سه‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

حملات تروریستی جمعه‌شب پاریس که به کشته‌شدن ۱۳۲ نفر منجر شد، باعث شده برخی سیاستمداران راستگرا در اروپا و آمریکا علیه پذیرش پناهجویان سوریه‌ای که از جنگ و درگیری در این کشور گریخته‌اند، موضعگیری‌های شدیدی داشته باشند.

اروپا

 

موضعگيري‌ها در اين رابطه طي ماه‌هاي اخير و در طول مدتي كه اروپا درگير بحران پناهجويان بوده ادامه داشته است اما پيدا شدن يك پاسپورت سوريه‌اي در كنار جنازه يكي از مهاجمان به سالن كنسرت باتاكلان در مركز پاريس باعث شده بار ديگر اين موضوع با شدت بيشتري از سوي مخالفان پذيرش پناهجويان مطرح شود.

اولين موضعگيري از سوي لهستان مطرح شد كه طي اين مدت در كنار مجارستان، چك و برخي ديگر از كشورهاي اروپاي شرقي در صف مخالفان پذيرش پناهجويان در خاك اروپا بوده است. كمتر از 24ساعت پس از حوادث شامگاه جمعه پاريس، كونراد شيمانسكي وزير امور اروپايي اين كشور اعلام كرد كه لهستان سهميه‌بندي تعيين‌شده از سوي اتحاديه اروپا براي پذيرش پناهجويان را لغو خواهد كرد. او گفت: «اين حملات نشان مي‌دهد كه بايد در سياست اتحاديه اروپا در قبال پناهجويان بازنگري دقيق‌تري شود.» ويكتور اوربن نخست‌وزير مجارستان هم ديروز حمله داعش به پاريس را «حمله به اروپا» خواند و گفت كه «تروريست‌ها به‌صورت سازماندهي‌شده از بحران پناهجويان سوءاستفاده كرده» و وارد اروپا شده‌اند.

مارينه لوپن، سياستمدار راستگراي فرانسوي نيز از فرصت پيش آمده پس از حمله‌هاي پاريس استفاده كرد و از دولت خواست «بلافاصله تمام برنامه‌هاي پذيرش پناهجويان را متوقف كند». در انگليس نيز چهره‌هاي راست افراطي چون نايجل فاراژ رهبر حزب استقلال بريتانيا خواستار بسته‌شدن تمام مرزهاي اتحاديه اروپا به روي پناهجويان شد. ديروز در هلند و بلژيك نيز سياستمداران راستگرا از فرصت پيش آمده استفاده كردند و موضع‌گيري‌هاي تندي عليه پناهجويان داشتند و خواستار بسته‌شدن مرزها به روي آوارگان جنگ سوريه شدند.

  • مخالفت جمهوريخواهان آمريكا با پذيرش پناهجويان سوريه‌اي

در آمريكا فرمانداران دست‌راستي جمهوريخواه پا را فراتر گذاشته و برخلاف اختيارات خود اعلام كردند مانع ورود پناهجويان سوريه‌اي به ايالت‌هايشان مي‌شوند. طي روزهاي يكشنبه و دوشنبه، 26 ايالت از 51 ايالت آمريكا اعلام كردند كه مانع اجراي برنامه دولت فدرال براي پذيرش پناهجويان در شهرهاي خود خواهند شد. تگزاس، جورجيا، اوهايو، ماساچوست، آلاباما، ميشيگان، لوييزيانا، فلوريدا، مي‌سي‌سي‌پي، آريزونا، ايلينوي و كاروليناي شمالي جزو اين ايالت‌ها هستند. فرمانداران اين ايالت‌ها هم در صحبت‌هاي خود به پاسپورت سوريه‌اي اشاره كرده‌اند كه در كنار جسد احمد المحمد پيدا شده است.

مخالفت نيمي از ايالت‌هاي آمريكا با پذيرش پناهجويان در حالي مطرح مي‌شود كه دولت اين كشور براي پذيرش اين افراد فرايند كنترل امنيتي سختگيرانه‌اي را اجرا مي‌كند و تا‌كنون تنها هزار و 500نفر از آوارگان جنگ سوريه را پذيرفته است. اين در حالي است كه نزديك به 2ميليون و 200هزار نفر از آوار‌ه‌هاي سوري در تركيه و يك‌ميليون و 100هزار نفر از آنان در لبنان در كمپ‌هاي آوارگان به‌سرمي‌برند.

  • 500هزار آواره سوريه‌اي در اروپا

طبق گزارش سازمان ملل، بيش از نيمي از جمعيت 22ميليوني سوريه در اثر 4سال جنگ در اين كشور از خانه و شهر خود آواره شده‌اند. 7ميليون و 600هزار نفر از اين افراد داخل خاك سرزميني سوريه آواره شده‌اند و 4ميليون و 300هزار نفر از آنها هم از كشورشان گريخته و آواره ديگر كشورها ازجمله لبنان، تركيه و اردن شده‌اند. طي سال‌جاري ميلادي نزديك به يك ميليون نفر از جنگ و درگيري در كشورهاي خاورميانه و آفريقا گريخته و خود را به اروپا رسانده‌اند كه حدود 218هزار نفر از آنها تنها مربوط به‌ماه گذشته بوده است. طبق گزارش سازمان بين‌المللي مهاجرت، بيش از 500هزار نفر از پناهجوياني كه به اروپا وارد شده‌اند، آوارگان جنگ سوريه هستند.

کد خبر 314226

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha