دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی بزرگ که در هلند انجام شده است، با استفاده از تخمین‌های جمعیتی به این نتیجه می‌رسد که تقریباً نیمی از افراد ۴۵ ساله دچار پیش‌دیابت، بالا رفتن قند خون پیش از بروز دیابت تمام‌عیار، خواهند شد.

diabetes

به نوشته هافينگتون پست دکتر کاملش کهونتی از بیمارستان عمومی لایسستر در بریتانیا که یکی از نویسندگان مقاله‌ای تفسیری درباره این نتایج جدید است، گفت: «بررسی‌های پیشین نیز این موضوع را نشان داده بودند- اما این بررسی جدید روشی بهتری برای ارزیابی خطر دچار شدن افراد به دیابت در اختیار می‌گذارد.»

کهونتی گفت، از هر سه نفر فرد 45 ساله سالم در نهایت یک نفرشان در طول عمرش به دیابت دچار خواهد شد.

 پژوهشگران مرکز پزشکی دانشگاه اراسموس در روتردام هلند و دانشکده بهداشت عمومی هاروارد در بوستون در این مطالعه از داده‌های درازمدت درباره 10000 بزرگ‌سال در هلند ازجمله سوابق پزشکی، فرم‌های مرخص شدن از بیمارستان، داده‌های توزیع دارو و اندازه‌گیری‌های قند خون ناشتا استفاده کردند.

آنان این افراد را برای 15 سال پیگیری و میزان‌های قند خونشان را بر اساس استانداردهای سازمان جهانی بهداشت رده‌بندی کردند. قند خون 6 ميلي‌مول در ليتر (108 ميلي‌گرم در دسي‌ليتر) يا كمتر طبيعي يا سالم شمرده شد. ميزان‌هاي قند بالاتر از 6 ميلي‌مول در ليتر و زير 7 ميلي‌مول در ليتر (108 تا 128) ميلي‌گرم در دسي‌ليتر بالا پيش‌ديابتي و ميزان‌هاي قند در حد 7 ميلي‌مول در ليتر و بالاتر (128 ميلي‌گرم در دسي‌ليتر و بالاتر) ديابتي محسوب شد.

در طول 15 سال، در مجموع 1148 نفر دچار قند خون بالا شدند، 828 نفر دیابت گرفتند و 237 نفر برای کنترل دیابتشان شروع به دریافت انسولین کردند.

هنگامی‌که این پژوهشگران این نتایج به میزان‌های خطر جمعیتی در سن 45 ترجمه کردند، دریافتند که حدود نیمی از افراد پیش از مرگشان قند خون بالای پیش‌دیابتی خواهند داشت و 30 درصد افراد دیابت تمام‌عیار خواهند شد و 9 درصد افراد انسولین خواهند زد.

بر اساس اين مطالعه كه در ژورنال لنست ديابت و اندوكرينولوژي منتشر شده است،‌ حدود سه چهارم افرادي كه قند خون بالا در 45 سالگي دارند به ديابت مبتلا خواهند شد و نيمي از افرادي كه از قبل ديابت دارند شروع به تزريق انسولين خواهد كرد.

 بالا بودن شاخص توده بدني يا دور كمر اين خطر را حتي بيشتر مي‌كرد.

كهونتي گفت، اين نتايج مشابه يافته‌هايي است كه در بررسي‌هاي ديگر به دست آمده است.

نويسندگان اين مطالعه يادآور شدند،‌گر چه بالا بودن قند خون شايع است،‌ تخميني درباره اينكه چه شمار از افراد در طول زندگيشان قند خونشان بالا خواهن رفت‌، منتشر نشده است. بر اساس اين نتايج،‌نيمي از جمعيت داراي قند خون طبيعي به قند خون بالاي در حد پيش‌ديابت مي‌رسند و ممكن است لازم باشد تغييرات پيشگيرانه در سبك زندگي يا داروهايشان ايجاد كنند تا اين خطر را كاهش دهند.

كهونتي گفت، همه افراد بايد رژيم غذايي سالم و برنامه ورزشي براي كاهش خطر ديابت داشته باشند.

کد خبر 314763

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha