مینا شهنی: افرادی که با داشتن 10 سال سابقه بیمه‌پردازی و شرط سنی خواستار بازنشستگی هستند مشمول ماده 111 قانون تامین اجتماعی نخواهند شد.

به این ترتیب این گروه از متقاضیان بازنشستگی از دریافت حداقل حقوق درنظر گرفته شده برای مستمری‌بگیران و بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی محرومند.

چندی پیش در پی تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی قانونی تصویب شد که در آن به مردان 60 ساله و زنان 55 ساله به شرط داشتن حداقل 10 سال سابقه بیمه‌پردازی اجازه داده می‌شد که در صورت تمایل درخواست بازنشستگی کرده و از مزایای بازنشستگی بهره‌مند شوند.

پس از آن سازمان تامین اجتماعی با صدور بخشنامه‌ای تمامی شعب را ملزم به اجرای این قانون نمود.

بر پایه این بخشنامه درخواست بازنشستگی افراد متقاضی باید در محدوده اول فروردین تا آخر اسفند امسال ارائه شود.نکته جالب توجه در این بخشنامه عدم شمول ماده 111 قانون تامین اجتماعی برای این بازنشستگان است.

بر اساس ماده 111 قانون تامین اجتماعی، حداقل حقوق مستمری‌بگیران تامین اجتماعی، معادل حداقل حقوق کارگران در هر سال است.با حذف این بند برای افراد  55 و 60 ساله‌ای که حداقل 10 سال سابقه بیمه‌پردازی دارند عملاً مستمری برقرار شده مورد استقبال بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی قرار نخواهد گرفت.

تا سال 80 کارگری که 60 سال سن و 10 سال سابقه می‌داشت حداقل دستمزد را دریافت می‌کرد و می‌توانست مشمول ماده 111 قانون تامین اجتماعی کشور باشد.

پس از آن در نیمه سال 1380 مجمع تشخیص مصلحت نظام، در مورد الحاق دو تبصره به ماده 76 قانون تامین اجتماعی حداقل سابقه پرداخت حق بیمه برای استفاده از افزایش  مستمری بازنشستگی از 10 سال، به‌تدریج به 20 سال مصوبه‌ای را به تصویب رساند.

 برابر این مصوبه، حداقل سنوات پرداخت حق بیمه برای بازنشستگی، هر سال به میزان یک سال افزایش می‌یابد.

برای نمونه، متقاضی بازنشستگی از تاریخ 14/7/1381 تا یک سال پس از آن به‌جای 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه، 11 سال، از 14/7/82 تا یک سال پس از آن 12 سال و از 14/7/83 تا همان تاریخ در سال 83 باید 13 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد. این افزایش سالانه تا 14/7/1390 ادامه خواهد داشت و از آن تاریخ به بعد، حداقل سابقه پرداخت حق بیمه برای بازنشستگی 20 سال خواهد بود.

تصویب این قانون بیانگر این بود که این‌دسته از بازنشستگان مشمول ماده 111 نخواهند شد.

جالب توجه این‌که در افزایش حقوق حداقلی مستمری‌بگیران نیز که برابر قوانین تصویب شده از اول امسال اجرا می‌شود و مستمری تمامی بازنشستگان تامین اجتماعی به 200 هزار تومان می‌رسد باز هم افرادی که مشمول ماده 111 نمی‌شوند نمی‌توانند از این مزایا بهره‌مند شوند.

در تصویب قانون ترمیم مستمری‌ها به صراحت آمده است که «به استثنای مستمری‌بگیرانی که مشمول ماده 111 قانون تامین اجتماعی نیستند.» به این ترتیب این بار نیز کسانی که کمترین مستمری‌ها را دریافت می‌کردند از ترمیم حقوق جا ماندند.

اما در نخستین روزهای ماه جاری قانونی از تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی گذشت که تنها برای یک سال افراد در صورتی‌ که 10 سال سابقه بیمه‌پردازی داشته باشند بر اساس سنوات کار حقوق دریافت خواهند کرد.در صورت رعایت قانون پلکانی تصویب شده توسط شورای نگهبان در سال 1380 افراد در سال 81 با داشتن 11 سال سابقه بیمه‌پردازی و حداقل 60 سال سن می‌توانستند از حداقل مستمری برخوردار شوند.

در قانون اخیر نیز عدم شمول ماده 111 بر بازنشستگان 55 و 60 ساله با داشتن 10 سال سابقه حکمفرما است کسانی که تقاضای بازنشستگی با شرایط مشابه را دارند یک‌سوم حداقل دستمزد یعنی مبلغی نزدیک به 60 هزار تومان دریافت می‌کنند.

بازنشسته کردن افراد با مستمری 60 هزار تومان نه‌تنها گرهی از مشکلات روزافزون این گروه را حل نخواهد کرد بلکه سبب مشکلات جدیدی برای این گروه از بازنشستگان و بازماندگان آنها خواهد شد.

کد خبر 23918

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز