یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۸:۱۲
۰ نفر

علی اصغر محمدی راد : اخیراً هیأت محترم دولت پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش مبنی بر امکان بهره‌مندی همزمان معلمان دارای مدارک تحصیلی فوق‌لیسانس و دکتری از مزایای ارتقای شغلی و حق همترازی هیأت علمی را تصویب کرده است

 که به نظر می‌رسد به دلایل ذیل تسری این مصوبه به کل کارکنان آموزش و پرورش اعم از اداری و آموزشی، با تکمیل مصوبه و رضایت‌مندی مؤثر بخشی از کارکنان دولت به مصلحت است:

1 - کارکنانی که در نظام اداری آموزش و پرورش به کار گرفته می‌شوند، عموماً از نیروهای آموزشی مدارس هستند و آموزش و پرورش پس از انقلاب کمتر نیروی اداری برای بخش‌های مختلف اداری استخدام کرده است که یکی از مهم‌ترین دلایل این امر جدای از امور پشتیبانی، در مباحث آموزشی و تربیتی است.

کسانی می‌توانند برنامه‌ریزی و هدایت و نظارت این امر را در سطح منطقه، استان و ستاد به عهده بگیرند که خود زمانی محیط کلاس و مدرسه را تجربه کرده باشند.

 2 - کسانی که در ادارات با سطح تحصیلات بالا در سمت‌های آموزشی و تربیتی اشتغال دارند، به طور طبیعی از نیروهای شاخص مدارس انتخاب شده‌اند تا بتوانند وظایف مهم برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌‌های اساسی این دستگاه عظیم را ساماندهی کنند.

در حقیقت ستاد وزارت آموزش و پرورش و یا مغز متفکر آن مجموعه‌ای است که هر چه سطح تحصیلات و تجربیات آنان افزایش یابد، به همان نسبت فعالیت‌های مجموعه در کل کشور تقویت می‌شود.

 3 - سنگینی کار در ادارات با ساعات کاری کامل هفتگی و احساس مسئولیت نیروهای اداری و وقت‌گذاری بیشتر در خارج وقت اداری و دغدغه‌های آن سبب می‌شود که به طور طبیعی نیروهای کیفی برای حضور در ادارات داوطلب نباشند و 24 ساعت کار هفتگی و آزاد بودن بقیه اوقات و فارغ بودن از مسئولیت‌های اداری و پاسخگویی‌های جدی در آن بخش را بر مزایای ناچیز اداری شدن ترجیح دهند.

4 - علم و تجربه دو عامل بسیار مهم در فعالیت‌های همه دستگاه‌های فرهنگی نظیر آموزش و پرورش است. معلم فوق‌لیسانسی که علم و تجربه خود را در اختیار ستاد قرار می‌دهد، در طول سال‌ها کار مداوم، سفرهای استانی و منطقه‌ای تبادل نظر و کسب تجربه با سایر معلمان، مدیران و کارشناسان به کارشناسی حاذق در حوزه مربوطه تبدیل می‌شود، وی با هزینه بسیار به سرمایه‌ای ملی بدل شده است و اینک محروم یا بی‌انگیزه کردن آن، تأثیر مستقیم بر فعالیت‌های این دستگاه خواهد داشت.

 5 - کسانی که با معلمی آشنا هستند، می‌دانند بسیاری از کسانی که مدارج بالای تحصیلی را در آموزش و پرورش می‌گذرانند به دو دلیل تمایل چندانی به ادامه کار در این دستگاه ندارند؛ اول مزایای آموزش عالی، دوم عدم به‌کارگیری مطلوب در جایگاه‌های علمی که حضور در حوزه‌های برنامه‌ریزی و پژوهشی وابسته به آموزش و پرورش انگیزه بهتری را برای این افراد فراهم می‌کند که با این مصوبه این انگیزه به شدت تضعیف می‌شود.

 6 - تقویت نیروهای کیفی در مدارس بدون تقویت نیروهای کیفی در ادارات و ستاد کاری ابتر است که نتیجه آن در حد کلاس درس باقی مانده و تعمیم و گسترش آن به مدارس کل کشور فراهم نمی‌شود.با عنایت به این موارد چنانچه مصوبه بهره‌‌مندی همزمان معلمان دارای مدارک تحصیلی فوق‌لیسانس و دکتری از مزایای ارتقای شغلی و حق همترازی هیأت علمی اصلاح نشود، ادارات در درازمدت از نیروهای کیفی محروم خواهند شد و حداقل انگیزه‌های بسیاری را کاهش می‌دهد و ورودی مؤثری هم به نظام اداری نخواهد داشت.

 پیشنهاد می‌شود هیأت دولت با عنایت به تصمیم صحیح خویش برای معلمان آموزش و پرورش، کارکنان اداری دارای مدرک فوق‌لیسانس و دکتری را که در مقایسه با معلمان تعداد بسیار کمی را تشکیل می‌دهند، نیز مشمول این مصوبه قرار دهد.

کد خبر 28711

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز