شورای‌عالی امنیت اقلیم کردستان عراق از شکست کامل داعش در شهر سنجار و کنترل پیشمرگه‌ها بر این شهر استراتژیک در شمال عراق خبر داد.

نقشه

 با كنترل مركز سنجار توسط كردها، از عصر ديروز كار پاكسازي اين منطقه آغاز شده‌است. سنجار، مسير اصلي رفت‌وآمد داعش بين سوريه و عراق بود كه از سال گذشته به اشغال اين تروريست‌ها درآمده‌بود. اين شهر يكي از استراتژيك‌ترين مناطق براي داعش محسوب مي‌شود. سنجار در غرب موصل راه‌ اصلي ميان اين شهر بزرگ عراق و شهر رقه، پايگاه مركزي داعش در سوريه محسوب مي‌شود.

هنگام اشغال بلندي‌هاي استراتژيك سنجار، داعش جنايات زيادي در اين منطقه مرتكب شد. ازجمله اين جنايات قتل عام ساكنان و اسارت صدها زن كرد بود. ساكنان سنجار ماه‌ها در كوه سرگردان و گرسنه بودند و هنگام فرار از دست داعش، بسياري در اين مسير جان خود را از دست دادند.نيروهاي داعش هزاران بمب در اين شهر كار گذاشته‌اند و صدها خانه و خودرو نيز بمب‌گذاري شده است كه اين امر پيشروي كردها را كند كرده است.

آنگونه كه منابع امنيتي و نظامي اقليم كردستان مي‌گويند بيش از 7500نيروي پيشمرگه با حمايت هوايي ائتلاف ضد‌داعش و همكاري نيروهاي ايزدي محلي در عمليات آزادسازي سنجار مشاركت دارند و در اطراف شهر موضع گرفته‌اند.خبرگزاري رويترز به نقل از منابع آمريكايي اعلام كرد كه در اين عمليات، نيروهاي ويژه آمريكايي هم حضور داشته‌اند. پيش از اين واشنگتن اعلام كرده‌بود كه با تغيير استراتژي خود در عراق و سوريه، نيروهاي ويژه به اين دو كشور اعزام مي‌كند.

اين نيروها فعلا فقط قرار است در كنار پيشمرگه‌هاي كرد بجنگند. منابع عراقي مي‌گويند كه نظاميان آمريكايي از ميدان اصلي جنگ فاصله دارند و فقط نقش مشاوره را ايفا مي‌كنند.اما علاوه بر شمال، در غرب عراق هم جنگ عليه داعش با پيشروي نيروهاي عراقي در جريان است. عمليات براي آزادسازي شهر رمادي مركز استان الانبار با حضور ارتش و نيروهاي مقاومت مردمي شيعه عراقي اكنون از 3 محور جريان دارد.

در خبري ديگر از عراق، خبرگزاري تاس روسيه به نقل از منابع نظامي اين كشور اعلام كرده‌است، نيروي هوايي عراق به سامانه راداري مجهز خواهد شد. براساس اين گزارش، مسكو تجهيزات نظامي لازم را در اختيار يكي از فرودگاه‌هاي نيروي هوايي ارتش عراق قرار مي‌دهد. اين تجهيزات كمك مي‌كند تا تمامي ناوبري هوايي تا فاصله 400كيلومتري فرودگاه رصد شود. روسيه طي دو‌ماه گذشته ارسال تجهيزات نظامي ازجمله تجهيزات مربوط به نيروي هوايي را به عراق بيشتر كرده‌است.

همزمان با پيشروي‌هاي ارتش عراق، كرد‌ها و نيروهاي مقاومت مردمي عليه داعش، ديروز يك انفجار مهيب در منطقه شيعه‌نشين بغداد 50 كشته و مجروح به جا گذاشت. مدت‌ها بود چنين انفجار مرگباري در بغداد روي نداده بود. هنوز كسي مسئوليت اين انفجار را به عهده نگرفته است.

کد خبر 313641

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha