شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۷
۰ نفر

محمد امین خرمی: ۱۰‌ماه پس از حمله به دفتر مجله شارلی ابدو در پاریس، شامگاه جمعه قلب این شهر بار دیگر توسط نیروهای وابسته به گروه تروریستی داعش هدف ۶ حمله تروریستی قرار گرفت که ۱۲۸ کشته به جا گذاشت.

نقشه

در پي اين حمله‌ها، دولت فرانسه حالت فوق العاده اعلام كرد و مرزهايش را بست. هزار و 500نفر از نيروهاي ارتش فرانسه در سطح شهر پاريس مستقر شدند و تمامي ساختمان‌هاي مدارس، دانشگاه‌ها، ورزشگاه‌ها، موزه‌ها، مراكز فرهنگي و تفريحي در اين شهر تعطيل شدند. طبق اعلام منابع امنيتي در پاريس، بر اثر حمله‌هاي اخير بيش از 200نفر نيز زخمي شده‌اند كه وضعيت 100نفر از آنها وخيم گزارش شده است.

پس از گذشت حدود 10ساعت از حمله‌هاي پاريس، گروه داعش با انتشار بيانيه‌اي مسئوليت اين حمله‌ها را به‌عهده گرفت. در بيانيه داعش آمده است: «سربازان خليفه پايتخت پليدي و انحراف را هدف قرار داده‌اند.» داعش اين حمله‌ها را پاسخي به حمله هوايي فرانسوي ها عليه مواضع اين گروه در سوريه دانست و اعلام كرد فرانسه پس از اين حمله‌ها باز هم يكي از اهداف اصلي داعش خواهد بود. طبق بيانيه داعش، نقاط هدف قرار گرفته در پاريس «به دقت» انتخاب و بررسي شده بودند. فرانسوا اولاند رئيس‌جمهور فرانسه ظهر ديروز پس از حضور در جلسه اضطراري امنيتي كابينه گفت:

«حمله‌هاي پاريس، اعلان جنگ داعش عليه فرانسه است.» او كه حمله‌هاي پاريس را نتيجه برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده اين گروه در خارج از مرزهاي فرانسه دانست گفت كه كشورش بايد براي مبارزه در اين جنگ آماده شود. اولاند اقدام داعش را نشانه «بربريت» آنها خواند و گفت: «فرانسه در پاسخ به داعش، بي‌رحمانه رفتار خواهد كرد.» كابينه اولاند پس از اين جلسه، 3روز عزاي عمومي در كشور اعلام كرد. طبق اعلام پليس فرانسه، 8مهاجم كه همگي جليقه‌هاي انتحاري پوشيده بودند، دست به حمله‌هاي جمعه شب زده‌اند كه 7نفر از آنها بر اثر انفجار مواد منفجره همراه خود ‌ و يك نفر هم بر اثر شليك پليس كشته شده است.

  • 6 حمله در كمتر از يك ساعت

حمله‌هاي انجام شده در كمتر از يك ساعت رخ دادند. حدود 20دقيقه پس از ساعت21 به وقت محلي، صداي نخستين انفجار در بيرون استاديوم ملي فرانسه در شمال پاريس شنيده شد. بازي دوستانه تيم ملي فوتبال فرانسه و آلمان با حضور 80هزار تماشاگر در اين ورزشگاه در جريان بود. فرانسوا اولاند و وزير امورخارجه آلمان فرانك والتر اشتاين‌ماير نيز در استاديوم حضور داشتند. با فاصله چند دقيقه صداي 2 انفجار ديگر نيز شنيده شد. طبق اعلام پليس فرانسه، انفجار اول مربوط به بمبي بود كه توسط يكي از 3مهاجمي كه قصد حمله به ورزشگاه را داشتند در نزديكي رستوران مك دونالد در مجاورت ورزشگاه منفجر شد. 2

مهاجم ديگر نيز كمربندهاي انتحاري خود را در بيرون يكي از ورودي‌هاي اصلي استاديوم منفجر كردند. طبق اعلام پليس، بر اثر اين انفجارها غيراز مهاجمان، يك فرد ديگر نيز كشته شده است. اما مرگبارترين حمله پاريس در سالن كنسرت 1500نفري باتاكلان در مركز شهر رخ داد كه طي آن 4فرد مسلح پس از ورود به سالن، درحالي‌كه يك گروه موسيقي راك آمريكايي در حال اجراي برنامه بود جمعيت را به رگبار بستند. روزنامه گاردين به نقل از شاهدان عيني كه از اين حمله جان به در برده‌اند مي‌نويسد:

«مهاجمان با لباس‌هاي سرتا پا سياه درحالي‌كه صورت خود را هم پوشانده بودند وارد سالن شدند و از طبقه دوم همه را به رگبار بستند.» طبق گفته اين شاهدان تيراندازي حدود 10دقيقه طول كشيد و افراد مسلح طي اين مدت 2 تا 3بار خشاب عوض كردند. شبكه خبري يورونيوز نيز به نقل از برخي از شاهدان اعلام كرد كه مهاجمان همگي «جوان بوده و به خوبي به زبان فرانسوي صحبت مي‌كرده اند». يكي از مهاجمان فرياد مي‌زده كه «اولاند مسئول اين حمله است» و اين حمله به‌خاطر شركت فرانسه در جنگ سوريه انجام مي‌شود. طبق اعلام دولت فرانسه، بيش از 80 نفر در اين حمله كشته شدند.

با هجوم نيروهاي پليس، 3نفر از مهاجمان جليقه‌هاي انفجاري خود را منفجر كردند و نفر چهارم هم بر اثر شليك پليس كشته شد. 4نقطه ديگر شامل يك رستوران به اسم كامبوج كوچك و كافه روبه‌روي آن در منطقه10 پاريس يك كافه در ‌ منطقه11 هدف حمله قرار گرفتند و ‌ 36نفر هم در اين نقاط كشته شدند.

  • مهاجمان پاريس چه كساني بودند؟

داعش در بيانيه‌اي به زبان‌هاي انگليسي، عربي و فرانسوي مسئوليت حملات جمعه‌شب پاريس را برعهده گرفت و شمار مهاجمان را 8نفر اعلام كرد. اما اطلاعاتي كه تا آخرين ساعات ديشب درباره هويت اين 8 مهاجم منتشر شده، پراكنده و نه‌چندان مشخص است. پليس فرانسه از پيدا شدن 2پاسپورت مصري و سوريه‌اي در وسايل 2نفر از مهاجمان خبر داده‌است. همچنين گفته شده كه هويت يكي از مهاجمان از طريق انگشت‌نگاري شناسايي شده‌است. او يك جوان فرانسوي بوده كه در فهرست مظنونان ارتباط با داعش در اطلاعات پليس فرانسه قرار داشته است. شاهدان عيني كه در سالن كنسرت پاريس يكي از مكان‌هاي مورد حمله حضور داشتند، گفته‌اند كه مهاجمان در اين محل جواناني بوده‌اند كه زبان فرانسوي را به خوبي و با لهجه اصلي صحبت مي‌كردند.

طرح

کد خبر 313783

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha