شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۷
۰ نفر

همشهری دو - ندا داوودی: وقتی به جمع دونفره خانه شما، یک نوزاد تازه وارد اضافه می‌شود، باورش سخت است ولی همه‌‌چیز، از ساعت خواب و بیداری گرفته تا ارتباط عاطفی با همسرتان، تحت‌تأثیر قرار خواهد گرفت.

یک عاشقانه مستدام

 ممكن است با بزرگ شدن نوزاد، ساعت خواب و بيداري‌تان دوباره درست شود اما ارتباط شما با همسرتان دستخوش تغييراتي شود كه شما آن تغييرات را دوست نداريد و براي‌تان آزار‌دهنده است. اگر ندانيد با حضور فرزندان چگونه بايد رابطه با همسرتان را مديريت كنيد، دچار مشكل خواهيد شد. ما براي گرم ماندن رابطه بين شما و همسرتان پيشنهادهاي خوبي داريم.

  • واجب‌تر از نان شب

اول از همه، انگيزه كافي در خودتان ايجاد كنيد. اگر شما هم جزو افرادي هستيد كه وقتي بچه‌دار مي‌شوند، همه‌‌ وقت خودشان را صرف فرزند مي‌كنند و فراموش مي‌كنند كه خود و همسرشان هم حق زندگي دارند، همين ابتداي كار روي تغيير نگرش خود كار كنيد. اگر از لحظات دونفره خودتان نگهداري نكنيد و بگذاريد بهانه‌هاي مختلف، مثل فرزند، بالا رفتن سن، بيماري و چيزهاي ديگر اين لحظات خوش را از زندگي‌تان پاك كند، آن‌وقت ارتباط بين شما و همسرتان به مرور زمان سرد مي‌شود؛ مثل آشي كه از دهن مي‌افتد. آن وقت روزي به‌خودتان مي‌آييد و مي‌بينيد 2 همخانه غريبه‌ايد كه اسم‌تان در شناسنامه هم نوشته شده است. پس باور داشته باشيد كه ارزش دارد براي خلق لحظات دونفره تلاش كنيد. وقتي باورتان درست شود، رفتارتان هم تغيير مي‌كند.

  • فلش بك به روزهاي نامزدي

دوران نامزدي‌تان را به ياد داريد؟ وقتي همسرتان به خانه شما مي‌آمد يا شما به خانه آنها مي‌رفتيد. آن روزها هم احتمالا در بيشتر مواقع افراد ديگري هم در آن خانه بودند اما شما براي ديدار يكديگر، خلوت در كنار هم و چيزهايي كه دوست داشتيد تجربه كنيد، زمان و مكان لازم را پيدا مي‌كرديد. چون آن زمان سرتيتر خبرهاي داغ زندگي شما، همسرتان بود و اينكه به داشتن او و حضورش اشتياق داشتيد، باعث مي‌شد شرايط با هم بودن را هم به هر روشي به‌دست بياوريد. اگر امروز با حضور يك فرزند هفت‌ساله و يك فرزند دوساله، نمي‌توانيد زماني را براي باهم بودن به‌دست بياوريد، مشكل از خودتان است كه احتمالا اولويت‌هاي برنامه‌ريزي در زندگي‌تان تغيير كرده است.

  • جايي فقط براي من و تو

اتاق خواب بايد يكي از دلچسب‌ترين اتاق‌هاي خانه باشد. اگر تعداد اتاق‌هاي خانه شما بيشتر از يكي است، حتما يكي را براي خودتان و همسرتان برداريد. بعضي از زن و شوهر‌ها در خانه دوخوابه، بدون اتاق خاص براي خودشان هستند اما فرزندانشان هر كدام‌يك اتاق دارند؛ اين اشتباه است. شما و همسرتان بيشتر به اين اتاق اختصاصي نياز داريد. حتي وقتي فرزندتان كوچك است بايد خيلي زود براي جدا كردن اتاق‌تان اقدام كنيد. وقتي فرزندتان از شير مادر تغذيه نمي‌كند مي‌تواند محل خوابش از شما جدا شود. بدترين عادت مخرب در زندگي مشترك شما اين است كه فرزندتان را بين خودتان بخوابانيد. اين كار اصلا محبت به فرزند نيست بلكه ظلم به او است چون هر چه رابطه شما و همسرتان گرم‌تر شود، بيشتر به نفع بچه‌هاي شماست.

  • اول در بزن، بعد بيا داخل

براي اينكه بتوانيد براي روابط بين خودتان با همسرتان حريم بسازيد بايد مقتدر باشيد. در همين زمينه نخستين چيزي كه بايد به فرزندان‌تان بياموزيد اين است كه اتاق خواب پدر و مادر حريم خصوصي آن 2نفر است و نبايد در نزده وارد شوند. بايد براي فرزندان شما اين حريم و خط كشي طبيعي باشد كه شما و همسرتان گاهي براي استراحت نيمروز برويد و در را ببنديد. حتي باهم صحبت كنيد و فرزندتان بداند حتما مي‌خواسته‌ايد تنها باشيد. اگر فرزندتان از همان ابتدا اين موضوع را ديده باشد ديگر اين كار شما براي او طبيعي خواهد بود. از سنين كودكي با بازي‌هاي مختلف و كمك گرفتن از داستان بايد اين قانون را به او آموزش دهيد؛ مثلا بگوييد: «يك روز موش كوچولو از مدرسه به خانه آمد. خيلي گرسنه بود و مادرش را صدا زد اما مادر جواب او را نداد. موش كوچولو به در اتاق مادر رفت و آرام چند ضربه به در زد...». اينكه يك قانون را چطور به فرزندتان بياموزيد بستگي به روش تربيتي‌تان دارد اما هر چه سن اين آموزش كمتر باشد، عميق‌تر خواهد بود.

  • خونه مادر بزرگه هزارتا قصه داره

از قديم گفته‌اند، نوه، مغز بادام است. پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها عاشق نگهداري از نوه‌ها هستند. البته بايد ميزاني كه فرزندتان را به آنها مي‌سپاريد با توانايي‌هاي جسمي و روحي آنها همخواني داشته باشد. اينكه آنها عاشق نگهداري از فرزند شما هستند به معني اين نيست كه هر روز فرزندتان را آنجا بگذاريد تا به سر كار برويد. اما مي‌شود در هفته يك‌بار براي چند ساعت، فرزندتان مهمان خانه پدربزرگ شود تا شما و همسرتان هم وقت كافي براي باهم بودن داشته باشيد. براي شروع، جمعه همين هفته مي‌توانيد فرزندتان را براي يك گردش 2نفره مثل كوه رفتن، به آنها بسپاريد.

  • جدا خوابيدن‌هايي‌ كه عادت مي‌شود

كاناپه‌هاي سه‌نفره كه اين روزها بيشتر در مقابل تلويزيون جا خوش كرده‌اند باعث مي‌شوند بعضي زن و شوهر‌ها به دور خوابيدن از هم عادت كنند و فرزندانشان هم اين اتفاق را خيلي طبيعي بدانند كه هر روز صبح پدر را روي كاناپه ببينند و مادر را در اتاق‌خواب. وقتي 4روز در هفته فرزندان شما با اين صحنه مواجه مي‌شوند، طبيعي است كه روز پنجم وقتي شما را در يك اتاق كنار هم ببينند تعجب مي‌كنند و كنجكاو مي‌شوند. از قديم گفته‌اند بالش زن و شوهر نبايد يك وجب از هم دور باشد. به اين نكته عمل كنيد و بگذاريد فرزندان‌تان بدانند شما هميشه كنار هم مي‌خوابيد، حتي وقتي آسمان رابطه‌تان ابري است. اين موضوع درس خوبي براي زندگي آينده آنها خواهد بود.

  • از تكنولوژي كمك بگيريد

وايبر و تلگرام و ده‌ها وسيله ارتباطي ديگر، قرار نيست كه دورها را به شما نزديك كند و نزديكان را از شما دور.
مي‌توانيد از اين تكنولوژي‌ها كمك بگيريد و به هم نزديك شويد. در طول روز، داشتن يك ارتباط عاطفي مناسب مي‌تواند بسيار آرامش‌بخش و سرحال‌كننده باشد. گاهي جملات عاطفي و برچسب‌هاي محبت‌آميز براي همسرتان بفرستيد، گاهي لطيفه‌هاي خصوصي و گاهي عكسي از خودتان در همان لحظه يهويي ارسال كنيد! در هر صورت از هر چيزي حتي همين فضاي مجازي براي باهم بودن، به دور از چشم بچه‌ها كمك بگيريد.

  • پاييزي پر از پياده‌روي‌هاي دونفره

عادت نكنيد كه هربار كه براي راه رفتن يا تفريح به بيرون مي‌رويد فرزندان‌تان را هم باخود همراه كنيد.
از هر 10 باري كه خانوادگي به بيرون مي‌رويد، يك‌بار هم دونفره به پارك كنار خانه‌تان سرك بكشيد و باهم قدم بزنيد و گفت‌وگو كنيد. باور كنيد مثل اكسيژني كه براي زنده ماندن لازم است، حرف‌هاي عاشقانه و خلوت‌هاي رؤيايي هم براي زندگي لازم است. چه اشكالي دارد كه دست هم را بگيريد و خاطرات اين چند سال كنار هم بودن را مرور كنيد؟ در مورد روياهايي كه براي فرداي خودتان بافته‌ايد بگوييد و بشنويد و ياد بگيريد كه قدم قدم كنار هم راه برويد نه گامي جلوتر و نه گامي عقب‌تر.

  • 10دقيقه حرف حساب

بچه‌ها گاهي كارتون مي‌بينند، گاهي بازي مي‌كنند و گاهي خواب هستند. اگر منصف باشيد، آنها هميشه هشيار و بيدار بين شما و همسرتان نمي‌نشينند. اما مشكل اينجاست كه خود شما لحظاتي كه مي‌توانيد به همسرتان اختصاص بدهيد را با همه‌‌چيز غيراز او سپري مي‌كنيد. فرزندتان در حال تماشاي تلويزيون است و شما و همسرتان هم هر كدام روي مبل‌هاي جداگانه نشسته‌ايد و مشغول كار خودتان هستيد، يا چهارچشمي در موبايل‌هاي‌تان و يا يكي سرگرم روزنامه و يكي در حال صحبت با تلفن است. به‌جاي اين كارها همين فرصت را باهم گفت‌وگو كنيد. در مورد هوا كه سرد مي‌شود، مدرسه بچه‌ها، دادن اقساط خانه و اينكه چقدر رنگ آبي به شما مي‌آيد و يا چقدر همسرتان وقتي ريش‌هايش را اين مدل كوتاه مي‌كند، زيباتر مي‌شود. مهم اين است كه شروع كنيد به گفت‌وگو و كنار هم بنشينيد و به چشم‌هاي هم نگاه كنيد. اين يعني براي هم ارزش داريد.
زندگي متاهلي زماني زيباست كه به فرصتي براي عاشقي تبديل شود، با تمام مشغله‌ها، با تمام مشكلات و با تمام بهانه‌ها. مهم اين است كه بخواهيد رابطه‌تان گرم بماند.

کد خبر 312885

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha