همشهری آنلاین: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: نقطه شروع طلایی برای سالم زیستن، ۱۰۰۰ روز اول زندگی است.

۱۰۰۰ روز اول زندگی نقطه شروع طلایی برای سالم زیستن

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر احمد جنیدی جعفری تاکید کرد: نقطه شروع طلایی برای سالم زیستن، ۱۰۰۰ روز اول زندگی یعنی از شروع بارداری تا پایان دوسالگی(۲۷۰ روز بارداری و ۷۳۰ روز اول عمر) است؛ دوره‌ای که کودکان بیشترین تاثیرپذیری را از محرک‌های محیط اطراف خود دارند.

وی افزود: تغذیه مفید و موثر در ۱۰۰۰ روز اول سرنوشت ساز است و بطور مستقیم بر روی سلامتی در بزرگسالی و پیری تاثیر داشته و برای پیشگیری از مشکلات آینده از جمله چاقی مفرط، دیابت و فشارخون بالا ضروری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: مرگ و میر ناشی از بیماری عروق کرونری در سن بزرگسالی با وزن نوزاد متولد شده و تغذیه‌ی او در دو سال اول زندگی ارتباط دارد. این امر نشانگر اهمیت تغذیه سالم مادر و مراقبت‌های دوران بارداری، شیردهی و حتی قبل از بارداری است.

جنیدی ادامه داد: به عقیده محققان در این دوره حیاتی، محیط زیست در معنای تغذیه‌ای اکولوژیکی، روانی عاطفی، اجتماعی، اقتصادی ردپای خود را روی ژن‌ها برجا می‌گذارد. براساس منابع علمی، خانواده‌ها باید روی کودکی فرزندشان سرمایه گذاری کنند و بدانند که کودکی بیشترین تاثیرات را در روند رشد یک فرد دارد.

وی گفت: تکامل دوران کودکی در رشد یک کودک تاثیر بسیار زیادی دارد. با اهتمام ویژه به این دوران می‌توان خیلی از مسائلی که در آینده کودک را درگیر می‌کند از بین برد. ۶۰ درصد رشد مغز تا پایان یک سالگی و ۷۰ درصد آن تا پایان دوسالگی انجام می‌شود و به ترتیب ۸۰ درصد رشد مغز تا سن سه سالگی و ۹۸ تا ۱۰۰ درصد رشد مغز تا پایان هشت سالگی می‌باشد و این نشان دهنده اهمیت این دوران طلایی است.

جنیدی افزود: دانشمندان، متخصصین اقتصاد و بهداشت توافق دارند که ارتقاء تغذیه در طول ۱۰۰۰ روز طلایی عمر، یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌هایی است که می‌توان انجام داد. در واقع ۱۰۰۰ روز طلایی روزنه بی‌نظیر فرصت‌ها برای ساخت آینده سالم‌تر و شکوفایی بیشتر آینده است.

کد خبر 342486

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha