت پرواز خبر مي‌داد و باعث شده تا مسافران برخي خطوط هواپيمايي با وجود پرداخت وجه بليت در فرودگاه نجف سرگردان بمانند. تأخيرهاي پياپي هواپيما نيز از ديگر مشكلاتي است كه در فرودگاه‌ها به چشم مي‌خورد. به گزارش خبر آنلاين روز گذشته پرواز يك شركت‌ هواپيمايي داخلي از نجف به تهران پس از 12ساعت تأخير سرانجام به فرودگاه حضرت امام رسيد، اما مسافران اين پرواز حاضر به ترك هواپيما نشدند چرا كه هيچ كدام از مسئولان اين شركت هواپيمايي حاضر به پاسخگويي به مسافران نبودند.

  • مهران همچنان در بحران

درحالي‌كه تعداد زيادي از هموطنان به كشور بازگشته‌اند هنوز هم شهر مهران به حالت عادي برنگشته و اوضاع حمل و نقل عمومي در آن چندان تعريفي ندارد. با وجود هشدارهاي هواشناسي مبني بر بارندگي در شهرهاي مرزي، پاركينگ‌هايي كه براي خودروهاي شخصي درنظر گرفته شده بود، حالا به بحراني براي شهر تبديل شده‌اند. فرو‌رفتن خودروها در گل و لاي باعث شده تا زائران علاوه بر خستگي چند روزه زيارت اربعين با هزينه‌هاي اضافي براي بيرون آوردن خودروهايشان از گل و لاي مواجه شوند. آنطور كه از مهران خبر مي‌رسيد براي بيرون آوردن هر خودرو از پاركينگ 10 تا 20هزار تومان از رانندگان گرفته مي‌شود. در كنار اين بايد پياده‌روي زائران از نقطه صفر مرزي تا شهر مهران را هم به‌دليل كمبود وسيله نقليه اضافه كرد.

  • كمبود اتوبوس در مهران

هر چند بيش از 60درصد زائران اربعين به كشور بازگشته‌اند اما كمبود وسايل حمل‌ونقل عمومي همچنان مشكل 3مرز مهران، شلمچه و چزابه است. فرمانده پليس راه كشور با انتقاد از كمبود اتوبوس براي انتقال زائران از ترمينال اتوبوسراني به مقاصدشان گفت كه حداقل به 2هزار دستگاه اتوبوس براي جابه‌جايي زائران نياز است.سرهنگ محمدحسين حميدي در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به سرماي هوا و پيش‌بيني كاهش دوباره دماي هوا در اين منطقه گفت: انتظار اين است كه براي اين مشكل زائران حسيني راه‌حلي از سوي دستگاه‌هاي مسئول پيش‌بيني شود تا اين كمبود نيز برطرف شود.

اين در حالي است كه مهرداد جهاني، مديركل حمل‌ونقل پايانه‌هاي استان ايلام در گفت‌وگو با همشهري مي‌گويد: «طي روزهاي گذشته اوج ورود زائران به كشور را داشتيم و اكنون حجم بار ترافيك كمتر شده است. با توجه به اينكه تعداد ورودي زائران به كشورمان كمتر از روزهاي گذشته شده، شاهد تجمع ناوگان حمل‌ونقل در مرز مهران هستيم به‌گونه‌اي كه رانندگان فروش رقابتي صندلي‌هاي اتوبوس را با قيمت‌هاي پايين‌تر از قيمت مصوب در پيش گرفته‌اند تا بتوانند هر چه سريع‌تر به شهرهاي مبدا خود بازگردند.»

در همين حال بابك دين‌پرست سخنگوي ستاد مركزي اربعين گفت:«‌با وجود اطلاع‌رساني مستمر براي ورود زائران از مرزهاي شلمچه و چزابه ولي آمارها نشان مي‌دهد كه 70درصد زائران مرز مهران را براي ورود به كشور انتخاب كرده‌اند و همين امر موجب ازدحام شديد زائران و اخلال در روند جابه‌جايي آنها در پايانه مرزي شده است.»

تماس‌هاي مردمي، انتشار كامنت‌هايي در سايت‌هاي خبر، مشاهدات خبرنگاران رسانه‌ها و اخبار منتشر شده از سوي شهروندان در شبكه‌هاي اجتماعي نشان مي‌دهد اگر چه با توجه به تجربه سال قبل وجود برخي بحران‌ها و كمبود‌ها قابل پيش‌بيني بود اما با همه تلاش‌هاي انجام شده همچنان كاستي‌هاي زيادي در مديريت رفت‌وآمد زائران ايراني در اربعين امسال وجود داشت.

  • پليس در مرز با آمادگي كامل وسايل زائران را كنترل مي‌كند

فرمانده نيروي انتظامي با اشاره به اين مطلب كه پليس در مرز با آمادگي كامل وسايل زائران را كنترل مي‌كند، گفت: در هيچ جايي از كشور مشكل امنيتي نداريم. سردار حسين اشتري با تأكيد بر اينكه وضعيت مرز شلمچه عادي و ترافيك در آن روان است، افزود: «سرويس‌دهي به زائران به خوبي انجام مي‌شود و زائران نيز همكاري خوبي با پليس دارند. هيچ مشكل امنيتي در مرزهاي شلمچه، مهران و چزابه نداشتيم. كار به‌صورت عادي انجام مي‌شود و در هيچ جايي از كشور مشكل امنيتي نداريم. نيروي انتظامي از تجهيزات نوين و امكانات روز براي تأمين امنيت مردم استفاده مي‌كند و ان‌شاءالله در آينده تجهيزات جديدتري نيز وارد مي‌كنيم تا همانگونه كه تابه‌حال هيچ مشكل امنيتي نداشتيم، در آينده نيز نداشته باشيم.»

کد خبر 316264

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha