همشهری دو - الهام فیروزبخت: از دیرباز اربعین سالار شهیدان جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ شیعی داشته و دارد.

پیاده روی اربعین

تاريخچه‌اش هم برمي‌گردد به سال 61 هجري كه جابربن‌عبدالله انصاري اسمش به‌عنوان نخستين زائر اباعبدالله در روز اربعين در تاريخ ثبت شد. 12سالي مي‌شود كه با سقوط صدام، شيعيان جهان مجوز حضور در اين راهپيمايي برايشان صادر شده است تا كنگره‌ عظيم راهپيمايي اربعين به بزرگ‌ترين گردهمايي در منابع جهاني تبديل شود. تا به حال بررسي كرده‌ايد ملزومات اين پياده‌روي چيست و چه برنامه‌ريزي‌اي بايد برايش داشته باشيد؟ گشتي در بازار لوازم پياده‌روي زده‌ايم. با اين فرض كه شما از قبل لوازمي نداريد و قرار است همه آنها را خريداري كنيد.

  • كفش مناسب

كفش مناسب يكي از اساسي‌ترين ملزومات اين راهپيمايي ا‌ست. يك كفش سبك و راحت با زيره‌اي مناسب براي اين كار انتخاب كنيد. براي اين‌كار شما مي‌توانيد از كفش‌هايي با كفه طبي، كتاني‌هاي سبك، يا صندل استفاده كنيد. خود عراقي‌ها تمام مسير را با دمپايي پياده‌روي مي‌كنند ولي بهتر آن است كه اوايل صبح يا آخر شب از كفش يا كتاني استفاده كنيد و هنگام ظهر كه هوا گرم است و پا به‌واسطه گرمي‌ هوا درون كفش عرق مي‌كند از صندل بدون‌بند استفاده كنيد. از كفشي استفاده كنيد كه قبلا امتحان خوب‌بودنش را پس داده باشد يا اگر قصد خريد كفش يا كتاني مخصوص پياده‌روي را داريد چند روز قبل از حركت به سمت مرز و شروع پياده‌روي از آنها استفاده كنيد تا از حالت خشكي دربيايند.
قيمت: يك كفش طبي يا كفه مناسب چيزي بين 100تا 150هزار تومان قيمت دارد. اين هزينه اما براي خريد كتاني مخصوص پياده‌روي بالاتر مي‌رود يعني حداكثر تا 150هزار تومان. شما يك صندل راحت و سبك را هم مي‌توانيد با قيمت 50هزار تومان خريداري كنيد. يادتان باشد صندلي كه خريداري مي‌كنيد جنس كفه‌اش به‌گونه‌اي باشد كه آب را جذب نكند.

  • پتوي مسافرتي، كيسه خواب، لباس گرم

كشور عراق هر قدر روزهاي گرمي دارد، اما سرماي شبش استخوان‌سوز است. توجه داشته باشيد هنگام غروب اگر هم احساس سرما نمي‌كنيد باز هم بدنتان را از بادهاي سرد اين فصل دور نگه داريد تا دچار گرفتگي عضلات هنگام پياده‌روي نشويد. البته داخل مواكبي كه براي استراحت زائرين مهيا شده گرم است. اگر دوست نداريد از كالاي خواب داخل مواكب استفاده كنيد توصيه مي‌كنيم يك كيسه خواب يا 2عدد پتوي مسافرتي با خود برداريد. شال و كلاه و لباس گرم هم كه ديگر فراوان در منزل داريد. هنگام خواب حتما از آنها استفاده كنيد كه سرماخوردگي بدترين اتفاق ممكن هنگام پياده‌روي است. همچنين به‌دليل وجود ريزگرد و مشكل شست‌وشوي لباس، چند دست لباس اضافه با خود برداريد تا با مشكل مواجه نشويد. يك شال يا چفيه بزرگ، از همين‌هايي كه خود عراقي‌ها روي دوش‌شان مي‌اندازند به محض رسيدن به عراق خريداري كنيد و دور كمرتان ببنديد. مطمئن باشيد حسابي هنگام پياده‌روي كمكتان خواهد كرد.
قيمت: يك كيسه خواب نسبتا خوب حدودا 85هزارتومان قيمت دارد. پتوي مسافرتي يك نفره هم از 11هزار تومان پيدا مي‌شود تا 35هزار تومان.

  • كوله‌پشتي

استفاده از كوله پشتي براي حمل وسايلي كه در اختيار داريد راحت‌تر‌ است. ساك‌هاي دستي و چمدان‌هاي چرخدار در اين مسير حتما به زحمت‌تان خواهند انداخت و خيلي زود خسته و كلافه مي‌شويد. يادتان باشد كوله‌پشتي انتخابي‌تان مطمئن و راحت باشد و اطراف كمرتان را بگيرد. بندهاي كوله‌پشتي خيلي مهم هستند. از محكم بودن آنها اطمينان حاصل كنيد. درنظر داشته باشيد هنگام استفاده شانه و گردن شما را آزار ندهد. سعي كنيد تا حد امكان بار كمتر و سبك‌تري برداريد تا طي مسير براي حمل و نقل وسايل‌تان به دردسر نيفتيد.
قيمت: خريد يك كوله‌پشتي مناسب چيزي بين 40 تا 100هزارتومان برايتان هزينه دارد.

  • لوازم شخصي

2جفت جوراب تميز، مسواك، خميردندان، نخ و سوزن، ناخن‌گير، صابون، حوله، قاشق، ملحفه، ليوان ترجيحا از نوع تاشو كه بتوانيد راحت درون جيب‌تان قرارش دهيد و كاردي كه بتوانيد ميوه‌اي پوست بگيريد و ميل كنيد را حتما همراهتان داشته باشيد. يك رل‌باند استريل و يك عدد پماد تتراسايكلين و يك پودر بچه هم داخل كوله‌تان داشته باشيد كه اگر با اتفاق ناگواري به اسم عرق‌سوز يا تاول پا مواجه شديد بتوانيد جلوي پيشروي آن را بگيريد و به راهتان ادامه دهيد. البته از آنجا كه هميشه پيشگيري بهتر از درمان است براي جلوگيري از تاول پا، پايتان را خشك نگه داريد، لباس نخي و گشاد هم مانع ايجاد عرق‌سوز مي‌شود.
قيمت: همه اين وسايل با كمتراز 50هزار تومان خريداري مي‌شود.

  • دفترچه يادداشت، دوربين عكاسي

اين دو شايد جزو ملزومات سفر محسوب نشوند اما مطمئن باشيد اگر همراهتان نباشند كلي سوژه ناب براي عكاسي كه شايد هيچ‌كجاي دنيا مثل و مانندش را پيدا نكنيد، از دست خواهيد داد. يك چيزهايي را هم نمي‌شود با عكس ثبت كرد. اينجاست كه دفترچه يادداشت به دردتان خواهد خورد. كتب ادعيه، فايل صوتي زيارت عاشورا يا دعاهاي ديگر و شارژر موبايل و هندزفري را هم كه قطعا فراموش نخواهيد كرد.

  • خشكبار

قبل از رفتن كمي كشمش و گردو خريداري كنيد و داخل بار سفرتان بگذاريد تا هنگام پياده‌روي انرژي‌تان طي روز تأمين شود. البته به محض رسيدن به مواكب، عراقي‌ها با شيريني‌ و خرما منتظرتان هستند تا از شما پذيرايي كنند. در مورد خرماهاي نذري هم اين را بدانيد كه چون در فضاي باز قرار دارند و رويشان به روش عراقي‌ها ارده ريخته مي‌شود و تشخيص آلودگي احتمالي آن كمي سخت مي‌شود، هنگام خوردن‌شان كمي دقت كنيد يا قبل از خوردن، خرما را با آب بشوييد.

کد خبر 314786

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha