اسدالله افلاکی: رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از تمهیدات جدید این سازمان برای جلوگیری از طرح‌های مغایر با معیارهای زیست‌محیطی خبرداد.

احداث سد شفارود

معصومه ابتكار كه يك روز پيش از پايان بيست‌ويكمين نمايشگاه مطبوعات دقايقي ميهمان غرفه همشهري بود به پرسش‌هايي درباره بحران آب و نگراني‌هاي ناشي از اجراي طرح‌هاي انتقال حوضه‌به‌حوضه آب پاسخ داد. او گفت كه سازمان حفاظت محيط‌زيست فقط با طرح انتقال آب براي تأمين آب شرب موافق است.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست درباره ساخت سد شفارود در گيلان هم گفت: قرار بود 400هكتار جنگل‌هاي هيركاني به‌خاطر ساخت مخزن سد تخريب شود اما با پيگيري كميته ارزيابي زيست‌محيطي، اين ميزان به كمتر از 90هكتار رسيد با وجود اين هنوز سازمان حفاظت محيط‌زيست با اين طرح موافقت نكرده و عمليات اجرايي اين سد تا مشخص شدن نتايج قطعي ارزيابي زيست‌محيطي متوقف شده است.

ابتكار با تأكيد براينكه در ساخت سد شفارود پاي تأمين آب شرب 50هزار نفر در ميان است خاطرنشان كرد: اكنون اين پرسش بزرگ مطرح است كه چگونه مي‌توان در مناطق حساسي مثل جنگل‌هاي هيركاني سد احداث كرد بي‌آنكه جنگل تخريب شود؟ اين پرسشي است كه انتظار مي‌رود جامعه دانشگاهي، مهندسان و متخصصان كشور به آن پاسخ دهند. براين اساس، تا زماني كه وزارت نيرو راهكاري براي حفظ جنگل ارائه ندهد عمليات ساخت سد شفارود متوقف مي‌ماند.

معاون رئيس‌جمهور، درادامه به تغيير نگاه دولت در بخش آب به‌ويژه انتقال آب از حوضه‌اي به حوضه ديگر اشاره كرد وگفت: سياست‌هاي دولت و به تبع آن رويكرد سازمان حفاظت محيط‌زيست نسبت به طرح‌هاي انتقال آب دگرگون شده به‌طوري كه اجراي طرح انتقال آب منوط به انجام ارزيابي زيست‌محيطي است.

آن طور كه رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست مي‌گويد، پس از رايزني‌هاي متعدد با همكاري سازمان مديريت و برنامه‌ريزي، سازوكار ارزيابي زيست‌محيطي، اجرايي شده است و هيچ طرحي وجود ندارد كه بخواهد در اين دولت كليد بخورد بي‌آنكه مطالعات و ارزيابي آن به‌طور علمي و فني صورت نگرفته باشد حتي اجراي طرح‌هايي كه از قبل وجود دارد منوط به ارزيابي زيست‌محيطي شده است.

ابتكار با اعلام اينكه قوانين ارزيابي زيست‌محيطي و مقررات و آيين‌نامه‌هاي مرتبط با آن در دولت يازدهم به‌طور كامل بازنگري شده است، تأكيد كرد: بنا به فرايند جديد، ارزيابي زيست‌محيطي از يك كار فرماليته و نمايشي به فرايند جدي تبديل شده و علاوه براعضاي كميته ارزيابي، استادان و صاحب‌نظران و حتي فعالان و نمايندگان تشكل‌هاي مردمي هم در كميته ارزيابي حضور خواهند داشت تا فرايند ارزيابي كاملا علمي و فني باشد.

  • سازوكاري براي جلوگيري از نمايشي بودن ارزيابي

به‌گفته ابتكار، بخشي از اختيارات كميته ارزيابي مستقر در ستاد سازمان حفاظت محيط‌زيست به استان‌ها تفويض مي‌شود تاعلاوه بر تسريع در امر ارزيابي، نظرات استان هم در فرايند مربوطه درنظر گرفته شود. البته استان‌ها آيين‌نامه سختگيرانه و بدون اغماض خواهند داشت تا خللي در فرايند ارزيابي ايجاد نشود.

ابتكار تصريح كرد: ارزيابي زيست‌محيطي زماني مؤثر است كه موارد مطالعات زيست‌محيطي هم در زمان اجراي طرح و هم هنگام بهره‌برداري از طرح به‌طور كامل رعايت شود. با همين نگاه، سازمان حفاظت محيط‌زيست بر تمامي مراحل اجراي طرح‌هاي عمراني و بهره‌برداري از آن نظارت قوي خواهد داشت. دستورالعمل لازم هم براي اين نظارت تدوين شده و هم‌اكنون براي تصويب در دستوركار كميسيون زيربنايي دولت قرار دارد. به‌گفته وي، انتظار مي‌رود ظرف چند هفته آينده اين دستورالعمل تصويب شود و بدين‌ترتيب مجالي براي تخلفات احتمالي در اجراي طرح‌هاي عمراني چه در مرحله اجرا و چه در مرحله بهره‌برداري باقي نمي‌ماند.

  • گلوگاه‌ها را بستيم

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست مي‌گويد : براي اجراي بي‌چون وچراي ارزيابي زيست‌محيطي و با هدف صيانت از محيط‌زيست بايد همه گلوگاه‌ها را بگيريم و دراين ميان، كميسيون ماده 215سازمان مديريت و برنامه‌ريزي يكي از گلوگاه‌هاي مهم بود كه خوشبختانه سازمان مديريت با سازمان حفاظت محيط‌زيست كاملا هماهنگ شده و از اين پس، پيش از ارزيابي زيست‌محيطي براي هيچ طرحي، بودجه و اعتبار اختصاص داده نمي‌شود. در استان هم با دستورالعمل جديد، بخش خصوصي نمي‌تواند محيط‌زيست را دور بزند. حتي اگر خطايي صورت بگيرد، متولي طرح براي اجراي طرح ناگزير بايد از منابع طبيعي زمين بگيرد يا براي زيرساخت‌ها نياز به برق و آب دارد كه در اين مراحل سازمان حفاظت محيط‌زيست طرح را متوقف مي‌كند.

کد خبر 313669

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha