شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۷
۰ نفر

همشهری دو - محمدعلی شاطری: تصویر مردی که زیاد صحبت می‌کند و هنوز از در خانه وارد نشده شروع می‌کند به تعریف کردن و صحبت کردن برای خانمش، تصویر آرمانی هر زنی از مرد مورد علاقه‌اش است. اما متأسفانه این تصویر آرمانی برای زنان تبدیل به یک آرزوی حسرت برانگیز می‌شود.

با من حرف بزن

خيلي از خانم‌ها از كم حرفي مردانشان گلايه دارند و اين را دليلي بر بي‌مهري و بي‌محبتي همسرشان مي‌دانند. مردها اما معمولا كم حرفي خود را قبول ندارند و خانم‌ها را به پرحرفي بيش از حد و حساس بودن متهم مي‌كنند.

  • چرا كم حرف مي‌زند؟

كم حرفي در مردها ريشه‌هاي متفاوتي دارد. از آموزش‌هاي ابتدايي خانواده‌ها از سنين كودكي به پسرها مبني بر بيان نكردن احساسات گرفته تا مشكلات كاري، مالي، بيكاري، استرس و... تا تفاوت‌هاي ذاتي و شخصيتي و درونگرا بودن. اساسا معناي ذهني صحبت كردن در ميان خانم‌ها و آقايان متفاوت است. خانم‌ها با صحبت كردن، ابراز علاقه مي‌كنند، عشق مي‌ورزند، احساساتشان را منتقل مي‌كنند و...، براي مردها اما صحبت كردن ابزاري براي رسيدن به مقصودشان است. يعني مردها به صحبت كردن كاملا ابزاري نگاه مي‌كنند و دقيقا به همين دليل است كه همسر كم حرف شما در تماس تلفني با رئيس خود به ناگاه خوش مشرب و خوش زبان مي‌شود.

  • زمان مناسب را انتخاب كنيد

اگر مي‌خواهيد همسرتان را به حرف بياوريد و از لذت همصحبتي با او بهره‌مند شويد ياد بگيريد زمان مناسب براي صحبت كردن با او چه ساعتي از شبانه روز است. بعضي از مردها ترجيح مي‌دهند وقتي از سر كار مي‌آيند ساعتي را استراحت كنند و بعد كنار شما چاي بنوشند و بعضي بلافاصله بعد از آمدن به خانه، منتظر چاي‌قندپهلوي شما هستند. بعضي ديگر از مردها قبل از خواب و در اتاق خواب دوست دارند حرف بزنند. مهم اين است كه سليقه او را پيدا كنيد و در موقع مناسب سرصحبت را باز كنيد. در اين صورت مي‌توانيد مطمئن باشيد كه شوهرتان با تمركز به حرف‌هاي شما گوش مي‌دهد.

  • سكوت را بشكنيد

شما زمان مناسب را انتخاب كرده‌ايد، چاي ريخته‌ايد و سعي‌داريد سر صحبت را با همسرتان باز كنيد اما او سكوت مي‌كند. اينجا همان جايي است كه شما نبايد كوتاه بياييد و بايد سكوت را بشكنيد. مي‌توانيد درباره خبر مهم روز صحبت كنيديا حتي به او بگوييد: «‌ساكتي! به چي فكر مي‌كني؟» يا مي‌توانيد بگوييد: «‌از اداره چه‌خبر؟ كارها چطور پيش مي‌رن؟» سعي كنيد به هرحال او را وادار به صحبت كنيد. ممكن است در يكي‌دو‌بار اول موفق نباشيد اما با پشتكار و تداوم حتما به نتيجه خواهيد رسيد. در عين حال به ياد داشته باشيد كه مهرباني را از دستور كارتان خارج نكنيد.

  • جزئيات را بپرسيد

پرسيدن سؤال‌ها در گفت‌وگوهاي مشترك نقشي تعيين‌كننده و حياتي دارند. انتخاب سؤالات با انتهاي باز به جاي سؤالات با انتهاي بسته نقش بسزايي در وادار كردن افراد به صحبت دارد. منظور از سؤالات با انتهاي باز، سؤالاتي است كه بيشتر به جزئيات مي‌پردازند و نمي‌توان آنها را با بله يا خير، يا كلماتي از اين دست پاسخ داد و براي پاسخ دادن به آنها نياز به توضيح است؛ مثلا ممكن است شما بپرسيد: «وضعيت فروش امروز مغازه چطور بود؟» كه قطعا جواب خواهيد شنيد: «بد نبود» اما مثلا مي‌توانيد بپرسيد:« امروز بيشتر چه جنس‌هايي فروختي؟» كه خب طبيعتا جواب دادن به اين سؤال نياز به توضيح بيشتري دارد.

  • بازپرسي نكنيد

بعضي اوقات مردها ذاتا كم حرف نيستند اما در اثر تجربيات منفي‌اي كه از گفت‌وگو‌ با شما كسب كرده‌اند ترجيح مي‌دهند سكوت كنند تا واكنش منفي كمتري را شاهد باشند. به همين دليل دقت كنيد كه در طول صحبت به هيچ‌وجه واكنش منفي نداشته باشيد. هنگام سؤال كردن به جاي استفاده از كلمه «‌چرا‌» كه بار منفي دارد، از كلمه «‌چطور» يا «‌چي شد» استفاده كنيد. اين كلمات بار معنايي ملايم‌تري دارند و به جاي لحن مواخذه گرانه، احساس همراهي را منتقل مي‌كنند. ابراز حسادت، مقايسه كردن او با مردهاي ديگر، سر كوفت زدن يا سؤال پيچ كردن هم ديگر كارهاي نامناسبي است كه باعث سكوت بيشتر مردها مي‌شود.

کد خبر 318525

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha