سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۴
۰ نفر

گروه اجتماعی: معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش از تعامل بسیج سازندگی و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در زمینه مرمت فضاهای آموزشی به ویژه در مناطق محروم خبر داد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی بسیج سازندگی، حبیب‌الله بوربور اظهار داشت: بسیج سازندگی و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در زمینه مرمت و بازسازی فضاهای آموزشی به ویژه در مناطق محروم، گام‌های موثری برداشته و کمک زیادی به محرومیت‌زدایی از این مناطق شده است.

وی با اعلام اینکه 2 هزار و 109 مدرسه تخریبی تا آغاز سال تحصیلی جدید به طور کامل نوسازی و برای تحصیل دانش‌آموزان آماده می‌شود، تصریح کرد: اعتبار احداث مدرسه و فضاهای آموزشی جدید از اعتبار عمرانی استانی و کمک 320 میلیارد تومانی خیرین مدرسه ساز تأمین می‌شود.

بوربور در خصوص همکاری بسیج سازندگی در مرمت و بازسازی مدارس تخریبی و قدیمی ‌گفت: باید با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بسیج سازندگی و امکانات آموزش و پرورش در قالب طرح اردوهای هجرت، مشکلات و کمبودهای آموزشی را مرتفع سازیم.

وی خواستار تعامل بیشتر بسیج سازندگی، آموزش و پرورش و بسیج فرهنگیان برای بهسازی و زیبا‌سازی مدارس و ارتقای آموزشی مناطق محروم در فصل تابستان شد و اظهار داشت: فعالیت‌های دانش‌آموزان در مرمت فضاهای آموزشی سبب کاهش هزینه‌های اجرایی پروژه‌ها می‌شود.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اعلام اینکه بیش از 60 درصد از مدارس کشور تخریبی است، گفت: در سال گذشته، سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور با همکاری بسیج سازندگی در قالب اردوهای هجرت، 92 مدرسه احداث و 5 هزار و 952 واحد آموزشی را مرمت و بازسازی کرد.

وی با اشاره به 15 میلیون دانش‌آموز در کشور تصریح کرد: به کار گیری حداقل 10 میلیون دانش‌آموز واجد شرایط حضور در اردوهای هجرت بسیج سازندگی در عرصه‌های مختلف بهسازی و نوسازی مدارس، گام موثری در پر کردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان تلقی می‌شود.

 آماده‌سازی مدارس برای سال تحصیلی جدید

بوربور، هدف اصلی اجرای طرح بسیج سازندگی و رفع محرومیت‌ها را تحقق تدابیر مقام معظم رهبری دانست و گفت: اجرای این طرح علاوه بر اشتغالزایی سبب تقویت روحیه اعتماد به نفس جوانان شده و از بروز ناهنجاری‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند.

وی اظهار داشت: همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، 5 هزار طرح آموزشی آماده تحویل است که بیش از نیم میلیون دانش‌آموز را در خود جای خواهد داد.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش اعتبارات استانی ساخت مدارس را حدود 640 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در سال جاری، اعتبار دولتی ساخت مدارس به حدود 870 میلیارد تومان خواهد رسید و از اعتبارات سال 85 حدود 2100 مدرسه با بیش از 27 هزار کلاس احداث خواهد شد.

برنامه‌های نخستین روز مدرسه 1 میلیون و 200 هزار کلاس اولی

مدیرکل آموزش و پرورش پیش‌دبستانی و ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اعلام برنامه‌های نخستین روز مدرسه کلاس‌ اولی‌ها گفت: پیش‌بینی می‌کنیم امسال یک میلیون و 200 هزار کلاس اولی داشته باشیم.

ابوالقاسم جامه‌بزرگ در گفت‌وگو با فارس افزود: نخستین روز حضور دانش‌آموزان در کلاس درس، روز شکوفه‌ها نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: در این روز، این دانش‌آموزان برای نخستین بار تجربه حضور در مدرسه را خواهند داشت به همین دلیل ایجاد فضای شاد و صمیمی‌برای آنها بسیار با اهمیت است تا آنها بتوانند با مدرسه انس گیرند.

جامه‌بزرگ اظهار داشت: در خصوص این روز، آموزش و پرورش هر استان و هر مدرسه برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک می‌بیند.

وی افزود: تزیین مدرسه، اجرای برنامه‌های مناسب، استفاده از دانش‌آموزان پایه‌های بالاتر در اجرای برنامه‌ها و حضور والدین همراه دانش‌آموزان در مدرسه از نمونه این برنامه‌ها هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش پیش‌دبستانی و ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: در روز شکوفه‌ها، دانش‌آموزان سرکلاس حضور خواهند داشت و با معلم و دانش‌آموزان جدید آشنا می‌شوند.

وی ضمن ابراز خرسندی از تقارن ماه مبارک رمضان و ماه مهر گفت: توجه به این ماه مبارک و اجرای برنامه‌هایی متناسب با این ماه نیز در دستور کار مدارس است.

جامه ‌بزرگ در خصوص ترکیب جنسیتی دانش‌آموزان کلاس اولی‌ها گفت: معمولا تعداد دانش‌آموزان دختر و پسر برابر است.

وی تعداد دانش‌آموزان ابتدایی در سال گذشته را 5 میلیون و 827 هزارو 851 نفر ذکر کرد و اظهار داشت: از این تعداد 6/51 درصد پسر و 4/48 درصد دختر بودند. ضمن اینکه 4/63 درصد دانش‌آموزان ساکن شهر و 6/36 درصد دانش‌آموزان ساکن روستا بودند.

مدیرکل آموزش و پرورش پیش‌دبستانی و ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تعداد دانش‌آموزان ابتدایی در سال‌جاری را 5 میلیون و 800 هزار نفر پیش‌بینی کرد.

کد خبر 31180

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز