دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: هویج به بهبود وضعیت پوست و سلامت چشم‌ها کمک زیادی می‌کند. اما یکی از خواص کمتر شناخته شده ی آن تأثیرش روی پیشگیری و تسکین مشکلات سیستم تنفسی مانند سرفه، سرماخوردگی و آنفلوانزا است.

هویج یکی از سبزیجات پرطرفدار در سرتاسر جهان است که به صورت گسترده‌ای کشت می‌شود. خوشبختانه سالیان سال هست که این سبزی نارنجی پوش پای ثابت برنامه‌ی غذایی انسان‌ها است. هویج در ترکیب انواع غذاها استفاده می‌شود. این سبزی ارزش غذایی بالایی دارد و به بهبود وضعیت پوست و سلامت چشم‌ها کمک زیادی می‌کند.

اما یکی از خواص کمتر شناخته شده ی هویج تأثیر آن روی پیشگیری و تسکین مشکلات سیستم تنفسی مانند سرفه، سرماخوردگی وآنفلوانزا است. این خاصیت هویج به میزان ویتامین C و ویتامین B بالای آن مربوط می‌شود که به تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با میکروارگانیسم های بیماری زا کمک می‌کنند. در این مطلب این خاصیت ویژه ی هویج را بررسی می‌کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

عسل، هویج، لیموترش

  • هویج: بدرود سرماخوردگی

هویج دارای خواص درمانی فوق‌العاده است که نباید از آن‌ها غافل بود. آب هویج نیز یکی از نوشیدنی‌های پرطرفدار در سرتاسر جهان و به خصوص ایران است. ترکیب این سبزی نارنجی پوش پرخاصیت با عسل و لیموترش از آن یک معجون درمانگر برای مقابله با بیماری‌های دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا، سرفه و گلودرد می‌سازد.

هویج سرشار از ویتامین A است اما نباید از میزان بالای ویتامین C و ویتامین‌های گروه B موجود در آن غافل ماند. علاوه بر این‌ها هویج را منبع خوب کلسیم، آهن، پتاسیم، سدیم و فسفر می‌دانند. میزان بالای آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این سبزی پرخاصیت به مقابله با فعالیت رادیکال‌2های آزاد (مولکول‌های آسیب‌رسان به سلول‌های بدن) کمک زیادی می‌کند در نتیجه بیماری‌های دژنراتیو و مزمنی مانند سرطان‌ها و همچنین پیری زودهنگام پوست از شما دور می‌ماند. نکته‌ی جالب توجه این است که ترکیب آب هویج، پرتقال و آب جعفری به کاهش وزن کمک می‌کند.

  • شربت هویج مخصوص برای روزهای سرد

یکی از مزیت‌های اصلی شربت هویج مخصوص سرماخوردگی ترکیبات آن است که موادی ارزان قیمت و در دسترس محسوب می‌شوند. بنابراین شما می‌توانید به راحتی آن‌ها را تهیه کرده و این شربت مفید را تهیه کنید. شما با مصرف این شربت خوشمزه و مفید بدون دریافت داروهای تلخ و بدمزه و قرار گرفتن در معرض عوارض جانبی آن‌ها می‌توانید با علائم بیماری‌های فصل سرما مقابله کنید.

  • ترکیبات لازم برای تهیه‌ی شربت هویج مخصوص روزهای سرد

هویج 2 عدد

لیموترش نصف یک عدد

عسل نصف فنجان

  • روش تهیه

شما به یک عدد ظرف شیشه‌ای تمیز نیز نیاز دارید. برای تهیه‌ی این نوشیدنی ابتدا هویج‌ها را شسته و حلقه حلقه کنید و داخل ظرف شیشه‌ای تان بریزید. آب نصف لیموترش را گرفته و به همراه عسل روی هویج‌ها بریزید. می‌توانید میزان عسل را بسته به میزان هویج‌تان بیشتر کنید. در ظرف را ببندید و اجازه دهید شربت هویج‌تان به مدت حداقل 24 ساعت آماده شود. سپس می‌توانید از آن استفاده کنید.

  • روش مصرف

می‌توانید روزانه دو قاشق کوچک از این شربت خانگی و مفید میل کنید. اگر تصورمی‌کنید شربتتان غلیظ شده و شیرینی آن دلتان را می‌زند می‌توانید آن را در نصف فنجان آب ولرم رقیق کرده و نوش جان کنید.

  • خواص دیگر این شربت پرخاصیت

شربت خانگی هویج علاوه بر اینکه برای درمان آنفلوانزا و سرماخوردگی مفید است اثرات دیگری نیز دارد که شما را قانع خواهد کرد تا دست به کار شده و این ترکیب مفید را تهیه کنید. این شربت به حفظ مینای دندان‌ها کمک و از پوسیدگی دندان‌ها پیشگیری می‌کند.

شربت هویج به دلیل دارا بودن فیبر زیاد شما را از یبوست در امان نگه می‌دارد. این شربت همچنین برای تسکین بیماری‌های گوارشی مانند اسید بالای معده، ریفلاکس معده و ورم معده مفید است. باید بدانید که شربت هویجی که تهیه می‌کنید حاوی خواص ضدالتهابی است و می‌توانید از آن به عنوان درمان مکمل دردهای مفصلی، دردهای استخوانی و عضلانی استفاده کنید.

شما با تهیه‌ی شربت هویج خانگی‌تان به یک داروی انرژی‌زای طبیعی دسترسی خواهید داشت چون این شربت حاوی میزان قابل توجهی پتاسیم، فسفر و انواع ویتامین‌ها است. بتاکاروتن و دیگر آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن به احیای سلولی و بهبود وضعیت پوست، موها و ناخن‌ها کمک می‌کنند. مصرف منظم این شربت خانگی به تقویت قوه‌ی بینایی و پیشگیری از کوری و مشکلات چشمی نیز کمک می‌کند.

شربت هویج تا حدودی خاصیت سنگ‌شکنی دارد و به بهبود عملکرد دستگاه ادراری کمک می‌کند. شما می‌توانید برای کاهش دردهای جزئی روزمره به این شربت اعتماد کنید.

  • موارد منع مصرف

درست است که گفته می‌شود داروهای خانگی و گیاهی فاقد عوارض جانبی هستند اما این بدین معنی نیست که هر کسی با هر شرایطی می‌تواند از داروهای گیاهی و خانگی استفاده کند. توجه داشته باشید که شربت هویج اشاره شده به دلیل دارا بودن عسل زیاد برای افرادی که قند خون بالایی دارند و دیابتی‌ها توصیه نمی‌شود. عسل شاخص گلیسمی بالایی دارد و مصرف زیاد و افراطی آن برای این افراد توصیه نمی‌شود. همچنین مصرف این شربت برای افرادی که تحت درمان با داروهای دیورتیک (ادرارآور) هستند توصیه نمی‌شود چون تأثیر مشابه دارد و امکان دارد که تأثیر عکس ایجاد کند.

بتاکاروتن موجود در هویج جزو آنتی اکسیدان‌های شناخته شده و پرخاصیت است اما در هر حال مصرف زیاد و افراطی آن توصیه نمی‌شود. درست است که هنوز به طور دقیق اثبات نشده است اما این تصور وجود دارد که مصرف زیاد این آنتی‌اکسیدان می‌تواند باعث سنگین شدن ارگان‌هایی شود که مسئول سنتز ویتامین A هستند.

منبع: تبيان

کد خبر 313971

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha