مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی علمی جدید تخمین می‌زند که زوج‌ها برای رسیدن به شمار بچه‌هایی که می‌خواهند داشته باشند، تا چه زمانی از لحاظ سن زن وقت دارند.

infant۳

امروزه بسیاری از زوج‌ها بچه‌دار شدن را به تأخیر می‌اندازند، چرا که مي‌خواهند تعادلی میان حرفه‌شان و سایر اهداف زندگی‌شان و تمایلشان به داشتن فرزند برقرار کنند؛ اما در عین حال زوج‌هایی که بیش از حد بچه‌دار شدن را به تأخیر می‌اندازند، ممکن است با مشکلات باروری روبرو شوند یا دریابند که اصلاً نمی‌توانند بچه‌دار شوند.

به نوشته لايوساينس یک بررسی جدید كه در هلند انجام شده، به دنبال آن بوده است كه به یافتن پاسخی به این پرسش کمک ‌کند.

اين پژوهشگران حداکثر سنی را که زن باید شروع به تلاش برای باردار شدن کند، بسته به تعداد فرزندانی که زوج می‌خواهند داشته باشند و اینکه با استفاده از لقاح آزمایشگاهی (IVF) موافق هستند یا نه و با در نظر گرفتن اینکه باروری با افزایش سن زن به‌طور پیش‌رونده‌ای کاهش می‌یابد، تخمین زدند.

البته این پژوهشگران یادآور شدند که باروری مردان نیز ممکن است با افزایش سن تغییر کند، اما این تغییر اصلاً به حد تغییر باروری در زنان نمی‌رسد، بنابراین آنان برای تخمین‌هایشان بر روی سن زنان متمرکز شدند.

برای مثال، این نتایج نشان داد که زوج‌هایی که می‌خواهد 90 درصد بخت داشتن دست کم یک بچه را داشته باشند و نمی‌خواهند از IVF استفاده کنند، باید پیش از رسیدن زن به 32 سالگی تلاش برای باردار شدن را شروع کنند.

بر اساس این بررسی جدید، برای 90 درصد بخت داشتن دو بچه بدون IVF، زوج باید پیش از رسیدن زن به 27 سالگی تلاش برای باردار شدن زن را شروع کنند.

در عین حال این بررسی نشان داد که اگر زن و همسرش با استفاده از IVF مشکلی  نداشته  باشند  یا  بخت  کمتر موفقیت  را  بپذیرند، ممکن است بتوانند تا چند سال - و در برخی از موارد 10 سال یا بیشتر- هم بارداری را به تأخیر بیندازند.

این پژوهشگران می‌گویند: آخرین حد سنی که یک زوج باید برای باردار شدن تلاش کند، بستگی قوی به اهمیتی دارد که آنان به یک اندازه معين مطلوب برای تعداد اعضای خانواده می‌دهند و نیز اینکه IVF در مواردی که بارداری طبیعی رخ نمی‌دهد، گزینه قابل‌قبولی هست یا نه.

  • بخت بارداری در یک ماه معین

پژوهشگران در این بررسی یک مدل کامپیوتری ایجاد کردند که 10 هزار زوج که در تلاش برای بارداری بودند، شبیه‌سازی می‌کرد. در این مدل بخت بارداری در یک ماه معین، میزان احتمال اینکه بارداری به پایان نرسد و احتمال اینکه زوج نابارور باشند، در نظر گرفته‌شده بود.

این مدل همچنین این موضوع را هم در نظر گرفته بود که برخی از زوج‌ها با باردارشدن از طریق IVF موافق نیستند.

این پژوهشگران می‌گویند زوج‌هایی که نمی‌خواهند از  IVF استفاده کنند، اما بخت 75 درصد بارداری (به‌جای بخت 90 درصدی) را می‌پذیرند، ممکن است برای داشتن یک بچه تا 37 سالگی زن و برای دو بچه تا 34 سالگی زن و برای سه بچه تا 31 سالگی تلاش برای بارداری را به تأخیر بیندازند.

بر اساس یافته‌های این پژوهشگران، زوج‌هایی که تمایل به انجام IVF دارند و می‌خواهند بختی 90 درصدی برای دستیابی به شمار مطلوب فرزندانشان را داشته باشند، باید برای داشتن یک بچه پیش از 35 سالگی، برای داشتن دو بچه پیش از 31 سالگی و برای داشتن سه بچه پیش از 28 سالگی زن اقدام کنند.

اگر زوجی تمایل به استفاده از IVF دارند و بخت 75 درصدی برای باردار شدن را می‌پذیرند، آنگاه برای داشتن یک بچه می‌توانند تا 39 سالگی، برای داشتن دو بچه تا 35 سالگی و برای داشتن سه بچه تا 33 سالگی زن صبر کنند.

این پژوهشگران که مقاله‌شان در شماره 19 ژوئیه ژورنال Human Reproduction منتشر کرده‌اند، می‌نویسند: زوج‌هایی که بخت بالاي (90 درصدی) داشتن خانواده‌ای با دو بچه را می‌خواهند، شاید تعجب کنند که در  صورت  پذیرفتن   انجام IVF حداکثر تا 31 سالگی زن و در موارد عدم انجام  IVF حداکثر تا 27 سالگی او وقت دارند.»

این پژوهشگران از مرکز پزشکی دانشگاه اراسموس در هلند می‌گویند: از طرف دیگر، این نتایج ممکن است برای زوج‌هایی اطمینان‌بخش باشد» که فقط یک بچه‌دارند یا تصمیمشان این است که بخت کمتر بچه‌دار شدن را بپذیرند.

این پژوهشگران می‌گویند این بررسی جدید بر سن زنان متمرکز بود، زیرا بررسی‌ها نشان داده‌اند که سن زن اهمیت بسیار بیشتري از سن شوهر از لحاظ باروری دارد. آن چنانکه که جامعه پزشکی تولیدمثل آمریکا می‌گوید، کاهش کیفیت اسپرم مردان معمولاً در سال‌های بالاتر زندگی پس از 60 سالگی رخ می‌دهد.

  • سوءبرداشت‌ها درباره باروری

دکتر اولین ماک- لین متخصص غدد تناسلی و استادیار دپارتمان زنان و زایمان و علوم تولیدمثلی در دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو می‌گوید، در مجموع این تخمین‌های جدید معقول به نظر می‌رسند، گرچه تفاوت‌های موجود میان هلند و آمریکا ممکن است به معنای آن باشد که  زنان آمریکایی می‌توانند بچه‌دار شدن را اندکی بیشتر از مقادیر یافت شده در این بررسی به تأخیر بيندازند.

ماک- لین گفت، برای مثال، میزان‌های موفقیت IVF در آمریکا اندکی بالا‌تر از میزان موفقیت استفاده‌شده در  مدل  این  پژوهشگران است (برای مثال، به گفته او این مدل فرض می‌کند که یک زن 25 ساله 32 درصد بخت موفقیت دز IVF را دارد، در حالی‌ که میزان موفقیت IVF برای زنی در این سن در آمريكا حدود 50 تا 60 درصد است).

به‌علاوه، به گفته ماک- لین زنان آمریکایی که مشکل باردار شدن دارند،IVF را زودتر از زمان فرض شده در این مدل شروع می‌کنند، به این ترتیب ممکن است کل فرآیند مدت کمتری طول بکشد و بنابراین «زمان شروع برای بچه‌دارشان» را بتوان چند سال دیگر به تأخیر انداخت.

دکتر ملیسا گویست، استادیار بالینی زنان و زایمان در مرکز پزشکی وکسنر در دانشگاه ایالتی اوهایو یادآور شد که گرچه این پژوهشگران از اطلاعاتی دقیق برای به دست آوردن این تخمین‌ها استفاده کرده‌اند، مشکل است یافته‌های آنان را در دنیای واقعی به کار برد.

گویست گفت: من نمی‌توانم به یک بیمار 27 ساله بگویم که اگر می‌خواهی سه بچه داشته باشی، باید زودتر شوهر کنی. متغیرهای بسیار زیادی وجود دارند که در تنظیم خانواده نقش ایفا می‌کنند.

به گفته او زنان هنگامی بايد تلاش برای باردار شدن را آغاز کنند که احساس كنند كه  آماده پذيرفتن عضوي جديد در خانواده هستند. او می‌گوید: شما نمی‌توانيد زندگی‌تان را بر اساس یک مدل پیش‌بینی کننده امور پیش ببرید.

در مقابل، این پژوهشگران می‌گویند سوءبرداشت‌ها درباره چگونگی تأثیر سن بر باروری رایج هستند- نظرخواهی‌ها نشان می‌دهند که بسیاری از افراد جوان درباره بختشان برای بچه‌دار شدن پس از 35 سالگی بیش از حد خوش‌بین هستند. به گفته آنان، این تخمین‌های جدید ممکن است به افزایش آگاهی عمومی درباره امکانات و محدودیت‌های تولیدمثل انسانی یاری برساند.

ماک- لین با این نکته موافق است. او می‌گوید: من اغلب زنانی را می‌بینم که 40 سال یا بیشتر دارند كه به مطبم می‌آیند و هنگامی كه می‌فهمند در این سن 60 درصد از تخمک‌های زن غیرطبیعی هستند، شگفت‌زده می‌شوند.

ماک-لین می‌گوید، این یافته‌های جدید ممکن است هشداری برای زنان، بیماران و متخصصان زنان و زایمان باشد تا درباره بخت باروری زنان واقع‌گرا باشند.

به گفته پژوهشگران هلندی این یافته‌ها مربوط به زوج‌های بدون مشکلات شناخته‌شده باروری است که در آنان سن تنها عامل شناخته‌شده مؤثر بر باروری است.

کد خبر 303430

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha