یکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۰
۰ نفر

همشهری دو - تارا رستم‌زاد: هرقدر هم که آدم تمیز و مرتبی باشید و سر وقت مسواک بزنید، حمام کنید و خانه تکانی کنید، باز نمی‌توانید مدعی باشید که خانه‌ای صد درصد تمیز و پاک دارید.

سرزمین میکروب‌ها کجاست؟

ميكروب‌ها نفس به نفس با شما زندگي مي‌كنند و گاهي درست همان‌جايي كه فكر مي‌كنيد از همه تميز‌تر است، خانه‌شان را بنا مي‌كنند. اگر مي‌خواهيد بدانيد كجاي خانه‌تان آلوده است اما فكرش را نكرده‌ايد، اين مطلب را بخوانيد. شما با اين شناخت مي‌توانيد از مبتلا شدن به بسياري از بيماري‌ها جلوگيري كنيد.

  • سينك‌ها را دريابيد

سينك آشپزخانه از آلوده‌ترين نقاط خانه است. آنقدر كه گفته مي‌شود گاهي ميكروارگانيسم‌هاي موجود در سينك حتي از كاسه توالت هم بيشتر هستند؛ چرا كه امكان رشد و تغذيه و تكثير بيشتري دارند. باكتري‌هاي بيماري‌زايي مثل اشرشياكلي (عامل عفونت دستگاه ادراري) و سالمونلا (عامل شايع‌ترين مسموميت‌هاي غذايي) در سينك ظرفشويي زندگي مي‌كنند و اين در حالي است كه سينك، برخلاف كاسه توالت به‌طور مرتب با مواد ضدعفوني‌كننده شسته نمي‌شود و تميزي آن بيشتر ظاهري است تا واقعي.
چطور در امان بمانيم؟
سينك ظرفشويي را هر روز با مخلوط آب و مايع سفيد‌كننده بشوييد. مي‌توانيد به جاي آن از تركيب سركه و جوش شيرين استفاده كنيد.
هميشه سرپوش دريچه فاضلاب سينك را بگذاريد.
اسكاچ يا ابر مخصوص شست‌وشوي سينك را در يك كيسه جدا از اسكاچ ظرفشويي نگه داريد.

  • «كنترل» دست باكتري‌هاست

كنترل تلويزيون و گوشي تلفن خانه، هميشه دست به‌دست مي‌چرخند، زمين مي‌افتند، زير ميز و مبل گم مي‌شوند، لاي كوسن‌هاي مبل گير مي‌كنند، با دست كثيف، دست خيس، بعد از عطسه و سرفه آنها را لمس مي‌كنيم و هيچ وقت فكر نمي‌كنيم اين كنترل يا تلفني كه در دست داريم، مي‌تواند كنترل سلامتي ما را به‌دست بگيرد! گوشي تلفن و كنترل تلويزيون از آلوده‌ترين لوازم منزل شما هستند كه شايد هيچ وقت جرأت نكنيد آنها را بشوييد. اما لااقل مي‌توانيد آلودگيشان را به حداقل برسانيد.
چطور در امان بمانيم؟
كنترل را با جلد پلاستيكي بپوشانيد و اين جلد را 2 هفته يك‌بار عوض كنيد.
با يك دستمال آغشته به الكل يا مايع سفيد‌كننده، كنترل يا تلفن را هر چند وقت يك‌بار تميز كنيد.
روش باز كردن گوشي تلفن را از دفترچه راهنماي آن ياد گرفته و هر از گاهي آن را باز كنيد و بخش‌هاي پلاستيكي را بشوييد.
گوشي تلفن را خيلي به دهانتان نزديك نكنيد و مكالمات طولاني نداشته باشيد.

  • مسواك‌ها

باورتان مي‌شود كه مسواك‌ها هم از آلوده‌ترين اشياي خانه شما هستند؟ مسواك‌ها با انواع باكتري‌ها سر و كار دارند و هميشه مرطوب هستند. خرده‌هاي غذا گاهي به آنها مي‌چسبد و اين يعني مسواك شما مي‌تواند بهشت ميكروب‌ها باشد. از همه بد‌تر اينكه مسواك‌ها معمولا در فضاي دستشويي نگهداري مي‌شوند. در هر بار سيفون زدن، شستن دست و صورت يا حتي شست‌وشوي در و ديوار دستشويي، قطرات بسيار ريز آب آلوده به ويروس و باكتري در فضا پخش مي‌شود و ممكن است روي مسواك شما بنشيند و آلودگي را وارد دهان شما كند.
چطور در امان بمانيم؟
مسواك را در توالت نگه نداريد. آن را جايي بگذاريد كه جريان هوا وجود دارد تا كاملا خشك شود.
هر 2‌ماه يك‌بار مسواكتان را عوض كنيد، به‌ويژه پس از بيماري.
هر از گاهي مسواك را با آب گرم و نمك بشوييد و با سشوار خشك كنيد.

  • راه رفتن روي باكتري‌ها

آلودگي فرش جزو آلودگي‌هاي ناديدني است. فرش‌ها محل مناسبي براي لانه كردن جانداران ريز، تخم‌گذاري حشرات و نشست دوده‌ها هستند. فرش آلوده باعث سردرد، ناراحتي‌هاي پوستي و سوزش چشم و گلو مي‌شود و گاهي گازهاي خطرناكي را در هواي داخل خانه ايجاد مي‌كند.
چطور در امان بمانيم؟
فرش را هر‌ماه با شامپو فرش تميز كنيد.
روي فرش نخوابيد و تا حد امكان روي صندلي يا مبل بنشينيد و دراز بكشيد.
اگر فرزند كوچكي داريد، مراقب باشيد دهانش با فرش تماس پيدا نكند يا از روي زمين چيزي نخورد.
فرش را 2بار در سال بشوييد.

  • حتي نمك هم خطر دارد!

نمكدان‌ها هم جمع نقيضين هستند. اگرچه ماده‌اي ضدعفوني‌كننده را در خود دارند، اما خودشان از آلوده‌ترين لوازم خانه هستند. آخرين باري كه نمكدانتان را شستيد كي بود؟ احتمالا يادتان نمي‌آيد. چون نمكدان‌ها هميشه با دستمال تميز مي‌شوند و به ندرت آنها را مي‌شوييم. اما شايد جالب باشد كه بدانيد در مطالعه‌اي كه در سال ۲۰۰۸ در فرانسه انجام شد، از ۳۰ نفر كه علايم سرماخوردگي پيدا كرده بودند خواسته شد نام ۱۰ چيزي كه در ۱۸ ساعت اخير با آن تماس داشته‌اند را بگويند. سپس پژوهشگران آن موارد را از نظر ويروس سرماخوردگي مورد بررسي قرار دادند. آزمايش‌ها نشان مي‌داد ۴۱ درصد سطوح لمس شده آلوده به ويروس بوده‌اند و در اين ميان تمام نمكدان‌ها و فلفل‌پاش‌ها بدون استثنا آلوده بودند.
چطور در امان بمانيم؟
نمكدان‌ها را هر هفته بشوييد يا دست‌كم با دستمال آغشته به ژل ضدعفوني كننده، تميز كنيد.
در رستوران‌ها، نمكدان را با دستمال كاغذي برداريد تا دست‌تان آلوده نشود.

  • آلودگي ديجيتالي

اين فقط نرم افزار كامپيو‌تر شما نيست كه ويروسي مي‌شود. بلكه بدنه كامپيوترتان هم مي‌تواند پر از ميكروب‌ها و ويروس‌ها باشد. آلودگي كامپيو‌تر در صفحه كليد و موس به حداكثر مي‌رسد. موس مرتب زير دست اين و آن است و آلوده مي‌شود و صفحه كليد، در معرض آلودگي دست، تنفس، عطسه، خرده ريزه‌هاي خوراكي‌هاو... قرار دارد و محيط بسيار مستعدي براي رشد باكتري‌هاست. كيبورد شما ممكن است محل زندگي باكتري‌هايي مانند اشرشياكلي (عامل عفونت دستگاه ادراري) و استافيلوكوك (عامل عفونت‌هاي پوستي) باشد.
چطور در امان بمانيم؟
قبل و پس از كار با كامپيو‌تر دستان خود را بشوييد.
صفحه كليد را هر از گاهي به آرامي تكان دهيد تا خرده مواد غذايي از آن بيرون بريزد.
موس و صفحه كليد را با دستمال آغشته به الكل يا مايع سفيد‌كننده هر چند وقت يك‌بار تميز كنيد.

  • تن پوشي از آلودگي

وظيفه حوله‌ها خشك كردن پوست تازه شسته شده شماست، اما رطوبتي كه در حوله مي‌ماند، آن را تبديل به يكي از آلوده‌ترين لوازم خانه مي‌كند. به‌ويژه حوله آشپزخانه كه در معرض انواع و اقسام آلودگي‌ها قرار دارد. جالب است بدانيد متخصصان دانشگاه آريزونا در بررسي‌هاي خود مشاهده كردند باكتري «كوليفرم» كه در مدفوع موجود است و مي‌تواند موجب شيوع مسموميت غذايي و اسهال شود در ۸۹ درصد دستمال‌هاي مورد استفاده در آشپزخانه و باكتري اي-كولاي در بيش از ۲۵درصد حوله‌ها وجود دارد. حتي اين امكان وجود دارد كه پس از خشك كردن دست‌هايتان با حوله، آلودگي را به مواد خوراكي منتقل كنيد و در ‌‌نهايت به آلودگي بدن و بروز بيماري منجر شويد.
چطور در امان بمانيم؟
حوله آشپزخانه را يك روز درميان يا هر روز بشوييد.
حوله حمام را هر هفته بشوييد و اتو كنيد.
اعضاي خانواده از حوله‌هاي مشترك استفاده نكنند.
حوله را پس از خيس شدن در هواي آزاد يا روي بخاري قرار دهيد تا خشك شود.

کد خبر 315463

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha