همشهری آنلاین: سازمان تامین اجتماعی با وحشتناک خواندن بار مالی بازنشستگی پیش از موعد گفت، هر بازنشسته برای این سازمان 40 میلیون تومان هزینه دارد.

غلام عباس کیانی، مدیر کل فرهنگی و اجتماعی بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی با بیان این خبر به ایسنا گفت: سازمان در مقابل بیمه شده‌های خود متعهد به ارائه 18 نوع خدمت مشخص است.

وی افزود: نباید بیش از این 18 مورد از سازمان تامین اجتماعی انتظار ارائه خدمات داشت، در غیر این صورت باید اعتباراتی از بودجه بیت‌المال به این سازمان تزریق شود.

کیانی با اشاره به دوران جوانی سازمان تامین اجتماعی، گفت: در آن دوران به ازای هر 45 بیمه شده، یک بازنشسته وجود داشت، اما در حال حاضر این تناسب به یکدیگر نزدیک شده و به ازای هر 7/6 بیمه شده یک بازنشسته از این سازمان مستمری دریافت می‌کند.

وی تصریح کرد: وجود قوانین مصوب و تحمیل شده مجلس، همانند قانون بازنشستگی پیش از موعد، نوسازی صنایع و غیره باعث شده که تعداد بازنشستگان به یک میلیون و300 هزار نفر برسد در حالی که تعداد این افراد باید حداکثر 550 تا 600 هزار نفر باشد.

کیانی تشریح کرد: مجلس تصمیم می‌گیرد بیکاری را در جامعه از بین ببرد و برای این امر، راهکار بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور با 20 سال سابقه کار را اعلام می‌کند، این یعنی یک بازنشسته،10 سال کمتر حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی پرداخت و در عوض10 سال زودتر مستمری دریافت کند که این امر بار مالی وحشتناکی را به سازمان تحمیل می‌کند.

وی افزود: بر اساس نظرات کارشناسی اعلام شده، بازنشسته شدن هر فرد حدود40 میلیون تومان برای این سازمان هزینه ایجاد می‌کند.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی با اشاره به این که قسمت عمده اعتبارات سازمان از محل اخذ حق بیمه تامین می‌شود، اظهار کرد: اگر تعداد بیمه شده و مستمری‌بگیران به هم نزدیک شود، پس از گذشت مدتی روزی فرا می‌رسد که هزینه‌ها و درآمدهای سازمان با یکدیگر برابر می‌شود که در علم بیمه، این همان حالت نقطه سر به سری، یعنی شروع مرگ سازمان بیمه‌گر است.

وی عنوان کرد: اگر هزینه‌های اضافی به سازمان تامین اجتماعی تحمیل نشود، این سازمان قادر است خود را به خوبی اداره کند، چرا که بار مالی تحمیل شده به تامین اجتماعی100 میلیون یا یک میلیارد تومان نیست، بلکه رقمی بسیار سنگین است.

کیانی با بیان این که اعتبارات صندوق تامین اجتماعی حق‌الناس محسوب می‌شود، گفت: این صندوق متعلق به عده‌ای خاص یعنی بیمه شده‌ها و بازنشستگان این صندوق است، بنابراین هزینه کردن وجوه این صندوق در غیر از موارد تعیین شده در قانون دارای وجاهت قانونی و شرعی نیست.

وی تصریح کرد: به دلیل آن که سازمان تامین اجتماعی در حقیقت «تامین» اجتماعی بالقوه است، برای گستردان چتر حمایتی بر جامعه می‌توان، از تزریق بیت‌المال جهت ارائه خدمات در مصارف خاص از این سازمان، استفاده بالفعل کرد.

کیانی ادامه داد: عنوان سازمان در حال حاضر سازمان بیمه‌های اجتماعی است و کلمه «تامین» در کنار بیمه‌های اجتماعی شائبه حمایتی بودن این سازمان در جامعه را ایجاد می‌کند، همچنین عنوان شدن سازمان تامین اجتماعی به عنوان سازمانی پولدار و غول‌پیکر از نظر سرمایه نیز بر توقع ایجاد چتر حمایتی دامن می‌زند، در حالی که محاسبات اقتصاد بیمه‌ای ایجاب می‌کند، هر بیمه شده بر اساس میزان پرداختی خود حقوق بازنشستگی دریافت کند، این همان شان سازمان‌های بیمه اجتماعی است.

وی در پایان اذعان کرد: بنابراین چنانچه افراد جامعه اعم از دولت، مجلس و مردم متوجه این اصول و نحوه ارتباط با سازمان تامین اجتماعی شوند، مطالبات تعدیل شده در جامعه ایجاد می‌شود.

کد خبر 31616

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز