سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۹
۰ نفر

درحالی‌که اخبار ضد‌ونقیضی درخصوص حذف ویزا برای سفر به کشور عراق در ایام اربعین و بسته شدن مرزها از طرف عراق منتشر می‌شود، راجح صابر عبود الموسوی، سفیر عراق در ایران در گفت‌وگو با همشهری همچنان داشتن ویزا را شرط اصلی ورود به خاک عراق عنوان کرد و گفت: عراق تا‌کنون تصمیمی برای بستن مرزهای این کشور به روی زائران ایرانی نگرفته است.

پیاده روی اربعین

وي با تأكيد بر اينكه روند صدور ويزا همچنان ادامه دارد، گفت:‌ خروج زائران از مرزها بدون ويزا صحت ندارد و همانطور كه بارها و بارها تأكيد شده داشتن ويزا شرط اصلي براي عبور از مرز است. در همين حال حسن قشقاوي، معاون پارلماني كنسولي و امور ايرانيان خارج از كشور وزير خارجه نيز به ميزان گفت: بنده شنيده‌ام در برخي جاها، اين مسئله عنوان شده كه سفر به عراق بدون ويزا امكان‌پذير است، چنين چيزي صحت ندارد و تكذيب مي‌شود.وي تأكيد كرد:‌ زائران نمي‌توانند بدون گذرنامه و ويزا از كشور خارج شوند و همچنان نظر طرف عراقي درباره صدور رواديد محكم و قطعي است. از زائران درخواست مي‌شود به هيچ عنوان بدون گذرنامه و ويزا به مرزها مراجعه نكنند.

  • بسته‌شدن مرزهاي عراق به روي زائران

تمام تأكيدها براي همراه داشتن ويزا در حالي است كه روز گذشته اخباري مبني بر حذف ويزا براي ورود به خاك عراق و كفايت همراه داشتن گذرنامه و پاسپورت از سوي برخي مسئولان منتشر شد. خبرگزاري تسنيم روز گذشته خبري را به نقل از محمدرضا مرواريد، استاندار ايلام، منتشر كرد كه وي از بسته شدن مرزهاي مهران، چزابه و شلمچه براي خروج زائران خبر داده و گفته بود افرادي كه در پايانه حضور دارند مي‌توانند وارد خاك عراق شوند. به گفته وي به‌دليل بازگشت زائران از عراق به كشور و تكميل شدن ظرفيت عراق براي پذيرش زائران تصميم به بستن مرزها گرفته شده. وي در عين حال تأكيد كرد كه هموطنان براي خروج از كشور به مرزها مراجعه نكنند چرا كه مرزهاي عراق بسته شده و دولت عراق اجازه ورود به اين كشور را نمي‌دهد اما اين سخنان مرواريد چند ساعت بعد توسط سفير عراق و در گفت‌وگو با همشهري تكذيب شد.

  • مهران به طور موقت بسته شد

اما بسته ‌شدن مرز مهران توسط جانشين نيروي انتظامي نيز دوباره تكرار شد. سردار اسكندر مومني با اشاره به حجم بالاي زائران در مرز مهران از بسته شدن موقت مرز خبر داد و گفت ترددي از اين مرز به عراق صورت نمي‌گيرد. خبرگزاري ايسنا در خبري كه از سردار مومني نقل كرده آورده است:‌به‌دليل حجم بازگشت زائران از مرز مهران اين مرز بسته شده و خروج زائر به عتبات براي شركت در مراسم اربعين از اين مرز امكان‌پذير نيست.

اين در حالي است كه مرز مهران روزهاي پر ترافيك خود را سپري مي‌كند به‌گونه‌اي كه زائران مجبورند مسيري 11كيلومتري را با پاي پياده براي خروج از مرز تا پايانه مرزي مهران طي كنند.

  • تردد بدون ويزا به عراق

اما خبري كه بيش از ديگر خبرها بر سر زبان‌ها افتاد از قول سردار قاسم رضايي، فرمانده مرزباني ناجا نقل شد. آنطور كه در خبرگزاري فارس منتشر شده، سردار قاسم رضايي در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته بود:از ديشب(يكشنبه شب) تردد شركت‌كنندگان در اجتماع عظيم اربعين از مرزهاي كشور به عراق بدون ويزا تنها با گذرنامه ممكن شد. وي گفته چون دولت عراق توان صدور ويزا را نداشت از يكشنبه شب و با هماهنگي دولت عراق، زائران براي حضور در اربعين حسيني با گذرنامه وارد شده و نيازي به اخذ ويزا نيست. رضايي ضمن رد شايعه‌اي مبني براينكه زائران طي روز‌هاي شنبه و يكشنبه با كارت شناسايي يا كارت ملي از مرز خارج شده‌اند، گفته: دولت عراق، تلاش و زحمات زيادي براي صدور ويزا داشته و با اجازه دولت عراق، جمعي از زائران شنبه و يكشنبه بدون رواديد و با پاسپورت از مرز به قصد عتبات سفر كردند.

  • زمان بازگشت به ايران را مديريت كنيد

در همين حال سعيد اوحدي، رئيس سازمان حج و زيارت از به روز شدن صدور ويزا در كشور خبر داد و گفت:‌صدور ويزا از روز يكشنبه به‌صورت روزانه صادر مي‌شود و به زائران توصيه مي‌شود بدون گذرنامه و ويزا به پايانه‌هاي مرزي مراجعه نكنند.

وي در گفت‌وگو با ميزان با اشاره به اينكه تا‌كنون يك ميليون و 500هزار زائر از مرزهاي كشور خارج شده‌اند، تأكيد كرد كه سايت سماح براي ثبت نام زائران همچنان باز است.وي با اشاره به فتواي مراجع تقليد مبني بر اينكه زيارت امام حسين(ع)، 3تا 5روز قبل از اربعين و 3تا 5روز بعد از اربعين، همانند ثواب زيارت امام حسين(ع) در روز اربعين است، از زائران خواست تا سفر خود به كشور عراق و نيز زمان بازگشت به ايران را مديريت كنند.

محسن نظافتي، معاون عتبات عاليات سازمان حج و زيارت نيز با اشاره به اينكه صدور ويزا تنها در اهواز، كرمانشاه، مشهد و تهران تا اطلاع ثانوي انجام مي‌شود، به ميزان گفت:‌ يك ميليون و 450هزار نفر تاكنون در سايت سماح ثبت‌نام كرده‌اند كه از اين تعداد براي 900هزار نفر ويزا صادر شده است.

  • آغاز موج بازگشت زائران حسيني از پنجشنبه

جانشين فرمانده يگان ويژه ناجا اعلام كرد كه اوج بازگشت زائران حسيني از مرزهاي كشور از حدود يك روز بعد از اربعين آغاز خواهد شد.سردار حبيب‌الله جان‌نثاري در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه يگان ويژه تا زمان بازگشت آخرين زائران در مرزها مستقر بوده، خاطرنشان كرد: فعاليت قرارگاه ظفر نيز به همين ترتيب ادامه خواهد داشت و ما 3وظيفه اصلي خود كه تأمين امنيت، روان‌سازي‌ ترافيك و خدمت رساني به زائران است را انجام خواهيم داد.

کد خبر 315727

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha