سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۲
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: خیلی‌ها این روزها در مسیر نجف به کربلا در حال حرکتند، آنهایی هـم کـه از این قافله جا مانده‌انـد بـا دلـی کـه در همـه لحظاتـش حال و هـوای کربـلا را دارد، در شـهرهای خود مراسم‌های مشابه پیاده‌روی به راه‌ انداخته‌اند تـا از عشـاق دیگـر عقـب نمانـند.

تجمع‌هاي عزاداري هم در بسياري از شهرهاي كشور برپا خواهد شد. زن و مرد و پير و جوان و كودك، همه در اين مراسم‌ها حضور مي‌يابند تا بار ديگر برگي ديگر از عشق و ارادت خود را در تقويم بندگي خود ثبت‌ كنند و نوكري خود را به اين خاندان به اثبات برسانند. آنها در اين مراسم‌ها حاضر مي‌شوند تا با پاي دل، زينب كبري(س) را همراهي كنند و همدل با يكديگر مسافر كربلا شوند. اينجا به مهم‌ترين مراسم‌هاي پياده‌روي اربعين داخل كشور كه فردا برگزار مي‌شود اشاره كرده‌ايم. برخي از مهم‌ترين تجمع‌هاي عزاداري هم معرفي شده‌اند.

  • تهران

يكي از پورشورترين پياده‌روي‌هاي اربعين داخل كشور در تهران و در صبح روز اربعين برگزار خواهد شد. دلسوختگان سيدو سالار شهيدان كه نتوانسته‌اند به كاروان‌هاي پياده اربعين در عراق ملحق شوند مسير ۱۹ كيلومتري ميدان امام حسين(ع) تا حرم حضرت عبدالعظيم(ع) در شهر ري را طي خواهند كرد. زمان شروع حركت مردم ساعت 7صبح درنظر گرفته شده و براساس برنامه‌ريزي انجام شده، حدود ظهر وارد حرم سيدالكريم(ع) در شهرري خواهند شد و نماز ظهر و عصر را به جماعت در اين حرم مطهر برپا مي‌كنند. پياده‌روي در اين روز در مسير ميدان‌امام‌حسين‌(ع)، ميدان‌شهدا، خيابان 17شهريور، ميدان خراسان، خيابان شوش، ميدان شوش، خيابان فدائيان اسلام، سه‌راه ورامين، ميدان حرم، حرم مطهر حضرت‌عبدالعظيم(ع) انجام خواهد شد. در مسير عبور كاروان بزرگ اربعين تهراني‌ها، موكب‌هاي مختلف مردمي برپا خواهد شد.

  • مشهد

آمارها مي‌گويد كه حدود 150هزار نفر از خراسان رضوي در قالب كاروان‌هاي پياده عازم كربلا شده‌اند. درضمن امسال در راهپيمايي عظيم اربعين 200نفر از خدام بارگاه منور رضوي براي خدمت‌رساني به زائران شركت كرده‌اند. خب، آنها هم كه از اين كاروان‌ها جا مانده‌اند مي‌توانند در مراسم بزرگ راهپيمايي مشهد مقدس شركت كنند. پيش‌بيني مي‌شود كه ۲۵۰ هزار زائر پياده در ايام اربعين حسيني وارد مشهد مقدس شوند. پياده‌روي اربعين در اين شهر مقدس از ورودي‌هاي شهر به طرف خيابان‌هاي منتهي به حرم مطهر انجام خواهد شد. در نهايت سيل مشتاقان حضرت ثامن(ع) هم در حرم مطهر گرد هم مي‌آيند و به عزاداري خواهند پرداخت. امسال 6 مسير ورودي اصلي در شهر مشهد براي زائران پياده اربعين درنظر گرفته شده است.

  • زاهدان

زاهدان 2مسجد بسيار معروف به نام‌هاي مسجد علي‌ابن ابي‌طالب(ع) و مسجد جامع اين شهر دارد كه امسال هم مانند سال گذشته قرار است مراسم پياده‌روي اربعين در مسير بين اين 2مسجد برگزار شود. گفته شده كه حدود 800هيئت مذهبي استان سيستان و بلوچستان، خودشان را براي برپايي اين مراسم پياده‌روي روز اربعين آماده كرده‌اند. يك از شعارهاي اصلي مردم اين استان در مراسم راهپيمايي «لبيك يا حسين» خواهد بود كه امسال هم روز اربعين در اين شهر طنين‌انداز خواهد شد. پخش نذورات، نوحه‌خواني و مرثيه‌سرايي در وصف حادثه كربلا از ديگر برنامه‌هايي است كه زاهداني‌ها در اين پياده‌روي شاهد آن خواهند بود.

  • قم

امسال سومين سال برگزاري مراسم پياده‌روي قم-جمكران خواهد بود. قمي‌ها از حرم مطهر حضرت معصومه(س) پياده‌روي را آغاز مي‌كنند و به طول 7كيلومتر تا مسجد مقدس جمكران خواهند رفت. عنوان اين برنامه «حرم تا حرم» است. راهپيمايي اين شهر از ساعت ۱۳:30روز اربعين با شركت انبوهي از هيئت‌هاي مذهبي، عزاداران حسيني و همچنين خدام مسجد مقدس جمكران از مقابل حرم حضرت معصومه(س) آغاز مي‌شود و راهپيمايان ضمن عزاداري و سينه‌زني از مسير بلوار پيامبر اعظم(ص) به سمت مسجد مقدس جمكران حركت خواهند كرد. راهپيمايان غروب به اين مسجد مقدس مي‌رسند و نماز مغرب و عشا را در آن اقامه خواهند كرد. علاوه بر مراسم پياده‌روي، حرم مطهر حضرت معصومه(س) هم ميزبان جمعيت كثير عزاداران حسيني در روز اربعين خواهد بود. قرار است دسته‌هاي سينه‌زني و عزاداري سالار شهيدان از مسير ميدان آستانه وارد صحن امام‌رضا‌(ع) در حرم ‌شوند و به عزاداري و سينه‌زني بپردازند. درضمن مراسم عزاداري اربعين حسيني در خانه‌هاي مراجع تقليد، آيات عظام صافي گلپايگاني، مكارم شيرازي، نوري همداني، شبيري زنجاني، جوادي آملي و... برگزار مي‌شود.

  • بهشهر

بهشهري‌ها هم مراسم پياده‌روي مشابه پياده‌روي بزرگ اربعين در كشور عراق دارند كه از سال گذشته آغاز شده است. آنها هم نام اين پياده‌روي را «حرم تا حرم» گذاشته‌اند و امسال هم قرار است اين مراسم از صبح تا اذان ظهر با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شود. اين راهپيمايي مذهبي با هماهنگي دستگاه‌هاي فرهنگي و توسط هيأت رزمندگان اسلام بهشهر تدارك ديده شده است. بهشهري‌ها در اين برنامه از مزار شهداي گمنام در مصلاي آيت‌الله جباري به سمت گلزار شهداي اين شهرستان واقع در روستاي «سارو» پياده‌روي خواهند كرد. در اين برنامه زيارت اربعين هم در مزار شهدا خوانده مي‌شود.

  • تجمع‌هاي باشكوه اربعين در شهرها

شيراز
سومين شهر مذهبي مهم ايران در روز اربعين شاهد يكي از بزرگ‌ترين تجمع‌هاي اربعيني كشور براي عزاداري خواهد بود. انبوه جمعيت ماتم‌زده و عزادار شيرازي در اين روز در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) حضور مي‌يابند. آستان متبرك حضرت احمدبن موسي(ع) ميزبان زائران بي‌شماري است كه از راه‌هاي دور و نزديك به زيارت اين حضرت در روز اربعين خواهند آمد و عزاي حسيني را در جوار حرم مطهر فرزندش برگزار مي‌كنند.

آستانه اشرفيه
عزاداران شهر آستانه اشرفيه هم تجمع بزرگي در جوار حرم مطهر آقاسيدجلال‌الدين اشرف، برادر گرامي امام رضا(ع) خواهند داشت. سال گذشته كاروان ۵ هزار نفري عزاداران شهر‌ها و روستاهاي اطراف آستانه اشرفيه براي عزاداري به اين حرم مطهر آمدند. آستانه‌اشرفيه چهارمين شهر مذهبي كشور است كه هر ساله مراسم اربعين آن با شكوه خاصي برگزار مي‌شود.

اصفهان
اصفهاني‌ها در روز اربعين به امامزاده جعفر(ع) معروف به شاه‌كرم خواهند رفت و در اين آستان متبركه به عزاداري خواهند پرداخت. اجراي مراسم تعزيه، اقامه نماز و مداحي ازجمله برنامه‌هاي اين مراسم است. امامزاده شاه‌كرم يكي از مراكز تجمع اصلي عزاداران حسيني در ايران به‌حساب مي‌آيد و هر سال عزاداران بسياري از شهرهاي استان اصفهان به اين مكان مذهبي مي‌آيند. سال گذشته اين تجمع عزاداران به حدود 150هزار نفر رسيد كه پيش‌بيني مي‌شود امسال افزايش قابل توجهي خواهد يافت. دسته‌هاي عزاداري اصفهان در روز اربعين هم به اين آستان متبركه مي‌روند.

 

  • عزاداري در زيارتگاه امامزادگان(ع)

سازمان اوقاف و امور خيريه اعلام كرده كه مراسم عزاي اربعين امسال در بيش از ۲ هزار امامزاده شاخص كشور برگزار مي‌شود. بسياري از مردم در شهرهاي مختلف براي عزاداري روز اربعين به آستان متبرك امامزادگان(ع) در نزديكي محل سكونت خود مي‌روند. امسال تمهيدات لازم براي برگزاري باشكوه مراسم عزاي حسيني در روز اربعين در بقاع متبركه و امامزادگان كشور به‌عنوان ذريه اهل‌بيت(ع) و امام حسين(ع) درنظر گرفته شده است. يكي از برنامه‌هاي ثابت كه در همه اين زيارتگاه‌ها اجرا مي‌شود، خواندن زيارت اربعين است. سخنراني علما، خطبا و سخنرانان شاخص، مديحه‌سرايي مداحان و... ازجمله برنامه‌هاي پيش‌بيني شده در اين مراسم‌هاست.

کد خبر 315762

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha