جمعه ۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

تیراندازی و کشته شدن شهروندان آمریکایی اکنون به یکی از رویدادهای روزمره زندگی مردم این کشور تبدیل شده اما تیراندازی هفته گذشته در یک مرکز خدمات عمومی در کالیفرنیا در غرب آمریکا که ۱۴ کشته و ۲۱ زخمی به جا گذاشت، قدری متفاوت بود.

حوادث خارجی

 

روز چهارشنبه زن و شوهر جواني در مركز خدمات معلولان در شهر سن‌برناردينو با استفاده از سلاح‌هاي اتوماتيك به روي جمعيت 80نفره‌اي كه در مراسمي در اين مركز شركت كرده بودند، آتش گشودند. رضوان فاروق 28ساله و همسرش تاشفين مالك 27ساله پس از آنكه قصد داشتند با خودروي ون سياه‌رنگشان از صحنه تيراندازي فرار كنند، در درگيري با نيروهاي پليس كشته شدند.

پليس اف‌بي‌آي كه مسئوليت بررسي اين حادثه را برعهده گرفته، اعلام كرده هنوز در مورد انگيزه اين دو فرد به نتيجه قطعي نرسيده اما شواهد نشان مي‌دهد «آنها از قبل براي اين حمله برنامه‌ريزي داشته‌اند». طبق اعلام مقام‌هاي اطلاعاتي آمريكا، رضوان فاروق طي ماه‌هاي اخير از طريق شبكه‌هاي اجتماعي با برخي چهره‌هاي افراطي در ارتباط بوده است.

طبق اعلام پليس، 2 فرد مهاجم پيش از آنكه هدف قرار گيرند حدود 75گلوله شليك كردند. آنها حدود هزار و 600گلوله ديگر نيز به همراه داشتند. از خودرو آنها نيز چند بمب دست‌ساز كشف شد. ديروز مقام‌هاي امنيتي اعلام كردند در بازرسي از خانه فاروق تعدادي اسلحه، حدود 3هزار گلوله، 12بمب دست‌ساز و مواد منفجره كشف شده است. به گفته آنها، اين كشفيات نشان مي‌دهد فاروق قصد داشته به حمله يا حملات ديگري نيز دست بزند.

  • خونين‌ترين تيراندازي آمريكا در 3سال گذشته

حادثه روز چهارشنبه، خونين‌ترين تيراندازي جمعي در آمريكا در 3سال گذشته و ششمين تيراندازي بزرگ اين كشور از سال 1949به شمار مي‌رود. پيش از اين در سال 2012، ۲۲ كودك و ۴ آموزگار در مدرسه‌اي در شهر نيوتون در ايالت كانتيكات به‌دست يك جوان كشته شدند. روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشي نوشت كه تيراندازي سن برناردينو، سيصد و پنجاه و پنجمين تير‌اندازي جمعي آمريكا طي 336روز گذشته بوده است. اين آمار، تيراندازي‌هايي را مدنظر قرار داده كه بيش از 4كشته داشته‌اند.

همزمان با تيراندازي در اين شهر، تيراندازي ديگري نيز در شرق آمريكا در شهر ساوانا رخ داد كه با يك كشته و 3زخمي تحت‌الشعاع خبرهاي تيراندازي ديگر قرار گرفت. واشنگتن‌پست با اشاره به صحبت‌هاي هفته گذشته اوباما پس از تيراندازي در كلرادو كه از مردم آمريكا خواسته بود اجازه ندهند اينگونه حوادث به «اتفاقي معمولي» در كشورشان تبديل شود مي‌نويسد:‌ «آمار نشان مي‌دهد اكنون ديگر اينگونه حوادث به اتفاقات عادي و روزمره در آمريكا تبديل شده‌اند.»

  • مخالفت جمهوريخواهان با قانون كنترل سلاح

يك روز پس از تيراندازي خونين سن برناردينو، نمايندگان جمهوريخواه آمريكا يك‌بار ديگر در سناي اين كشور مانع تصويب قانون كنترل سلاح شدند؛ اقدامي كه با اعتراض‌هاي گسترده در جامعه آمريكا روبه‌رو شده است. طرحي كه از سوي دمكرات‌هاي كنگره تهيه شده، خواستار بررسي پيشينه خريداران و صاحبان سلاح شده است. اين طرح همچنين خواستار ممانعت از فروش سلاح به افرادي است كه مشكوك به ارتباط با گروه‌هاي تروريستي هستند. در راي‌گيري روز پنجشنبه، اين طرح با 50راي مخالف در برابر 48راي موافق رد شد. طرح پيشنهادي دمكرات‌ها پس از حمله خونين سال 2012نيز با مخالفت جمهوريخواهان رد شده بود.

  • تهديد مساجد در آمريكا

درپي تيراندازي رضوان فاروق و همسرش در شهر سن برناردينو، جامعه مسلمانان كاليفرنيا ضمن محكوم كردن اين قدام، اعلام كرد: «مسلمانان آمريكا در رد هر طرز فكري كه چنين اعمال خشني را توجيه مي‌كند شانه به شانه دوستان آمريكايي ايستاده‌اند.» همزمان شوراي روابط اسلامي آمريكايي، كه بزرگ‌ترين انجمن اسلامي در آمريكاست، اعلام كرده با وجود اينكه هنوز در مورد انگيزه مهاجمان گزارشي منتشر نشده اما انتشار خبرهايي در مورد تهديد به حمله به مساجد مسلمانان نگران‌كننده است. روزنامه نيويورك‌پست در شماره روز پنجشنبه‌خود از تيتر «قاتلان مسلمان» استفاده كرده بود؛ اقدامي كه با اعتراض مسلمانان آمريكا روبه‌رو شده است. برخي مساجد نيز پيغام‌هاي تلفني دريافت كرده‌اند كه در آنها گفته شده منتظر اقدام انتقام‌جويانه به‌خاطر كشته‌شدگان تيراندازي
سن برناردينو باشند.

  • عاملان تيراندازي سن برناردينو چه كساني بودند؟

عاملان تيراندازي يك زوج جوان بودند. رضوان فاروق 28ساله و همسرش تاشفين مالك، 27ساله. فاروق متولد آمريكا بوده و در 5 سال گذشته به‌عنوان بازرس رستوران‌ها در اداره بهداشت سن برناردينو كار مي‌كرده است. گفته مي‌شود او ‌كمتر درباره مذهب حرف مي‌زده است. او 2سال پيش در سفر به عربستان سعودي با تاشفين مالك آشنا شد. مالك پس از ازدواج با فاروق به آمريكا مهاجرت كرد. اين دو يك دختر 6 ماهه داشتند. شبكه تلويزيوني سي ان ان شب گذشته در گزارشي به نقل از مسئولان اف بي‌آي اعلام كرد تاشفين مالك، پيش از اين با گروه تروريستي داعش اعلام بيعت كرده بوده است.

 

کد خبر 315965

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha