مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۴
۰ نفر

در نبود پرونده الکترونیک سلامت، رئیس هیأت مدیره انجمن دیابت از شیوع ۹۸درصدی دیابت در کشور خبر می‌دهد. با راه‌اندازی پرونده الکترونیک سلامت، آمار هر بیماری در هر لحظه قابل مشاهده است.

دیابت

سياري، معاون وزير بهداشت مي‌گويد به افرادي كه قند خون آنان بين 100تا 126است افراد در خطر ديابت گفته مي‌شود و اكنون بين4.5 تا 5 ميليون نفر از جمعيت كشور به ديابت مبتلا هستند.

درحالي‌كه رئيس هيأت مديره انجمن ديابت از شيوع 98درصدي ديابت در كشور خبر مي‌دهد، بين مسئولان وزارت بهداشت و ديگر مرتبطين با حوزه ديابت در زمينه ميزان افراد مبتلا به اين بيماري اختلاف نظربسياري وجود دارد. وزير بهداشت، مي‌گويد كه حدود 5ميليون نفر مبتلا به ديابت در كشور وجود دارد. اين آمار حدودي به انضمام بي‌اطلاعي اين افراد از بيماري، به گفته قاضي‌زاده هاشمي هزينه سنگيني را به نظام سلامت تحميل مي‌كند.

سياري، معاون وزيربهداشت، شنبه هفته گذشته در مراسم روزجهاني ديابت اعلام كرد كه در ايران 4.5ميليون نفر ديابت دارند كه تا 20سال آينده به 6 ميليون نفر افزايش مي‌يابد و اين در حالي است كه 50درصد از ديابت خود خبر ندارند.

البته قبل از اين يكي از اعضاي كميته ديابت كشور درصد ديابتي‌هايي كه در ايران از بيماري خود خبر ندارند را 35درصد اعلام كرده بود.

اما آمار حدودي 5 ميليون ديابتي، از طرف وزارت بهداشتي اعلام شده است.آرمان عضو هيأت امناي انجمن بيماران كليوي، با گله از نبود آمار دقيق بيماران مبتلا به ديابت مي‌گويد كه «چند سال گذشته شمار بيماران مبتلا به ديابت را بين 9تا 10ميليون نفراعلام كرده بودند كه متأسفانه اين دقيق نبودن آمار خود چالش بزرگ و بسيار جدي در نظام سلامت كشور است.»

اما استقامتي، عضو كميته ديابت كشور، آمار 10ميليون ديابتي را طور ديگري ارائه مي‌دهد و مي‌گويد كه طبق برآوردها 10ميليون ايراني به بيماري ديابت و خطر پيش ديابت مبتلا هستند. از طرف ديگر، ابراهيمي، عضو انجمن ديابت ايران با بيان اينكه آمار دقيقي از مبتلايان به ديابت در كشور وجود ندارد، مي‌گويد: «حدود 7تا 10درصد جمعيت بالاي 30سال يعني 3تا 4ميليون نفر در جامعه ما از اين بيماري رنج مي‌برند و اگر افرادي كه پيش‌زمينه ديابت دارند را نيز به آن اضافه كنيم بالغ بر 15درصد اين جمعيت به ديابت يا پيش‌ديابت (قند خون بالاي 140كمتر از 200) مبتلا هستند.»

معاون وزير بهداشت درباره درصد ديابتي‌هاي بالاي 30سال نظر ديگري دارد و عنوان مي‌كند كه «در مطالعه‌اي كه در افراد بالاي 30سال انجام شده، مشخص شد 11/2 درصد از جمعيت اين مطالعه در معرض ديابت قرار دارند و 13/1 درصد از آنها به اين بيماري مبتلا هستند.»

اين تناقض‌هاي آماري به همين‌جا ختم نمي‌شود و استقامتي، بازهم درصدهاي متفاوتي ارائه مي‌دهد و مي‌گويد كه 14.5درصد افراد بالاي 20سال به پيش ديابت مبتلا هستند. در ادامه، درخشاني يكي ديگر از اعضاي انجمن ديابت ايران، بدون تفكيك افراد بالاي 30سال كه طبق نظر كارشناسان بيشتر در معرض خطر ابتلا به ديابت قرار دارند، 8درصد جمعيت ايران را مبتلا به اين بيماري عنوان مي‌كند و نيكوسخن، مديرعامل انجمن ديابت ايران بيش از 10درصد جمعيت بالغ كشور را مبتلا به اين بيماري مي‌داند.

سال93، معاون اجرايي بنياد پيشگيري و كنترل ديابت ايرانيان گفته بود كه آمارهاي ارائه شده افراد مبتلا به ديابت در كشور به استناد غربالگري‌هاي سال‌هاي گذشته واقعي نيستند.

خسروي گفته بود كه براساس آمارهاي كشوري در حال حاضر بين 7 تا 10درصد جمعيت كشور مبتلا به ديابت هستند و اين در حالي است كه غربالگري‌هاي بنياد ديابت رقم حدود 17يا 18درصد را نشان مي‌دهد.

عضو هيأت امناي انجمن بيماران كليوي با تأكيد بر اينكه وزارت بهداشت بايد براي تهيه آمار دقيق از تعداد بيماران مبتلا به ديابت و فشار خون فكر اساسي كند، مي‌گويد كه دانستن اين آمار بسيار ضروري است زيرا ديابت زمينه‌ساز بروز بيماري‌هاي مختلفي مي‌شود و آگاهي داشتن از تعداد بيماران موجب پيشگيري از اين دسته بيماري‌ها در جامعه مي‌شود.

  • شيريني فروشي مطلوب وزير بهداشت

چندي پيش رئيس مركز تحقيقاتي و درماني ديابت يزد، مصرف شيريني‌هاي سنتي و مشهور يزدي را يكي ازعلل ركورددارشدن يزدي‌ها در ابتلا به ديابت در كشور اعلام كرد. اما روز گذشته در گزارشي كه از صداوسيما پخش شد نشان داد كه چندين شيريني‌فروشي يزدي با استفاده از گياهي كه داراي قند طبيعي و طعم شيريني چندين برابر بيشتر از شكراست، شكر را به كلي از مواد شيريني‌هايشان حذف كرده‌اند. خوردن اين شيريني‌ها كه از نظر طعم با مدل پخت قبلي تفاوتي ندارند براي ديابتي‌ها هيچ ضرري ندارد. وزيربهداشت از اين اقدام شيريني فروشي‌هاي يزد ابراز خوشحالي كرد.

  • 10درصد ديابت در رفسنجان

رئــيــس اداره غـدد و مـتابـولـيسم وزارت بهداشت، مي‌گويد كه تا به حال 226هزار بيمار ديابتي در شهرهاي سراسر كشور شناسايي شده و تحت مراقبت هستند. از اين تعداد ديابتي شناسايي شده، طبق اعلام رسانه‌ها، 23هزار نفر در شهرستان رفسنجان، 11هزار نفر در استان چهارمحال وبختياري، 4500نفر مربوط به شهرستان شهرضا و 400نفر هم در شهرستان جم هستند.

کد خبر 314635

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha