شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۷:۲۶
۰ نفر

حسین حسین‌نژادقندی : وزیر آموزش و پرورش در مصاحبه‌ای گفته است که «من معتقدم در آموزش و پرورش مهمترین عامل نیروی انسانی است که می‌تواند کاستی‌های کتاب و نظام آموزشی و نظام تربیتی را کاهش و یا مرتفع سازد و نقطه آغاز تحول در آموزش و پرورش را معلم می‌دانند.»

 همزمان، معاونت برنامه‌ریزی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش مژده استخدام 23 هزار نفر معلم را در این وزارتخانه می‌دهد و اعلام می‌دارد که از این تعداد 13 هزار نفر از فارغ‌التحصیلان تربیت معلم، 5 هزار نفر از معلمان حق‌التدریس و لیسانسیه‌ها آزاد انتخاب خواهند شد که 3 درصد آن به معلولان و 23 درصد نیز به ایثارگران اختصاص خواهد یافت و فرزندان فرهنگیان در صورت برخورداری از امتیاز مساوی برای استخدام ارجحیت خواهند داشت و پیش‌بینی کرده‌اند تعداد 200 هزار نفر در این آزمون شرکت کنند که در این ارتباط موارد زیر قابل تأمل بوده و جای سؤال دارد.

 1 - تاریخ آزمون از آخر شهریور ماه به 27 مهر ماه تغییر یافته و علت آن را مصادف بودن با ماه مبارک رمضان اعلام کرده‌اند، چگونه معاونتی که تخصص آن برنامه ریزی است در انتخاب زمان آزمون به این مهم پی نبرده است؟

2 - با توجه به این که تعدادی از قبول‌ شدگان در این آزمون می‌بایستی از سال تحصیلی جاری و همزمان با گشایش مدارس مشغول به تدریس در مدارس شوند، اگر زمان اعلام نتایج آزمون را به طور خوش‌بینانه آخر آبان ماه در نظر بگیریم و زمانی را نیز جهت صدور احکام مستخدمین توسط امور اداری محاسبه کنیم حداقل دو ماه از سال تحصیلی گذشته است. چگونه معاونت برنامه‌ریزی به این مورد بسیار مهم توجهی نکرده است؟

 3 - به قول مدیر کل امور اداری وزارت آموزش و پرورش 54 هزار نفر معلم حق‌التدریس وجود دارند که 22 هزار نفر آنها دارای 5 سال سابقه تدریس در مدارس هستند و باید این معلمان نیز در آموزش شرکت کنند.

 اولاً آیا این معلمان پس از 5 سال تدریس در مدارس امتحان خود را پس نداده‌اند، جای بسی تأسف است اولیای مدارس و مناطق آموزش و پرورش در طول این مدت شناختی نسبت به معلم خود پیدا نکرده‌اند و می‌خواهند او را در آزمونی 3 ساعته بسنجند که آیا به درد استخدام در آموزش و پرورش می‌خورد یا نه؟

ثانیاً‌ آیا صحیح است که لیسانسیه‌های آزاد صفر کیلومتر را که فاقد هر گونه سابقه و تجربه تدریس و کلاس‌داری‌اند و نتوانسته‌اند شغلی مناسب در سایر سازمانها و وزارتخانه‌ها برای خود دست و پنجه نرم کنند را در یک کفه ترازو قرار داده و با یکدیگر مقایسه کنند؟

 4 - وزارت علوم و سازمان سنجش و همچنین دانشگاه آزاد بدون هماهنگی با وزارت آموزش و پرورش سالیانه در کنکور سراسری عده زیادی از داوطلبان را جهت رشته دبیری پذیرش می‌کنند که فارغ‌‌التحصیلان این رشته‌ها نیز می‌بایستی به همراه سایر داوطلبان آزاد در این آزمون شرکت کنند به نظر شما تکلیف مردودین این رشته‌ها در این آزمون چیست که فقط جهت تدریس در آموزش و پرورش در دانشگاه‌ها تحصیل نکرده‌اند.

 5 - مدیر کل امور اداری می‌گوید زمانی که یک معلم ریاضی بازنشسته می‌شود و جایگزینی برای آن وجود ندارد مجبوریم از معلم حق‌التدریسی استفاده کنیم، سؤال این است که دانشگاه‌های مختلف تربیت معلم در سراسر کشور و دانشگاه شهید رجایی که متولی اصلی تربیت دبیر هستند مگر جهت رشته ریاضی دبیر تربیت نمی‌کنند؟

 6 - با این مسئولان در روز و هفته معلم از تکریم معلمان سخن‌ها می‌گویند و شغل او را با شغل انبیا یکی می‌دانند ولی به هنگام استخدام فرزند او در آموزش و پرورش متأسفانه هیچ‌گونه امتیازی برای او در نظر نمی‌گیرند، غافل از این که در سایر سازمانها از جمله بانکها فرزندان کارمندان جهت استخدام اولویت دارند.

 پایان سخن این که به نظر می‌رسد در آموزش و پرورش فاصله حرف تا عمل بسیار زیاد است. آیا معلمان جدید‌الورود خواهند توانست آرزوهای وزیر آموزش و پرورش را مبنی بر ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت و کتابهای درسی و امور پرورشی جامه عمل بپوشانند؟

کد خبر 31446

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز