گروه بورس: 3 روز پس از انجام معامله تاریخی بورس تهران حواشی این داد و ستد یک میلیارد دلاری هنوز ذهن فعالان بازار را به خود مشغول ساخته‌است.

در این میان مسئولان سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به شایعات تأکید دارند: خریداران سهام ملی مس دولتی نبوده و خارجی‌ها تمایلی به خرید 20 درصد سهام مس نداشته‌اند.

سید مهدی عقدایی معاون سازمان خصوصی‌سازی در گفتگو با مهر در خصوص انتقاداتی که نسبت به دولتی بودن خریداران سهام شرکت ملی مس صورت گرفته‌است، گفت: تمام خریداران سهام مس از بخش خصوصی بودند.

او تصریح کرد: خریداران سهام مس، مجموعه‌هایی چون بانک سامان، بانک پاسارگاد، صندوق بازنشستگی فولاد و صندوق بازنشستگی مس بوده‌اند که هیچ یک دولتی نیستند.

وی درباره دلایل حضور نیافتن خریداران خارجی در مزایده سهام شرکت ملی مس اظهارداشت: قرار بود 20 درصد سهام این شرکت واگذار شود در حالی که خارجی‌ها خواهان خرید 51 درصد سهام شرکت‌ها برای به دست گرفتن کنترل آن‌ها هستند، بنابراین تمایلی به خرید این سهام نداشتند.

روز چهارشنبه 1/1 میلیارد سهم شرکت ملی صنایع مس ایران در قالب بلوک 20 درصدی واگذار شد.

پیدا و پنهان

ایرج اکبریه مشاور وزیر صنایع هم در گفت‌وگو با فارس درباره خریده شدن سهام مس توسط یک کنسرسیوم داخلی توضیح داد:  اعضای این کنسرسیوم قیمت سهام ملی را ارزنده دیدند که اقدام به خرید بیش از 1/1 میلیارد سهم کردند و قطعاً با توجه به وضعیت شرکت ملی مس در آینده بازدهی مطلوبی را از سرمایه گذاری در این شرکت به دست خواهند آورد.

عضو هیئت عامل ایمیدرو در پاسخ به برخی شایعات گفت: واقعاً هیچ تکلیف و دستوری برای خریداران وجود نداشت و خودشان با بررسی‌هایی برای انجام این معامله پیش‌قدم شدند و به هیچ‌وجه این‌گونه نبود. تا جایی که من می‌دانم اعضا این کنسرسیوم جلسات متعددی برگزار کردند و حتی برخی از این خریداران درصد مشارکت خود از معامله ملی مس را افزایش دادند. برخی خریداران که فکر می‌کردند قیمت پایه هر سهم ملی 740 تا 800 تومان است اما با توجه به رشد قیمت سهام ابتدا منصرف اما سپس وارد معامله شدند.

عرضه بلوک دوم

اکبریه پیش بینی کرد: با توجه به استقبال خریداران از واگذاری بلوک اول سهام مس احساس می‌کنم در عرضه بلوک 20 درصد دیگر سهام ملی مس کنسرسیوم‌های دیگری وارد رقابت شوند. اما با این همه سازمان خصوصی‌سازی باید شرایط را بررسی کند که آیا 20 درصد دوم را روز چهارشنبه 28 شهریور واگذار کند.

در واگذاری بلوک دوم فرصت کافی برای بررسی وجود دارد و مثل بلوک اول نیست که زمان کوتاهی موجود باشد.

کد خبر 31389

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز