همشهری آنلاین: پزشکان قصد دارند در عملی که مرزهای جدیدی را در درمان ناباروری و پیوند اعضا می‌گشاید، رحم یک اهداکننده مرده را به یک زن بدون رحم پیوند بزنند.

به گزارش نيويورك تايمز این عمل ابداعی که انجام آن برای چند ماه آینده برنامه‌ریزی شده است، یک زن دارای تخمدان اما بدون رحم را قادر خواهد کرد که باردار شود و نوزادی به دنیا بیاورد. فعلاً هشت زن در فرآیند غربالگری برای انتخاب برای پیوند رحم قرار دارند.

این زنان یا بدون رحم متولد شده‌اند - عارضه‌ای از هر ۴۵۰۰ نوزاد دختر یکی را مبتلا می‌کند- یا رحمشان آسیب دیده یا با جراحی خارج شده است.

اعلام این کارآزمایی بالینی که برای نخستین بار در آمریکا انجام می‌شود، یک سال پس از تولد یک نوزاد زنده از یک رحم پیوندی است که در سوئد رخ داد. اما در سوئد از اهداکنندگان زنده استفاده شده بود. پزشکان کلینیک کلیولند تصمیم گرفته‌اند از اهداکننده‌های مرده استفاده کنند تا از به خطر انداختن جان زنان سالم به عنوان اهداکننده پرهیز کنند.

اهداکننده و پذیرنده عضو باید از لحاظ گروه خون و نوع بافت با هم تطبیق داشته باشند.

کلینیک کلیولند قصد دارد که ۱۰ مورد پیوند رحم انجام دهد و بر اساس نتایج این پیوندها تصمیم بگیرد که آیا به انجام این عمل ادامه دهد یا نه.

دکتر آندرئاس تزاکیس رئیس بخش جراحی پیوند اندام‌های توپر در بیمارستان کلینیک کلیولند در وستون در فلوریدا که این پروژه را هدایت می‌کند، گفت: «زنانی وجود دارند که به دلایل شخصی، فرهنگی یا مذهبی نمی‌خواهند کودکی را به فرزندی بپذیرند یا از زنان جایگزین برای بارداری استفاده کنند.»

«این زنان دقیقاً می‌دانند که پیوند رحم بر روی آن‌ها به چه هدفی انجام می‌گیرد. به آنان درباره خطرات و منافع این عمل اطلاع داده شده است. آنان مدت زیادی را به فکر کردن برای تصمیم‌گیری دراین‌باره گذرانده‌اند. کار ما این است که این عمل را با حداکثر ایمنی و موفقیت به انجام برسانیم.»

تصور می‌شود حدود ۵۰۰۰۰ نفر در آمریکا نامزدهای بالقوه برای انجام این عمل باشند.

فرایند این پیوند بدون خطر نیست. زنان باید داروهای قوی ضد رد پیوند مصرف کنند، تحت جراحی قرار گیرند تا رحم پیوندی درون بدنشان کاشته شود و احتمال سپس باید جراحی دیگری را برای خارج کردن این اندام پس از تولد یک یا دو نوزاد تحمل کنند.

پزشکان می‌گویند خارج کردن رحم اهدایی نیاز به مصرف داروهای قوی ضد رد پیوند را برطرف خواهد کرد.

 این فرایند پیچیده و زمان‌بر است. ابتدا با استفاده از شيوه لقاح آزمایشگاهی (IVF) تخمک‌های خود زن با اسپرم شوهرش بارور مي‌شوند و رویان‌های حاصل منجمد می‌شوند. هنگامی‌که زن 10 جنین منجمد داشت، او را در فهرست انتظار برای پیوند قرار می‌دهند.

از یک سال پس از پیوند رحم، هرچند وقت یک‌بار یک رویان را در رحم می‌کارند تا زمانی که بارداری رخ دهد.

نوزاد از طریق عمل سزارین به دنیا آورده خواهد شد تا از فشار زایمانی بر روی اندام پیوندی جلوگیری شود. بعد می‌توان تصمیم گرفت که رحم پیوندی را خارج کرد یا دریافت داروهای ضد رد پیوند را متوقف کرد و در این نقطه اندام پیوندی شروع به تحلیل رفتن خواهد کرد. یا ممکن است او بتواند یک بارداری دوم را امتحان کند. به خاطر ملاحظات ایمنی، دو بارداری حد تعیین‌شده فعلی است.

دکتر تومر سینگر متخصص غدد تناسلی در بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک دراین‌باره گفت، این عمل جدید «به زنان امکان خواهد داد تا با کودک ژنتیکی خودشان باردار شوند، بدون اینکه از یک مادر جایگزین استفاده کنند که می‌تواند از لحاظ مالی و عاطفی چالش‌برانگیز باشد.

او افزود، پیوند رحم «راهی جدیدی را برای پیشرفتی امیدبخش و نوین در پزشکی تناسلی را می‌گشاید. ما معتقدیم که هزاران زن در آینده از این پیشرفت سود خواهند برد، اما هنوز برای اینکه این عمل به‌طور معمول انجام شود، باید بر چالش‌هایی غلبه کرد.»

کد خبر 313932

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha