دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: کامکوات کوچکترین جزو خانواده‌ی مرکبات است. این میوه طعم خاصی دارد. گوشت آن آب‌دار بوده و حاوی دانه‌های مینیاتوری است که در مرکز آن قرار دارند و باید در حین مصرف خارج شوند.

این «بچه پرتقال» منبعی از خواص طلایی است. کامکوات از جنوب غربی چین می‌آید و هم اکنون انواع مختلف آن در سرتاسر جهان مصرف می‌شود.

  • کامکوات: میوه‌ای ترش و تلخ

کامکوات از چین می‌آید. نام آن از دو کلمه‌ی «کام» (Kam) و «کوات» (quat) تشکیل شده است که به معنای «پرتقال طلایی» است. این میوه نوعی پرتقال کوچک در اندازه‌ی 2 تا 5 سانتی‌متری است. گوشت آبدار آن به چهار بخش تقسیم می‌شود و شیرین است. پوست آن بسیار نرم، نازک و قابل مصرف می‌باشد. در هر حال نیازی به پوست گرفتن این میوه وجود ندارد. در سال‌های قبل این میوه خیلی کم دیده مي‌شد اما هم اکنون در بسیاری از کشورها کشت شده و به وفور مصرف می‌شود.

کامکوات

  • اندر خواص کامکوات

خواص کامکوات زیاد است که به اثبات محققان حوزه‌ی سلامت رسیده است. در بین تمام خواص این میوه ما به گلچینی از آن بسنده می‌کنیم:

  • کامکوات: حفظ قدرت و جوانی بدن

کامکوات به طور طبیعی سرشار از ویتامین C به میزان 73 درصد است که یک ویتامین محلول در آب بوده و از سیستم ایمنی بدن در برابر عوامل بیماری زا محافظت می‌کند. ویتامین C به طور عمقی در غشاهای سلولی نفوذ کرده و آن‌ها را در برابر عوامل باکتریایی و ویروسی حفاظت می‌کند. جذب کافی ویتامین C همچنین برای داشتن قلبی سالم‌تر، پیشگیری از بروز سکته‌ی مغزی، کاهش خطر آرتروز و پلی آرتریت روماتوئید مؤثر است. اگر می‌خواهید پوستی سالم و شاداب داشته باشید نیز لازم است که مصرف ویتامین C را افزایش دهید. علاوه بر ویتامین ث، 10 درصد این میوه را ویتامین A و حدود يك درصد آن را ویتامین K تشکیل می‌دهد. این ویتامین‌ها کمک زیادی به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌کنند. مصرف کامکوات در این فصل یکی از روش‌های افزایش جذب این ویتامین‌ها محسوب می‌شود.

  • کامکوات و دیگر ویتامین‌ها

کامکوات همچنین حاوی ویتامین‌های ب کمپلکس یعنی نیاسین (ب٣)، تیامین (ب١)، اسید پانتوتنیک (ب٥) و فولات (ب٩) است. این ویتامین‌ها به سوخت و ساز کربوهیدرات‌ها، لیپیدها و پروتئین‌ها کمک زیادی می‌کنند.

  • کامکوات و پیشگیری از خطر ابتلا به سرطان

کامکوات سرشار از فلاوونوئیدهایی مانند کاروتنوئیدها، لوتئین، زئاکسانتین و تانین است. تانین موجود در این میوه‌ی مینیاتوری مانند یک سپر دفاعی ضدسرطان مؤثر عمل می‌کند. این فلاوونوئیدها باعث دفع ترکیبات سرطان‌زا شده و از رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی پیشگیری می‌کنند. زمانی که میزان فلاوونوئیدهای بدن به اندازه‌ی کافی باشد سیستم ایمنی به اندازه‌ی کافی قوی شده و با عوامل سرطان‌زا و میکروب‌های تخریب کننده‌ی سلول‌های بدن به خوبی مقابله می‌کند.

  • کامکوات منبع فوق العاده‌ی مواد معدنی

این میوه‌ی خوشمزه (که برای استفاده در ترکیب ترشی‌هایی مانند ترشی قارچ و زیتون نیز مناسب است) منبع فوق العاده‌ی آهن، پتاسیم و مس مورد نیاز بدن محسوب می‌شود. آهن و مس باعث تحریک تولید گلبول‌های قرمز می‌شود که مسئول حمل اکسیژن به تمام بخش‌های بدن هستند. پتاسیم به تنظیم ضربان قلب و کنترل فشار خون کمک می‌کند. کلسیم و زینک (روی) نیز از دیگر مواد معدنی موجود در کامکوات است. توجه داشته باشید مصرف این میوه برای افرادی که رژیم لاغری گرفته‌اند می‌تواند به عنوان مکملی برای افزایش مصرف فیبر باشد. هر 100 گرم از این میوه حدود 17 درصد نیاز بدن به فیبر را تأمین می‌کند.

  • کامکوات دارای پوستی مغذی

پوست کامکوات نیز مانند گوشت آن بسیار مغذی است. این قسمت از میوه حاوی ترکیباتی مانند لیموئن، پینن، برگاموتن و غیره است. پوست این میوه مانع از رشد سلول‌های سرطانی می‌شود. دفع سنگ‌های کیسه‌ی صفرا و مقابله با سوزش معده از دیگر فواید مفید پوست کامکوات است. از آنجایی که پوست این میوه نازک است می‌توان آن را همراه با میوه مصرف کرده و از خواص آن بهره مند شد.

مربای کامکوات

  • ارزش غذایی کامکوات

کامکوات تمام ارزش غذایی مرکبات را دربردارد. این میوه‌ی مینیاتوری سرشار از ویتامین C، کاروتن و دیگر آنتی اکسیدان‌ها است. فیبر موجود در این میوه به رفع یبوست کمک زیادی می‌کند. هر 100 گرم کامکوات حاوی ترکیبات زیر است:

انرژی 42 کالری

آب 82.4 گرم

پروتئین 1.1 گرم

کربوهیدرات 7.4 گرم

لیپیدها 0.9 گرم

فیبر 4.2 گرم

پتاسیم 160 میلی‌گرم

منیزیم 15 میلی گرم

فسفر 39 میلی گرم

کلسیم 47 میلی گرم

آهن 0.5 میلی گرم

ویتامین ث 40 میلی گرم

کاروتن 130 میکروگرم

  • انتخاب کامکوات خوب

کامکوات خوب پوستی براق و بدون لکه‌های سیاه دارد. میوه باید زیر فشار انگشت‌ها فرو برود. هر چه کامکوات رسیده‌تر باشد طعم ترش آن کمتر می‌شود. قبل از مصرف حتماً باید کامکوات‌ها را با دقت بشویید. بهتر است کامکوات‌ها را به مدت چند دقیقه داخل آب بیندازید تا کمی نرم‌تر شده و تلخی آن‌ها گرفته شود. می‌توانید از این میوه در ترکیب ترشی‌ها یا به صورت مارمالاد یا کمپوت و مربا استفاده کنید.

منبع: تبيان

کد خبر 314801

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha