اسدالله افلاکی: پاییز سال۹۳ مدیرکل دفتر حیات‌وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با همشهری، جمعیت پلنگ‌های کشور را ۵۰۰قلاده اعلام کرد.

اين درحالي است كه هر سال حدود 12 تا 15پلنگ براثر تصادفات جاده‌اي، خوردن طعمه مسموم، تله و شكار غيرمجاز تلف مي‌شوند.

تلفات دور از انتظار پلنگ‌ها سبب شده تا بارها طرفداران حيات‌وحش دراعتراض به نابودي اين‌گونه زيباي حيات‌وحش، جلوي دفتر مركزي سازمان حفاظت محيط‌زيست در پارك پرديسان تجمع كنند. شايد به‌دليل همين تجمع‌ها و فريادهاي اعتراض‌آميز بود كه امسال جرايم شكار غيرمجاز گونه‌هاي مختلف حيات‌وحش افزايش يافت؛ اما نه تجمع طرفداران حيات‌وحش و نه افزايش جرايم، هنوز مانع كشتار بي‌رحمانه حيوانات نشده است و البته آنچه دراين ميان باعث نگراني است انتشار تصاويري است كه سلاخان حيات‌وحش آن را منتشر مي‌كنند. آخرين مورد، فيلم پوست‌كندن يك قلاده پلنگ در ملا عام است كه چندي است در فضاهاي مجازي دست به‌دست مي‌شود و همين ديروز نسخه‌اي از آن را خبرگزاري فارس هم منتشر كرد.

اينكه با وجود افزايش جرايم شكارغير مجازچرا بازهم شاهد تداوم كشتار گونه‌هاي حيات وحش هستيم پرسشي بود كه پاسخ آن را از دكتر اسماعيل كهرم، استاد حيات‌وحش جويا شديم. كهرم، وقوع اين فجايع را ناشي از نگاه بدبينانه برخي دامداران مي‌داند و مي‌گويد: متأسفانه پلنگ هم مثل گرگ در شمار حيواناتي است كه براي دامداران منفور است. براي نمونه زماني در شمال كشور بودم و در آنجا متوجه شدم كه چند دامدار، گوسفند مرده‌اي را به سم آلوده كرده و آن را به‌عنوان طعمه در مسيري قرار دادند تا پلنگ بخورد. در واقع اين افراد به‌زعم خودشان ازيك سو، دشمن دام‌هايشان را نابود مي‌كنند و از سوي ديگر، پوست پلنگ به دام افتاده را به بهاي قابل‌توجهي مي‌فروشند.

  • كمبود محيط‌بان براي مقابله با متخلفان

وي با اعلام اينكه به‌طور طبيعي هر سال 15پلنگ در كشور قرباني تصادفات جاده‌اي و گلوله و طعمه سم مي‌شوند، گفت: نكته‌اي كه وجود دارد اين است كه چطور كساني پلنگي را با خيال راحت در ملا عام پوست مي‌كنند و بعد تصاويرش را منتشر مي‌كنند. درواقع اينها دارند جرم مرتكب مي‌شوند بي‌آنكه بيمي از مجازات داشته باشند. واقعا كجاي قضيه لنگ است؟ برهمين اساس است كه ما داد مي‌زنيم كه آقاي رئيس‌جمهور اجازه استخدام محيط‌بان بدهيد. اين استاد دانشگاه مي‌گويد: با كمال تأسف بايد بگويم كه دولت فقط شعار مي‌دهد اما در عمل كاري انجام نمي‌شود. همين الان كشتار پرندگان مهاجر در فريدونكنار شروع شده، اما ما محيط‌بان نداريم كه جلوي متخلفان بايستد. محلي‌ها البته به مأموران محيط‌زيست كمك مي‌كنند ولي كارساز نيست.

كهرم با اعلام اينكه تورهوايي براي شكار پرندگان ممنوع و استفاده از آن جرم است، مي‌گويد: با آنكه محيط‌بانان متخلفان را دستگير مي‌كنند و تحويل مي‌دهند اما در مواردي مراجع قضايي متخلفان را رها مي‌كنند، در واقع آنطور كه بايد با محيط‌زيست همكاري نمي‌كنند.

وي به عرصه پهناور كشور اشاره مي‌كند و مي‌افزايد: ما در اغلب نقاط كشور پلنگ داريم اما به‌دليل كمبود محيط‌بان و تجهيزات نمي‌توانيم اين‌گونه نادر حيات‌وحش را حفظ كنيم.

  • محيط‌زيست با جديت پيگيري كند

دكتر كهرم مي‌گويد: به سازمان محيط‌زيست توصيه مي‌كنم با جديت، موضوع سلاخي كردن و كندن پوست پلنگ در ملاعام را پيگيري و متخلف يا مختلفان را دستگير كند و به مراجع قضايي تحويل دهد تا جلوي اين كار گرفته شود. وي درعين حال به مقوله آموزش و اطلاع‌رساني اشاره مي‌كند و مي‌گويد: بايد رسانه‌ها به‌ويژه رسانه ملي، اهميت گونه‌هاي حيات‌وحش را براي مردم تشريح كند تا مردم مجالي براي وقوع چنين فجايعي باقي نگذارند. او مي‌گويد: حضور پلنگ در يك منطقه نشان‌دهنده محيط سالم و پاك منطقه است. بودن پلنگ در يك منطقه نشان مي‌دهد كه در آن منطقه جمعيت قابل توجهي از علفخواران حيات‌وحش وجود دارد و اين يعني پوشش گياهي منطقه وضعيت مناسبي دارد. پوشش گياهي كه مناسب باشد هواي منطقه هم سالم است و به تبع آن اكوسيستم هم كار مي‌كند و در نتيجه انسان در محيطي سالم و پاك زندگي مي‌كند.

کد خبر 314912

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha