شنبه ۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
۰ نفر

همشهری دو - ندا داوودی: از صبح تماسی با هم نداشته‌اید. منتظر هستید زودتر ساعت ۸ شود و مرد زندگی‌تان به خانه بیاید.

شوهر فقط تصویر دارد  بدون صدا

حرف‌هاي زيادي براي گفتن داريد و دل‌تان مي‌خواهد حرف‌هاي زيادي براي گفتن داشته باشد اما وقتي به خانه مي‌آيد، آنقدر خسته است كه پشيمان مي‌شويد. حرف‌هاي‌تان را مي‌گذاريد براي آخر هفته و اجازه مي‌دهيد تا خستگي كار روزانه‌اش را با ديدن اخبار 20:30، برنامه 90 و گشتن در شبكه‌هاي اجتماعي بر طرف كند اما آخر هفته هم كه مي‌رسد، داستان همان داستان است و بازهم نه اشتياقي براي حرف زدن و نه حوصله‌اي براي شنيدن مي‌ماند. به‌جاي آنكه نااميد شويد و بغض كنيد و تلفن را برداريد تا همصحبتي جز همسرتان پيدا كنيد به پيشنهادهاي ما فكر كنيد.

  • همسر كم‌حرف اما دوست‌داشتني من

اولين شرط خوشبختي اين است كه شرايط موجود را بپذيريد اما پذيرش به معني بي‌تفاوتي و عدم‌تلاش براي تغيير شرايط نيست بلكه شما همسرتان را با همين ويژگي دوست داريد و به روحيات او احترام مي‌گذاريد. قبول مي‌كنيد كه مردها ذاتا كم حرف‌ترند و همه كتاب‌هاي روانشناسي كه به تفاوت‌هاي زنان و مردان مي‌پردازد، اين را مي‌گويد. پس شما تنها زني نيستيد كه شوهرش بيشتر تصوير دارد تا صدا! علاوه بر تفاوت‌هاي جنسيتي، ممكن است همسر شما تيپ شخصيتي درون‌گرا و كم‌حرفي داشته باشد كه شما با دانستن همين موضوع و اينكه او قصد آزار و بي‌توجهي به شما را ندارد، كمي متقاعد و آرام‌تر مي‌شويد. اما هر چيزي قابل تغيير است پس نااميد نشويد اما توقع نداشته باشيد در زمان كمي چنين تغييري ايجاد شود. ممكن است همسر شما جزو آن‌دسته از آقاياني باشد كه كم حرف نيستند اما به خانه كه مي‌آيند، سكوت مي‌كنند كه در اين صورت بايد علت را پيدا كنيد تا بتوانيد سكوت او را بشكنيد.

  • مستمع صاحب سخن را بر سر ذوق آورد

همه انسان‌ها وقتي با اشتياق گفت‌وگو مي‌كنند كه بدانند گوش شنوايي براي حرف‌هاي آنان هست و اين ويژگي در مردان بيشتر است. خيلي از زن‌ها حرف‌هاي‌شان را حتي وقتي مي‌ببينند كه حواس همسرشان به تلويزيون است هم مي‌گويند اما مردها چنين نيستند يا كمتر ممكن است اين كار را بكنند. پس وقتي با شما در مورد موضوعي حرف مي‌زند، خوب و كامل شنونده او باشيد. اگر مشغول آشپزي شويد يا زير لب زمزمه كنيد و حتي لباس‌ها را اتو بكشيد اين حس به همسرتان منتقل مي‌شود كه نمي‌خواهيد حرف‌هاي او را بشنويد. تماس چشمي احساس خوبي به گوينده مي‌دهد. براي اينكه او با شما ارتباط خوبي در حرف زدن بگيرد، هر وقت با شما صحبت مي‌كند يك شنونده مشتاق باشيد. در ضمن با اين كار روش گوش كردن را به او هم مي‌آموزيد و ديگر وقتي چيزي را تعريف مي‌كنيد چشمش به تلفن همراهش نخواهد بود.

  • يك حرف معمولي و يك دعواي قديمي

گاهي اوقات يك حرف معمولي در مورد اينكه مسافرت به كجا برويم؟ مي‌تواند به يك دعواي قديمي و نبش قبر مشكلات 3 سال گذشته كه به زادگاه همسرتان رفته بوديد و خانواده او برخورد خوبي نداشتند، منجر شود كه اين نشانه عدم‌مديريت دوطرف در گفت‌وگو است. تكرار ناخودآگاه چند تجربه ناخوشايند در حرف زدن، نتيجه‌اش به فرار از موقعيت تنش زا مي‌انجامد و همسرتان ممكن است ترجيح دهد حرف نزند تا اينكه بعد از حرف زدن، مجبور شود كار چند‌ماه قبل خود را توجيه و يا در نهايت يك قهر چند روزه را تحمل كند. وقتي حرفي مي‌زند و چيزي مي‌گويد مراقب باشيد كه جواب‌هاي شما سمت‌و‌سوي گفت‌وگوي‌تان را ابري و توفاني نكند.

  • سربار نباشيد

براي آنكه يك مرد كم صحبت را به گفت‌وگو بكشانيد بايد بدانيد چه زماني حرف بزنيد تا او هم با شما همراهي كند.فرض كنيد همسرتان ساعت8، خسته از سر كار به منزل مي‌آيد، در راه ماشينش خراب شده و تعميرگاه از او 500‌هزار تومان براي درست كردن ماشين پول مطالبه كرده است. فردا هم يك جلسه مهم دارد و به‌خاطر آن نگران است. فكر مي‌كنيد در چنين شبي زمان مناسبي است تا روي تغيير رفتار كم صحبتي همسرتان كار كنيد؟ او امشب نياز دارد در خلوت به كارهاي خودش رسيدگي كند كه برايش حكم آرام‌كننده را دارد. خيلي از خانم‌ها در موقع ناراحتي ميل به صحبت كردنشان بيشتر مي‌شود اما در مردها اين عادت به‌مراتب كمتر است؛ پس وقت‌شناس باشيد. در اين شرايط اگر شما باب ناراحتي خودتان درباره كم حرفي او را باز كنيد بيشتر سربار او شده‌ايد و نه‌تنها به او آرامش نمي‌دهيد بلكه استرس بيشتري به او وارد مي‌كنيد.

  • بهانه‌اي به نام موضوع مشترك

توقع نداشته باشيد كه همسرتان در مورد مدل لباس شما در عروسي هفته آينده، صحبت كند و يا پايان سريال كيميا را حدس بزند و در موردش با شما بحث كند. او دنياي خودش را دارد پس اگر مي‌خواهيد سكوت در خانه‌تان بشكند، كمي به دنياي او وارد شويد. موضوعاتي كه دوست دارد و برايش جذاب است را در قدم اول شناسايي كنيد و در قدم بعد نسبت به آنها اطلاعات كسب كرده و خيلي با آنها بيگانه نباشيد. بعد در يك عمليات باور نكردني، وقتي در مورد هر كدام از موضوعات مورد علاقه‌اش حرف زد، عكس‌العمل مناسب نشان دهيد.اگر او عاشق فوتبال است، لازم نيست شما يك كارشناس فوتبال شويد اما وقتي مسابقه تيم مورد علاقه او است با بدخلقي نگوييد: باز هم فوتبال! به‌جاي اين رفتار، بد نيست كمي از فوتبال آگاهي پيدا كنيد. اين كليشه كه زنان اهل ورزش فوتبال نيستند را مي‌توانيد كنار بگذاريد و خودتان هم اطلاعات‌تان را بالا ببريد و حتي باهم هنگام گل‌زدن تيم مورد‌علاقه همسرتان، فرياد بزنيد و بخنديد. اين لحظات مي‌تواند نظر او را راجع به همصحبتي با شما در موضوعات مورد علاقه شما كاملا تغيير دهد.

کد خبر 312098

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha