مدیرکل دفتر ارزیابی اثرات زیست‌محیطی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه نظر سازمان محیط‌زیست در مورد سدشفارود تأمین نشد، گفت: نظر سازمان محیط‌زیست این بود که سد فقط برای تأمین آب شرب باشد، اما برخی دستگاه‌ها معتقدند درصورتی که سد فقط برای تأمین آب شرب باشد از نظر فنی و اقتصادی توجیه نخواهد داشت و به اهداف مورد نظر نمی‌رسد.

سد شفارود
  • تأكيد بر كارشناسي دقيق

حميد جلالوندي در حالي از تأمين نشدن نظر سازمان حفاظت محيط‌زيست در موضوع سد شفارود خبر مي‌دهد كه 16فروردين‌ماه جاري، سعيد متصدي، معاون انساني سازمان حفاظت محيط‌زيست اعلام كرد: وزارت نيرو براساس مصوبه دولت و ابلاغ معاون اول رئيس‌جمهور، گزارش ارزيابي 90هكتاري سد شفارود را تهيه و به سازمان محيط‌زيست ارسال كرده است.

او با اشاره به اينكه گزارش ارزيابي در سازمان محيط‌زيست در حال بررسي است، گفت: زماني براي اعلام نظر براي آن تعيين نشده است اما به‌دليل حساسيتي كه اين پروژه دارد بايد تمام مباحث كارشناسي را با دقت مورد بررسي قرار دهيم.

متصدي همچنين تأكيد كرد: با توجه به اهميت پروژه سد شفارود قطعا در روند بررسي اين گزارش از تجربه و نظر كارشناسان داخلي، خارجي و مشاوران دانشگاهي استفاده خواهيم كرد تا به تصميمي مناسب منتج شود و نتيجه خوبي به دست آيد.

اما هنوز 5 روز از اين گفته‌هاي متصدي نگذشته كه جلالوندي از دستور معاون اول رئيس‌جمهور براي گره گشايي از معضل سد شفارود خبر مي‌دهد؛ سدي كه در سال 82از وزير جهادكشاورزي، وزير نيرو و رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست وقت مجوز ساخت دريافت كرد و عمليات اجرايي آن براساس تفاهمنامه‌اي به چيني‌ها واگذار شد. نكته قابل تامل اينكه براي ساخت اين سد تا سال 92صد و چهل ميليارد تومان هزينه شده است اما تهيه طرح ارزيابي زيست‌محيطي آن تا فروردين‌ماه امسال به درازا كشيده كه اصلا طرحي تا امسال تهيه نشده است. اين نمونه‌اي از فرايندي است كه محيط‌زيست ايران را با چالش‌هاي جدي مواجه كرده است؛ رويكردي كه نشان مي‌دهد محيط‌زيست درطرح‌هاي عمراني هيچ جايگاهي ندارد.

آنطور كه مسئولان محيط‌زيست اعلام كرده‌اند با احداث اين سد حدود 350هكتار از جنگل‌هاي هيركاني كه گنجينه ارزشمندي براي كشور است نابود مي‌شد برهمين اساس، باپيگيري سازمان محيط‌زيست در دولت يازدهم، ساخت سد متوقف و درخواست اصلاح پروژه مطرح شد وبعد از بررسي‌هاي انجام شده ميزان تخريب احداث سد شفارود به حدود 90هكتار كاهش يافت. با وجود اين، معضل همچنان به قوت خود باقي است.

حميد جلالوندي به ايلنا گفته‌است: طرح ارزيابي زيست‌محيطي سد شفارود از سوي وزارت نيرو به سازمان حفاظت محيط‌زيست ارسال شده‌ است و قاعدتا بايد ظرف 2‌ماه آينده طرح ارزيابي و بررسي شود. به گفته وي ممكن است در اين جلسه اصلاحاتي هم درنظرگرفته شود يا مشكلاتي وجود داشته باشد كه مجددا نياز به بررسي اين طرح باشد البته اين مسائل به‌نظر كميته فني بستگي دارد.

  • بررسي طرح از سر گرفته‌مي‌شود

مديركل دفتر ارزيابي اثرات زيست‌محيطي سازمان حفاظت محيط‌زيست مي‌گويد: عيسي كلانتري دبير ستاد احياي درياچه اروميه كه از طرف معاون اول رئيس‌جمهور مسئوليت جمع‌بندي اختلافات بين سازمان جنگل‌ها، سازمان حفاظت محيط‌زيست، سازمان مديريت و برنامه‌ريزي و وزارت نيرو را بر عهده داشت در نهايت به اين نتيجه رسيد كه طرح ارزيابي زيست‌محيطي سد شفارود دوباره بررسي شود و معاون اول رئيس‌جمهور نيز دستور بررسي را صادر كرد.

کد خبر 330007

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha