یکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۹
۰ نفر

پیرمرد که کوله‌ای نسبتا بزرگ را بر دوش دارد، لیوانی چای داغ برمی‌دارد و می‌نوشد.

در گوشه‌اي ديگر خانمي به انتظار ايستاده تا لقمه‌اي غذاي گرم بگيرد. تعدادي از جوانان هم كه دوست و هم هيئتي هستند به سمت وضوخانه حركت مي‌كنند تا براي نماز ظهر و عصر آماده شوند. اين در حالي است كه تعدادي از زائران اربعين حسيني هم به‌دليل ناراحتي جسماني راه چادر پزشكي را در پيش گرفته‌اند. اينها بخشي از مناظري است كه اين روزها در كنار چادرهاي شهرداري منطقه6 تهران در مرز شلمچه ديده مي‌شود. جايي كه به نام موقعيت سردار شهيد حسين همداني نامگذاري شده است.

با نزديك شدن به اربعين حسيني تعداد زائراني كه با پاي پياده به سمت نجف به راه افتاده‌اند هر لحظه بيشتر مي‌شود. گروه‌هاي مختلف، مردان و زناني كه همراه هم شده‌اند، حتي خانواده‌هاي دونفره تا هيئت‌هاي عزاداري راه زيارت نجف و كربلا را درپيش گرفته‌اند و البته دوست دارند قبل از رسيدن به عتبات‌عاليات، منطقه شلمچه را هم به ياد شهداي دوران دفاع‌مقدس زيارت كنند. نشان حركت آنها به سمت مرز، ستون‌هاي روشنايي ميان جاده است و پرچم‌هاي عزاداري كه در طول مسير نصب شده‌اند.

  • با نواي كاروان

از ميدان مقاومت خرمشهر تا پايگاه مرزي حدود 13كيلومتر راه است. بلافاصله بعد از ميدان مقاومت ازدحام خودروها و مسافران به‌چشم مي‌آيد. بسياري از زائران كه چند روز قبل به شلمچه رسيده‌اند خودروهاي خود را در كنار جاده پارك كرده و براي زيارت به سمت نجف و كربلا رفته‌اند. بسياري ديگر از زائران هم كه خود را با قطار، هواپيما و حتي اتوبوس به شلمچه رسانده‌اند پياده‌روي را از كنار ميدان مقاومت خرمشهر آغاز مي‌كنند.

البته برخي همچنان اصرار دارند كه با خودروي شخصي خود را به نزديك‌ترين محل به مرز برسانند كه اين امر نيز سنگين‌تر شدن ترافيك را به‌دنبال دارد. حركت زائران در امتداد موكب‌هاي برپا شده و پرچم‌هاي برافراشته به ياد شهداي كربلا حال و هواي عجيبي دارد. در چنين فضايي قدم‌ها هم تندتر مي‌شود و البته اصرار خادمان سيد‌الشهدا براي پذيرايي از زائران هم بيشتر. شهرداري تهران امسال براي دومين‌بار در مرزهاي سه‌گانه ايران و عراق كه محل تردد زائران اربعين است، حضور يافته و خدمات گسترده‌اي را به زائران اربعين حسيني ارائه مي‌دهد.

6 چادر 250متري مجهز به دستگاه‌هاي گرمايشي، مركز امداد و پزشكي، آمبولانس، 2 دستگاه خودپرداز، سيستم صوتي سيار براي اطلاع‌رساني به زائران درباره وضعيت عبور از مرز و راهنمايي‌هاي لازم، برپايي ايستگاه پذيرايي در 3 وعده به زائران مطابق با مصوبات ستاد اربعين، استقرار 6 دستگاه خودروي آتش‌نشاني، ساخت 120چشمه سرويس بهداشتي، 10چشمه حمام ويژه آقايان و خانم‌ها و استقرار 4دستگاه خودروي مكانيزه جمع‌آوري زباله به اضافه 60مخزن 1100 ليتري زباله ازجمله امكانات و خدماتي هستند كه شهرداري منطقه‌6 تهران به زائران اربعين حسيني در مرز شلمچه ارائه مي‌كند. افشين خدامي، مدير اجرايي سايت شهرداري تهران در مرز شلمچه و معاون خدمات شهري شهرداري منطقه‌6 درباره اين فعاليت‌ها مي‌گويد: بيش از 100 نيروي انساني شهرداري تهران در موقعيت سردار شهيد همداني حضور دارند و خدمات گسترده‌اي را به زائران حسيني ارائه مي‌دهند.

به گفته وي امسال به‌دليل وجود زمان كافي در مدت يك‌ماه امكانات لازم مانند سرويس‌هاي بهداشتي و حمام براي زائران احداث شده است. وي با بيان اينكه چادرهاي ايجاد شده براي استراحت زوار با استقبال گسترده روبه‌رو شده است، اعلام كرد: هر شب حدود 300نفر از زواري كه از راه مي‌رسند در چادرهاي درنظرگرفته شده استراحت مي‌كنند و به تعداد تمام آنها پتو نيز وجود دارد كه توزيع مي‌شود. خدامي درباره خدمات پزشكي ارائه شده نيز مي‌گويد: روزانه 1000تا 1500نفر به چادر اورژانس شركت شهر سالم وابسته به شهرداري تهران در مرز شلمچه مراجعه كرده و خدمات پزشكي دريافت مي‌كنند. خدماتي كه از يك قرص ساده براي سردرد تا مشكلات ريوي و قلبي را در بر مي‌گيرد.

  • خاك پاي زائران

در طول مسير تا رسيدن به مرز شلمچه موكب‌هاي عزاداري از شهرهاي مختلف چون آبادان و خرمشهر حضور دارند كه همه نهايت تلاش خود را مي‌كنند تا بهترين خدمات به زائران ارائه شود. با وجود اخطارهاي مسئولان دولتي و انتظامي بسياري از زائران نيز بدون ويزا به مرز مراجعه كرده‌اند. آنها هنوز هم اعتقاد دارند كه همانند سال قبل بايد در نقطه صفر مرزي ويزا از سوي طرف عراقي ارائه مي‌شد. در اين ميان گروهي از زائران كه از كشور آذربايجان به مرز شلمچه آمده‌اند خدمات ارائه شده از سوي شهرداري تهران را بسيار مناسب مي‌دانند. ياشار مي‌گويد: دولتمردان ما طرفدار اسرائيل و خائن هستند اما شما كه راحت مي‌توانيد به زيارت كربلا برويد خوشبختيد. شما چنين امكاناتي داريد و اين مايه سعادت است.

جوان ديگري كه از كرمان خود را به مرز شلمچه رسانده و از خودپردازهاي بانك شهر در مرز استفاده كرده، مي‌گويد: پول نقد همراهم تمام شد و اگر اين دستگاه‌ها را شهرداري تهران راه‌اندازي نكرده بود مجبور بودم دوباره اين همه راه را به خرمشهر يا آبادان برگردم و پول بگيرم.

اما جالب‌ترين و عجيب‌ترين ماجرا مربوط به جواني پاكستاني است كه شيرخشك فرزند 6ماهه‌اش تمام‌شده و كنار غرفه شهرداري مستاصل مانده است. با هماهنگي‌اي كه نيروهاي شهرداري منطقه‌6 انجام مي‌دهند قرار مي‌شود يكي از محلي‌ها چند قوطي شيرخشك تهيه كرده و براي وي بياورد. حدود يك‌ساعت بعد او هم راضي و خوشحال با چند قوطي شيرخشك در دست به همراه خانواده‌اش عازم نجف مي‌شود.

  • عاشقان خدمت

خدمت‌رساني به زائران اربعين در سال‌هاي اخير رونق بيشتري گرفته است. اين مسئله اگرچه در طول مسير نجف به كربلا به اوج خود مي‌رسد اما در يكي‌دو سال اخير بسياري از هموطنان ما نيز ايستگاه‌هاي صلواتي همچون شيعيان عراقي در كنار مسير ايجاد مي‌كنند. خدماتي هم كه ارائه مي‌شود بسيار متنوع است. كافي است كفش شما خاكي باشد تا با اصرار فراوان شما را مهمان يك چاي يا قهوه عربي كنند و دقيقه‌اي بعد كفش‌هاي واكس زده‌تان را جلوي پايتان جفت كنند. تعدادي از خانم‌ها نيز در چادر خياط‌خانه درست كرده‌اند و لباس‌هاي زائران را رفو مي‌كنند. خلاصه اينكه براي مشاهده بزرگ‌ترين همايش عاشقي در جهان بايد مسافر اربعين شد.

  • تجميع امكانات در شلمچه

روز گذشته رئيس مجلس شوراي اسلامي از مرزهاي مهران و شلمچه و نماينده ولي فقيه در استان خوزستان از مرز شلمچه بازديد كردند. علي لاريجاني پس از بازديد از مرزهاي يادشده بر اين نكته تأكيد كرد كه زائران مرز شلمچه را براي خروج انتخاب كنند. به‌گفته رئيس مجلس شوراي اسلامي امكانات خوبي در مرز شلمچه از سوي دستگاه‌هاي مختلف فراهم شده است.

آيت‌الله موسوي جزائري، نماينده ولي فقيه در استان خوزستان هم درباره خدمات ارائه شده از سوي شهرداري تهران در مرز شلمچه اظهار داشت: خير و بركاتي كه شهرداري تهران در پايانه‌هاي مرزي شلمچه و چزابه به زائران امام حسين(ع) مي‌رساند، قابل جبران نيست. به‌گفته وي شهرداري تهران با خلوص نيت در ستاد اربعين و خدمات‌رساني به زوار ورود پيدا كرد كه جاي تقدير و تشكر دارد. اين در حالي است كه طبق اعلام مسئولان شهرداري، ارائه خدمات به زائران اربعين حسيني تا روزهاي بعد از اربعين نيز ادامه خواهد داشت.

کد خبر 315554

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha