همشهری آنلاین: خبرگزاری کیودو ژاپن روز چهارشنبه خبر داد که مقام‌های ارشد دفاعی آمریکا و ژاپن برای انتقال پایگاه نظامی آمریکایی در اوکیناوا موافقت کرده‌اند.

okinawa

كيودو به نقل از پایگاه خبری وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام كرد: باب ورک معاون وزیر دفاع آمریکا و کی جی واکامایا معاون وزیر دفاع ژاپن بر اساس توافقی که شب گذشته (سه شنبه) انجام شد، متعهد شدند در کوتاه‌ترین فرصت ممکن نیروهای آمریکایی را از پایگاه دریایی - هوایی «فوتنما» در اوکیناوا به مکان دیگری منتقل کنند.

دولت ژاپن می‌خواهد طرح خود برای انتقال پایگاه هوایی فوتنما متعلق به تفنگداران دریایی آمریکا را از شهر گینوان به منطقه ساحلی کم جمعیت‌تر هنوکو به پیش ببرد.

از آنجایی که حضور آمریکا در این پایگاه هوایی در ژاپن سال‌ها محل نزاع است، دو طرف موافقت کردند برای تحکیم پیمان های دو کشور و جلوگیری از تنش داخلی در ژاپن هرچه سریعتر نخستین قدم را برای خروج نیروهای آمریکایی از این پایگاه بردارند.

بر اساس این گزارش، دو طرف همچین بر اجرای موافقت نامه قبلی سال 1997 برای آغاز همکاری های نظامی و دفاعی میان ارتش آمریکا و نیروهای دفاع شخصی ژاپن تاکید کردند.

این گزارش از توافق دولت ژاپن برای ساخت یک پایگاه نظامی هزار 600 متری دیگر در سواحل «ناگو» برای جابجایی نیروهای آمریکایی از منطقه شلوغ «اوکیناوا» خبر داد و افزود: «تاکه شی اوناگا» فرماندار اوکیناوا به این طرح دولت برای انتقال آمریکایی ها به «ناگو» نیز مخالفت کرد و پیشنهاد داد آنها را به نقطه ای دور افتاده تر در جنوب این جزیره انتقال دهند.

کد خبر 315835

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha