اسدالله افلاکی: یک روز پس از طرح دوباره پروژه جنجال‌برانگیز انتقال آب خزر از سوی نماینده مردم دامغان، هیأت وزیران یکشنبه‌شب گذشته با صدور مجوز برای«تداوم اجرای برخی از پروژه‌های مشمول ارزیابی اثرات زیست‌محیطی فاقد مجوز و دارای پیشرفت فیزیکی با رعایت شرایط خاص موافقت کرد.

ساخت سد شفارود

پروژه‌هاي يادشده شامل آزادراه كنارگذر دوم جنوبي تهران در استان‌هاي قزوين، البرز، مركزي و تهران، سد شفارود در استان گيلان و سد و نيروگاه آبي خرسان3 در استان چهارمحال و بختياري هستند.»نكته قابل تامل اينكه هيات دولت اذعان مي دارد كه اين پروژه ها فاقد مجوز است و بيم آن مي رود اين رويه براي ساير پروژه ها نيز باب شود.

  • قلع و قمع جنگل‌هاي هيركاني براي ساخت سد شفارود

ساخت سد شفارود با استناد به تفاهمنامه مورخ ششم ارديبهشت سال 88 رئيس وقت سازمان حفاظت محيط‌زيست در دولت نهم، وزير نيرو و وزير جهادكشاورزي در دستور كار قرار گرفت. با امضاي اين تفاهمنامه، متوليان احداث سد در آن زمان با اخذ موافقت مديركل منابع طبيعي و مديركل محيط‌زيست استان گيلان ساخت سد شفا‌رود را در استاني كه ميزان بارندگي آن 2هزار ميليمتر است، در دستوركار قرار دادند. با آغاز عمليات اجرايي سدشفارود اما گزارش‌هاي متعددي در اعتراض به ساخت اين سد در رسانه ها منتشر شد؛ سد شفارود در 6كيلومتري جنوب غربي شهرستان رضوانشهر و ۶۵كيلومتري غرب شهر رشت و روي رودخانه شفارود ساخته مي‌شود. اين سد نه‌تنها با مخالفت استادان و صاحب‌نظران حوزه منابع طبيعي مواجه شد كه مخالفت سازمان حفاظت محيط‌زيست را نيز برانگيخت تا آنجا كه 25فروردين‌ماه 94 مديركل دفتر ارزيابي سازمان حفاظت محيط‌زيست، تأكيد كرد: سازمان حفاظت محيط‌زيست و سازمان جنگل‌ها و مراتع با احداث اين سد به‌شدت مخالف است و گزارش ارزيابي خود را به هيأت دولت ارائه كرده‌اند.

ساخت سد شفارود باعث نابودي 100هكتار از جنگل‌هاي هيركاني بازمانده از دور سوم زمين‌شناسي مي‌شود. علاوه بر اين 219هكتار از رويشگاه‌هاي هيركاني قرباني ساخت درياچه، كانال‌ها، پاياب‌ها و جاده دسترسي به اين سد مي‌شود.

  • اعتراض به احداث سد خرسان3

در تازه‌ترين اعتراض‌ها به ساخت سدخرسان 3، روز گذشته «شبكه تشكل‌هاي محيط‌زيستي و منابع طبيعي چهارمحال و بختياري» با تنظيم نامه‌اي به سازمان بازرسي كشور به مصوبه هيأت دولت براي سد خرسان ۳ و تجهيز كارگاه و آغاز به‌كار غيرقانوني طرح فاقد مجوز سد و انتقال آب بهشت‌آباد اعتراض كردند. در بخشي از اين نامه آمده است:

موافقت حيرت‌انگيز هيأت دولت با تداوم اجراي پروژه فاقد مجوز و ارزيابي زيست‌محيطي سد خرسان 3 مصداق ذبح‌كردن ملاحظات محيط‌زيستي و توسعه پايدار در پاي ملاحظات سياسي و اقتصادي بوده كه در فضايي غيركارشناسي صورت پذيرفته است.

در اين نامه تأكيد شده است: براساس اعلام‌نظــــــرهاي سازمان حفاظت محيط‌زيست، اين طرح‌ها فاقد مجوزهاي قانوني ارزيابي اثرات زيست‌محيطي بوده كه برخلاف ملاحظات علمي و رويكردهاي قانون‌مدارانه، اتخاذ چنين تصميمات غيركارشناسي، اضافه بر شتاب بخشيدن به روند نابودي كارون بزرگ و ورود خسارت‌هاي جبران‌ناپذير بر بوم‌سازگان، آبخوان‌ها و منابع آبي چهارمحال و بختياري، سبب كاهش اعتماد عمومي و بروز نارضايتي‌ها و تنش‌هاي اجتماعي در استان‌هاي چهارمحال و بختياري و خوزستان خواهند شد.

  • ضرورت حفاظت از جنگل‌ها و انتظار از سازمان حفاظت محيط زيست

ساخت سد آبي خرسان 3 و سد شفارود در حالي در دستور كار قرار مي‌گيرد كه طي سال‌هاي گذشته بارها و ‌بارها منتقدان محيط‌زيست نسبت به پيامدهاي ناگوار زيست‌محيطي سدسازي هشدار داده‌اند. توضيح اينكه حفاظت از جنگل‌ها در شرايطي كه ريزگردها 22استان كشور را فراگرفته و كم‌آبي بالغ بر نيمي از دشت‌هاي كشور را تا آستانه بحران پيش برده است تا چه اندازه ضرورت دارد، تكرار مكررات است. در عين حال، اين توضيح خالي از لطف نيست كه رويشگاه‌هاي جنگلي نقشي كارساز در توليد اكسيژن، جذب گردوغبار و ترسيب كربن دارند. علاوه بر اين، جنگل‌هاي زاگرسي تأمين‌كننده بيش از 42درصد آب كشور است و سالانه 3ميليارد مترمكعب آب از طريق جنگل‌هاي شمال ذخيره مي‌شود. با وجود اين مشخص نيست براساس كدام استراتژي سدسازي به قيمت تخريب اين جنگل‌ها در دستور كار قرار مي‌گيرد. حداقل انتظار آن بود كه رياست سازمان حفاظت محيط‌زيست كه عضو هيأت دولت است بنا به رسالتي كه براي اين سازمان تعريف شده است با تشريح قابليت‌هاي ارزشمند جنگل‌هاي كشور و ضرورت حفاظت از اين رويشگاه‌ها در شرايط بحراني موجود، مانع تداوم سدسازي‌هاي مغاير با معيارهاي محيط‌زيستي مي‌شد اما برخلاف اين انتظار و در نبود دفاع مقتدرانه از محيط‌زيست كشور، دولت بر تداوم اين طرح‌ها مهر تأييد زد.

کد خبر 376670

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha