معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست روز گذشته درجمع خبرنگاران از توقف عملیات اجرایی سد شفارود در استان گیلان خبر داد وگفت: تا زمانی که گزارش ارزیابی زیست‌محیطی سد شفارود مورد موافقت قرار نگیرد احداث آن متوقف است و در غیر این صورت مجری متخلف خواهد بود.

سد شفارود

سعيد متصدي به پيشينه اين سد اشاره كرد و افزود: پروژه سد شفارود در سال ۸۲ به تصويب 2 وزير و معاون رئيس‌جمهور رسيده و تفاهمنامه آن توسط وزير جهادكشاورزي، رئيس سازمان محيط‌زيست و وزير نيرو امضا شده است. به گفته وي، تاكنون براي اين سد علاوه بر فاينانس، ۱۴۰ ميليارد تومان هزينه شده است.

معاون سازمان محيط‌زيست تصريح كرد: با ساخت سد شفارود حدود ۳۵۰ هكتار از جنگل‌هاي هيركاني كشور نابود مي‌شد. بنابراين سازمان محيط‌زيست دستور توقف اين سد را به‌رغم تفاهمنامه ابتدايي صادر كرد.

آنطور كه متصدي مي‌گويد، سازمان محيط‌زيست پس از اعلام مخالفت خود خواستار اصلاح اين پروژه شد كه پس از اصلاحات انجام‌شده ميزان تخريب جنگل‌ها از ۳۵۰ هكتار به ۲۰۰ هكتار كاهش يافت، اما باز هم سازمان محيط‌زيست با اين اصلاح موافقت نكرد و به‌دليل اختلاف بين مديريت اجرايي پروژه و سازمان محيط‌زيست، مسئله به معاون اول رئيس‌جمهور در شوراي‌عالي حفاظت آب ارجاع داده شد. وي با بيان اينكه در تمام دنيا و ايران تهيه آب شرب و محيط‌زيست، از مهم‌ترين اولويت‌هاست، تأكيد كرد: سازمان محيط‌زيست درخواست اصلاح ساخت اين سد را داد تا جايي كه در حال حاضر با اصلاح نهايي ميزان تخريب در جنگل‌هاي هيركاني اطراف اين سد از ۲۰۰ هكتار به ۹۳ هكتار رسيده، اما همچنان سازمان محيط‌زيست نظر قطعي خود را اعلام نكرده است.

  • آلودگي هواي تهران و كلانشهرها

وي در بخش ديگري از سخنان خود در مورد آلودگي هوا اظهار داشت: سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲، ۴۴ روز هواي پايتخت شرايط بهتري را داشت و امسال نيز نسبت به سال گذشته حتي با توجه به طوفان‌هاي گردوغباري كه پيش آمدند، هواي پايتخت ۱۰ تا ۱۱ روز بهتر شد. به‌طوري كه در سال ۹۳ ،۷ روز هواي پاك در تهران ثبت شد درحالي‌كه امسال تعداد روزهاي با هواي پاك تاكنون ۱۰ روز بوده و تعداد روزهاي با هواي سالم نيز ۱۰ روز افزايش يافته است. وي با بيان اينكه بدترين شرايط وارونگي هوا در فصول سرد معمولاً در مهرماه رخ مي‌دهد، تصريح كرد: خوشبختانه در سال جاري تاكنون هواي پايتخت در شرايط ناسالم قرار نگرفته است.

وي درخصوص وضعيت آلودگي هوا در استان خوزستان و بيماري‌هاي تنفسي كه در 2 سال گذشته در اين استان تعداد زيادي از افراد را راهي بيمارستان‌ها مي‌كرد، اظهار داشت: امسال ورود ۳۰ ميليون ليتر روزانه نفت ترش از آزادگان متوقف شده و تاكنون خبري از بيماري‌هاي تنفسي در اين استان نداشته‌ايم. همچنين مهار ۷ هزار هكتار كانون ريزگرد در اين استان كه اسفندماه سال ۹۳ توسط دولت تصويب شد، در سال‌جاري همزمان با آغاز فصل كاشت انجام مي‌شود.

  • انتقال آب زاب به درياچه اروميه نهايي نيست

وي در پاسخ به اينكه چگونه 2معاونت سازمان محيط‌زيست نظرات مختلفي در مورد طرح انتقال آب از رودخانه زاب به درياچه اروميه را دارند، اظهار داشت: معاونت طبيعي نيز موافقت سازمان محيط‌زيست را اعلام نكرده چرا كه هنوز اين طرح در كميته ماده 2 سازمان بررسي نهايي نشده است و به‌طور طبيعي تنها جمع‌بندي و موافقت ستاد احياي درياچه اروميه را اعلام كرده‌اند. همچنين گزينه‌هاي انتقال آب در مورد سبزكوه نيز هنوز تأييد نهايي نگرفته است.

کد خبر 311145

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha