همشهری دو: ماده ۱۲ قانون ثبت احوال کشور درخصوص ثبت ولادت می‌گوید که ولادت هر طفل‌ در ایران اعم از اینکه پدر و مادر طفل ایرانی یا خارجی باشند باید به نماینده یا مأمور ثبت‌احوال اعلام شود.

شناسنامه

ولادت اطفال ايرانيان مقيم خارج از كشور هم نياز به اعلام به مأمور كنسولي ايران در محل اقامت دارد.

در حقيقت شما با اين اعلام، براي دريافت رسمي شناسنامه اقدام مي‌كنيد. هر يك از اشخاص زير مي‌توانند با مراجعه به اداره‌هاي ثبت‌احوال نسبت به اعلام ولادت و اخذ شناسنامه نوزاد اقدام كنند. يادتان باشد كه طبق قانون، مهلت اعلام ولادت و دريافت شناسنامه حداكثر ۱۵ روز پس از تولد نوزاد است.

1- پدر يا جد پدري با ارائه شناسنامه.
2- مادر درصورتي كه ازدواج او به‌طور قانوني به ثبت رسيده باشد.
3- وصي يا قيم يا امين با ارائه مدارك مربوط به آن.
4- متصدي يا نماينده مؤسسه‌اي كه طفل به آنجا سپرده شده است.

خب، حالا چه مداركي بايد با خودمان ببريم:

1- اصل شناسنامه پدر و مادر.
2- گواهي ولادت صادره توسط پزشك يا ماما (اين گواهي را بيمارستان به شما مي‌دهد).
3- فيش بانكي به مبلغ 57000ريال نزد بانك ملي ايران به‌نام سازمان ثبت احوال كشور.
4- حضور يكي از والدين يا جد پدري و چنانچه ازدواج پدر و مادر طفل به ثبت نرسيده باشد اعلام ولادت و امضاي اسناد متفقا به‌عهده پدر و مادر خواهد بود.

شما براي گرفتن شناسنامه بايد نامگذاري هم انجام دهيد. اين نامگذاري هم شرايطي دارد كه در زير آمده است:

انتخاب نام نوزاد به‌عهده اعلام‌كننده است.
براي نامگذاري، يك نام ساده يا مركب كه به‌طور عرف يك نام محسوب مي‌شود قابل انتخاب است.
انتخاب نام‌هايي كه موجب هتك حيثيت مقدسات اسلامي مي‌شود و همچنين انتخاب عناوين و القاب و نام‌هاي زننده، مستهجن يا نامتناسب با جنسيت نوزاد ممنوع است.
انتخاب نام در مورد اقليت‌هاي ديني شناخته‌شده در قانون اساسي تابع زبان و فرهنگ ديني آنان است.
ذكر سيادت در مورد ساداتي كه سيادت آنها در شناسنامه پدر يا جد پدري مشخص باشد الزامي است.

کد خبر 321215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار