سه‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: جدیدترین گزارش شاخص تروریسم جهانی (The Global Terrorism Index) نشان می دهد، تعداد قربانیان تروریسم در سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) نسبت به سال قبل از آن، ۸۰ درصد افزایش یافت و به ۳۲ هزار و ۶۵۸ نفر رسید.

تروریسم

به گزارش ايرنا، بر اساس این گزارش، از میان اقدام‌های تروریستی که مسئولیت آنها پذیرفته شده است، گروه‌های تروریستی تکفیری بوکوحرام و داعش مسئولیت 51 درصد کشتارهای تروریستی در دنیا را پذیرفته‌اند. 78 درصد کشتارها نیز در کشورهای افغانستان، عراق، نیجریه، پاکستان و سوریه رخ داده است.

این گزارش که بر مبنای داده‌های دانشگاه مریلند آمریکا گردآوری شده است، نشان می‌دهد خسارت‌های اقتصادی تروریسم از سال 2000 (1379) تاکنون 10 برابر شده است.

خسارت تروریسم در سال 2014 به میزان 52.9 میلیارد دلار برآورد شد که نسبت به سال قبل از آن 32.9 میلیارد دلار افزایش یافت.

تعداد کشورهایی که بیش از 500 تن از اتباعشان قربانی تروریسم شدند، بیش از دو برابر افزایش یافت و از پنج کشور در سال 2013 به 11 کشور در سال 2014 رسید که کشورهای سومالی، اوکراین، یمن، آفریقای مرکزی، سودان جنوبی و کامرون در میان آنان هستند.

نقشه تروریسم در جهان

استیو کیللی (Steve Killelea) مدیر موسسه صلح و اقتصاد (Institute for Economics and Peace) و تهیه کننده این گزارش می‌گوید: ' تفاوت محرک‌های تروریسم در کشورهای توسعه یافته و نیافته در تحلیل ما بسیار برجسته بود.'

وی افزود: 'در غرب، عوامل اقتصادی-اجتماعی مانند بیکاری جوانان و جرائم مربوط به مواد مخدر با تروریسم مرتبط است. در کشورهایی که عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) نیستند، تروریسم با مناقشات جاری و خشونت پیوستگی دارد.'

وی گفت: '10 کشور از 11 کشوری که بیشترین آسیب را از تروریسم دیده‌اند، دارای بیشترین جمعیت پناهجویان و آوارگان داخلی هستند. این آمار نشان می‌دهد ارتباط متقابل قوی بین بحران فعلی پناهجویان، تروریسم و مناقشات وجود دارد.'

با وجود اینکه تروریست‌های تک رو (به اصطلاح 'گرگ تنها') عاملان اصلی اقدام‌های تروریستی در غرب و موجب بیش از 70 درصد تلفات در 10 سال گذشته بوده‌اند، حدود 80 درصد کشتارهای آنان را افراط گرایان سیاسی، ملی گرایان و نژاد پرستان انجام داده‌اند.

این گزارش نشان می‌دهد: از سال 1989 (1368) دو عاملی که بیشترین ارتباط را با تروریسم داشته‌اند یکی میزان خشونت سیاسی است و دیگری میزان مناقشه مسلحانه داخل یک کشور است.

در گزارش شاخص تروریسم جهانی آمده است:حدود 92 درصد تمام حملات تروریستی بین 1989 و 2014 در کشورهایی رخ داده که خشونت سیاسی در آن کشورها شایع بوده است.

کد خبر 314187

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha