شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷
۰ نفر

همشهری دو - محمدعلی شاطری: به سراغ خیلی از دختران و پسران مجرد اگر برویم ادامه تحصیل و کسب مدارج بالای علمی را یکی از دلایل اصلی برای به تأخیرانداختن ازدواج می‌دانند.

درس و بحـث

اما نمونه‌هاي بسيار زيادي هستند كه يا حين تحصيل ازدواج كرده‌اند و در حال ادامه تحصيل واردعرصه زندگي متاهلي شده‌اند و يا اساسا پس از ازدواج و آغاز زندگي مشترك به فكر ادامه تحصيل افتاده‌اند و تا كسب مدارج بالاي علمي و تحصيلي پيش رفته‌اند. همانند همه امور ديگر زندگي مشترك اما ادامه تحصيل در زندگي متاهلي هم نيازمند همراهي و همياري همسر است. اگر همسر شما هم مشغول ادامه تحصيل است و هميشه به اين فكر بوده‌ايد كه چگونه مي‌توانيد به او كمك كنيد، تا پايان اين مطلب ما را همراهي كنيد. توصيه‌هاي خوبي براي شما داريم.

  • به او افتخار كنيد...

زن و مرد كه وارد زندگي مشترك مي‌شوند به نوعي در تمام دنياي يكديگر شريك مي‌شوند و مهم‌ترين چيزي كه در اين دنياي مشترك وجود دارد همراهي و تأييد و تشويق شريك آنها در زندگي است. دقيقا به همين دليل است كه بهترين كسي كه مي‌تواند مشوق همسرتان باشد، شما هستيد. اين شما هستيد كه مي‌توانيد با همراهي و تشويق و تأييدتان انگيزه‌هاي نيرومند و قوي براي تحمل سختي‌ها و ادامه تحصيل را به‌وجود بياوريد. اينكه همسرتان اين احساس را داشته باشد كه شما با تمام وجود به او افتخار مي‌كنيد و از اينكه ادامه تحصيل مي‌دهد خوشحال و خرسنديد پشتوانه محكمي براي او به‌وجود مي‌آورد تا با انگيزه و انرژي مضاعف مشغول درس و بحث شود. اين همراهي و همگامي زماني به‌وجود مي‌آيد كه شما صادقانه و از ته دل به او افتخار و تلاش او را ستايش كنيد. زياد سخت نيست. همسر شما براي كسب علم و دانش، پيشرفت در زندگي و خوشبختي و كمال شما و خانواده‌تان تلاش مي‌كند. پس با تمام وجود اين تلاش او را گرامي بداريد و به او افتخار كنيد.

  • به زندگي نظم بدهيد

در زندگي‌هاي امروز با اين همه شلوغي و عدم‌تمركز و درگيري‌هاي گوناگون، براي يك زندگي عادي و روزمره هم‌زمان كم است، چه برسد به اينكه تحصيل و درس و دانشگاه هم به برنامه‌هاي روزانه اضافه شود. تنها راهي كه در اين ميان وجود دارد برنامه‌ريزي دقيق و منظم‌كردن زندگي است. اين برنامه‌ريزي و نظم در زندگي است كه به وقت شما، همسرتان و خانواده بركت و وسعت مي‌دهد و باعث مي‌شود همسرتان بتواند علاوه بر كارهاي روزمره به امور تحصيلي خود هم برسد. اما همانند همه مسائل ديگر زندگي، برنامه‌ريزي و نظم هم با تلاش يك نفر، چه زن باشد يا شوهر، به‌دست نمي‌آيد و حكايت همان دستي مي‌شود كه بدون دست ديگر صدا ندارد. هرچقدر هم كه همسر شما بخواهد با نظم و برنامه‌ريزي زندگي كند، اگر شما و ديگر اعضاي خانواده همراه و در كنار او نباشيد به جايي نخواهد رسيد. جلسه مشتركي را با همسرتان و احيانا بچه‌ها برگزار كنيد و براي ساعات روز و ايام هفته برنامه‌ريزي و سعي كنيد به اين برنامه پايبند باشيد.

  • مدارا كنيد

مثل همه پروژه‌هاي ديگر زندگي، درس‌خواندن هم سختي‌ها و مرارت‌هاي خاص خودش را دارد و وقتي اين سختي‌ها به ديگر كارها و مسئوليت‌هاي همسري يا پدر و مادر بودن اضافه مي‌شود بار سنگيني را بر دوش همسر شما به‌وجود مي‌آورد. اين فشار مي‌تواند باعث كم‌حوصلگي، عصبانيت، تحريك‌پذيري بالا، واكنش‌هاي تند، بدخلقي و... شود. كاري كه شما به‌عنوان همسر و همراه در چنين مواردي مي‌توانيد بكنيد بسيار مهم و تأثير‌گذار است. كاري كه شما به‌عنوان يك همسر و همراه و همقدم مي‌توانيد بكنيد اين است كه همسرتان را در چنين شرايطي درك و كمي با او مدارا كنيد. اگر بپذيريد كه او تحت فشار است و اين بي‌حوصلگي‌ها و تغييرات رفتاري ناشي از فشاري است كه بر او وارد مي‌شود و پس از تمام شدن اين دوره فشار، همه‌‌چيز به روال عادي خود باز خواهد گشت راحت‌تر مي‌توانيد شرايط را قبول كنيد و به‌عنوان استاد بازي، زندگي را مديريت كنيد.

  • مشاركت كنيد

حالا كه پذيرفته‌ايد همسرتان تحت فشار است و انجام مسئوليت‌هاي زندگي در كنار درس خواندن بر دوش او سنگيني مي‌كند، وقت آن است كه حركتي كنيد و همراهي و شراكت خود را اثبات كنيد. تلاش كنيد تا اگر مي‌توانيد بخشي از مسئوليت‌هاي او را به‌صورت موقت بر عهده بگيريد. اگر همسر شما مرد زندگي است و علاوه بر فعاليت‌هاي شغلي و كسب درآمد مسئوليت‌هايي مثل امور اداري خانه، پرداخت قبوض و اقساط، به مدرسه رساندن بچه‌ها و... را بر عهده دارد، بخشي از اين مسئوليت‌ها را بر عهده بگيريد و كمك كنيد تا بار مسئوليت‌هاي همسرتان سبك شود. يا ممكن است خانم خانه مشغول تحصيل باشد و مسئوليت تربيت بچه‌ها، در كنار كارهاي خانه و خريد روزانه و شست و شو و غذا پختن و... برعهده او باشد. در چنين شرايطي هيچ اشكالي ندارد اگر شما بخشي از كارهاي خانه را انجام دهيد، ظرفي بشوييد، غذايي درست كنيد يا به بچه‌ها در انجام تكاليف مدرسه و امور درسي‌شان كمك كنيد. قطعا همراهي و كمك شما در اين شرايط سخت، قدرشناسي و سپاسگزاري و محبت بيشتر همسرتان را به همراه خواهد داشت.

  • هزينه‌ها را مديريت كنيد

زندگي مراحل‌ گذار و تنگناهايي دارد كه با كمي صبر به گشايش و بزرگراه تبديل خواهد شد. رسيدن به گشايش و آسايش اما از مسيري غيراز سختي و زحمت ممكن نيست. شرايطي كه شما در آن به سر مي‌بريد هم يكي از همان بزنگاه‌ها و گردنه‌هاست كه بايد براي گذشتن از آن كمي صبر و مراقبت به خرج دهيد. به هر حال يا همسر شما دانشجوي دانشگاه‌هاي آزاد و غيرانتفاعي است و هزينه‌هاي سنگين دانشگاه بر دوش خانواده است و يا به‌دليل زماني كه بايد صرف امور تحصيلي و دانشگاه كند، نمي‌تواند به‌صورت تمام وقت به شغل و فعاليتش برسد و در هر صورت نتيجه چيزي جز مشكلات اقتصادي و پايين آمدن درآمد خانواده نيست. شما بايد براي گذر از اين گردنه و رسيدن به شرايطي بهتر طي يك دوره كوتاه‌مدت، هزينه‌هاي زندگي را با صرفه‌جويي و دقت بيشتر مديريت كنيد. هزينه‌هاي خورد و خوراك را مديريت كنيد. در هزينه لباس و پوشاك صرفه‌جويي كنيد. حتي ممكن است طي يك دوره كوتاه براي صرفه‌جويي در هزينه‌ها مسافرت‌ها و تفريحات خانواده را كمتر كنيد تا بتوانيد اين دوره گذرا را پشت سر بگذاريد.

کد خبر 316012

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha