شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۹
۰ نفر

همشهری دو - حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان: همه اتفاقات، عوامل درونی و بزرگ ندارند.

قطره‌های روح فرسا

 بعضي اوقات هم علل بيروني و كوچكي هستند كه ذره‌ذره باعث تخريب و فرسايش مي‌شوند؛ به‌عنوان مثال اگر روي يك قطعه الكترونيكي، قطرات كوچك آب بريزيد، در كمترين زمان قطعات ديجيتال آن مي‌سوزد و تمام!

حالا در جامعه ما هم يك سري تصورات منفي رواج پيدا كرده است كه وقتي به‌دنبال دليلي براي آن مي‌گرديم هيچ‌چيزي پيدا نمي‌كنيم؛ به‌طور مثال وقتي مي‌گويند: «به مرد رو نده! پر رو مي‌شه!» تمام ابهت يك مرد كه مدير خانه است در ذهن همسر و فرزندانش فرومي‌ريزد. به كدام علت و پشتوانه اين حرف را مي‌شود بيان كرد؟!

حرف‌هايي از اين جنس را كنار هم بگذاريد. اينها مي‌توانند پازل ذهني يك زن را درباره مرد خانه‌اش تشكيل بدهند. براساس همين تصوير هم رفتارهايش با همسرش شكل مي‌گيرد و ادامه مي‌يابد. اينها ذره ذره به روح مرد نفوذ مي‌كنند و جمع مي‌شوند و در نهايت كاسه صبر مرد لبريز مي‌شود؛ از درون منفجر مي‌شود؛ حرفي مي‌زند يا عملي مي‌كند كه خلاف خواست خودش و همسرش است. اينجا نمي‌خواهيم از مرد‌ها دفاع كنيم. فقط مي‌خواهيم ريشه مشكلاتي را پيدا كنيم كه مي‌گويند عامل اصلي به‌وجود آمدن آن مردها هستند. لذا كمي بررسي لازم است تا همين مشكلات جزئي را كه خيلي هم به چشم نمي‌آيند در خانواده و جامعه حل كرد.

در روايات داريم كه بهترين زن‌ها «قانتات» هستند؛ يعني متواضع‌اند. ببينيد اين فضاي ترسيم شده در روايات ما چقدر در جامعه رواج دارد؟ چقدر زن‌هاي ما، مرد را مدير خانواده مي‌بينند و همين جايگاه او را در خانواده و در ميان فرزندان اكرام مي‌كنند؟ جملات پاراگراف قبل چقدر با اين احاديث همخواني دارد؟ مرد كه روحيه او بر مديريت پايه‌ريزي شده است چقدر با اجرايي نشدن اين فضا درصورت بروز مشكل مقصر است؟!

حالا مي‌توانيم مثال قطرات آب و نفوذ به يك دستگاه ديجيتال را در زندگي روزمره خانوادگي‌مان بهتر درك كنيم.ظ

کد خبر 313687

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha