همشهری‌آنلاین: آهنگساز آلبوم «درفش کاویانی» به خوانندگی شهرام ناظری درباره دلایل به تعویق افتادن انتشار این اثر توضیح داد.

به گزارش ایسنا، فرید الهامی - آهنگساز آلبوم درفش کاویانی - درباره دلایل به تعویق افتادن و پخش‌ نشدن این اثر صوتی - تصویری گفت: این آلبوم، یک پروژه ملی است و برای آماده‌ شدن آن به‌لحاظ زمانی و مادی هزینه‌های زیادی صرف شده است. ما در حال حاضر، با چند حامی مالی، اسپانسر و تهیه‌کننده مذاکره کرده‌ایم؛ اما متأسفانه هنوز به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌ایم و کماکان در حال مذاکره هستیم. در آینده باید ببینیم برای انتشار این اثر، با چه اسپانسر و تهیه‌کننده‌ای به توافق می‌رسیم.

او اظهار کرد: پروژه شاهنامه فردوسی، اثری است که با همراهی گروه موسیقی «فردوسی»، گروهی از شاهنامه‌پژو‌هان و تعدادی از دوستان صاحب‌نظر که در حوزه ادبیات نمایشی و در بخش نقالی و نیز در حوزه سینما فعال هستند، بیش از هشت سال است که روی آن کار شده است. اکنون نیز کارشناسان حوزه موسیقی و ادبیات از آن به‌عنوان یک پروژه ملی نام می‌برند.

وی ادامه داد: این آلبوم درباره یکی از داستان‌های شاهنامه فردوسی است که ما از ابتدا تا انتها، داستان را روایت‌گونه ارائه داده‌ایم و در واقع یک باب جدید در موسیقی روایی ایران است که فعالیتی در این زمینه انجام نشده است.

 این نوازنده تنبور درباره خصوصیات آلبوم «درفش کاویانی» گفت: این اثر، با مقام‌های باستانی تنبور تلفیق شده است؛ خیلی از آن‌ها بیشتر از هزار سال قدمت دارند، یک بخش‌هایی از آن، آوای هوره و مور است که خنیاگران کُرد میراث‌دار آواهای آیین مهر هستند و این آواها در واقع آواهای گاتها هستند که سال‌ها از آن‌ها میراث‌داری شده است و استاد شهرام ناظری در بخش‌هایی از آواز، از هوره و مور استفاده کرده است.

الهامی معتقد است: آلبوم «درفش کاویانی» با دیگر آلبوم‌های شاهنامه که منتشر شده متفاوت است، چون هم لحن ملودی‌ها و هم نوع آوازها حماسی است و از قدیم این مقام‌ها به شیوه حماسی خوانده شده است.

این آهنگساز درباره اجرای آلبوم صوتی - تصویری «درفش کاویانی» با صدای «شهرام ناظری» گفت: این اثر را استاد «شهرام ناظری» خوانده، چون شاید بیش از 20 سال است که ایشان درباره لحن‌های حماسی و نوع خوانش شاهنامه تحقیق کرده و به نظر من بهتر از ایشان، هیچ گزینه‌ای برای اجرای موسیقی حماسی ایران وجود ندارد. استاد ناظری حماسه‌خوان بی‌نظیری است و این اثر، در آینده با صدای ایشان منتشر خواهد شد.

وی درباره آلبوم تصویری «درفش کاویانی» گفت: در این آلبوم تصویری که توسط «اهورا ذوالنور» کارگردانی شده است از نریشن، نقالی، انیمیشن، نقاشی و ... استفاده شده و مانند یک فیلم سینمایی دکوپاژ شده است و واقعا هزینه‌های تهیه و ساخت آن بالا رفت.

این نوازنده و آهنگساز درباره اجراهای آینده گروه موسیقی «فردوسی» اظهار کرد: این گروه، با اجراها و آثار جدید روی اشعار مولانا فعالیت خواهد کرد و با تلفیق جدیدی از همخوان و سازهای تنبور، کمانچه، عود، قیچک و سازهای کوبه‌ای بعد از ایام محرم و صفر در تهران و چند شهر کشور کنسرت برگزار می‌کند. من نیز خوانندگی این اجراها را برعهده خواهم داشت.

سرپرست گروه موسیقی «فردوسی» اضافه کرد: سال‌های زیادی است که من در محضر استاد «شهرام ناظری» چه به لحاظ تلفیق شعر و موسیقی و چه به لحاظ بعضی نکات آوازی، آموزش دیده‌ام.

کد خبر 314475

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha