مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: فوبوس، قمر محکوم به فنای مریخ، ممکن است به زودی سیاره میزبانش را ترک کند و با تجزیه شدن در اثر برخورد با اتمسفر مریخ، حلقه‌ای جدید برای این سیاره خلق کند.

براساس گزارش ديسكاوري، مطالعات جديد نشان مي‌دهند قمر فوبوس به زودي از هم متلاشي شده و پس از برخورد با اتمسفر مريخ، حلقه‌اي از ذرات معلق را به دور مريخ ايجاد خواهد كرد، درست مانند حلقه‌اي كه زحل را در برگرفته‌است.

اين پژوهش در راستاي گزارشي انجام گرفته‌است كه در ماه نوامبر منتشر شد و حاكي از آن بود كه فوبوس نه‌تنها درحال از دست دادن ارتفاعش نسبت به مريخ است، بلكه نشانه‌هايي از فشارهاي ساختاري ناشي از نيروهاي جزرومدي وارد شده از سوي مريخ را از خود نشان مي‌دهد.

به گفته دانشمندان علوم سياره‌اي دانشگاه كاليفرنيا بركلي فوبوس در اوايل تاريخ حياتش از برخوردي مرگبار جان به در برده‌است، اما آسيب‌هاي ناشي از آن برخورد باعث شده تا ساختار بدنه اين قمر ضعيف شود. مطالعات اين دانشمندان نشان مي‌دهد فوبوس در 20 تا 40 ميليون سال آينده متلاشي شده و ابري از ذرات را ايجاد خواهد كرد كه به سرعت حلقه‌اي از ذرات را به دور مريخ ايجاد خواهد كرد.

تراكم اين حلقه در ابتدا به شدت تراكم  حلقه‌هاي امروزي زحل خواهد بود و براي 100 ميليون سال در اطراف مريخ باقي خواهد ماند. مرگ فوبوس براي زميني‌ها فرصتي بي‌نظير را براي مطالعه روي يكي اجرام كيهاني فراهم آورد كه شايد آخرين قمر منظومه خورشيدي باشد كه حركتي رو به درون خواهد‌داشت.

به گفته محققان قمرهاي مهاجر درون منظومه‌اي كه گاه تحت تاثير كشش‌هاي جزرومدي و گاه دراثر برخورد با ميزبانانشان متلاشي مي‌شوند، اجرام كيهاني مهمي در تاريخ تكامل سياره‌اي هستند كه توجه كمتري به آنها شده‌است. 

کد خبر 314951

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha