همشهری آنلاین: اعلام سازمان بهداشت جهانی روز شنبه ۷ نوامبر (۱۶ آبان) درباره اینکه شیوع مرگبار ابولا در کشور آفریقایی سیرالئون به پایان رسیدهاست، باعث برگزاری جشن‌های شادمانه هزاران نفری شد که به خیابان‌های این پایتخت این کشور ریختند.

ebola

به گزارش خبرگزاری فرانسه جمعیتی که به خیابان‌ها آمده بودند، شعارنوشته‌هايي را تکان می‌دادند، آواز می‌خواندند و طبل می‌زدند و تپه‌های پرشیبی که این شهر 1.2 میلیون نفری را احاطه می‌کنند با سروصدای آتش‌بازی دوباره به جوش‌وخروش افتادند.

این برای نخستین بار از شروع همه‌گیری ابولا در 18 ماه پیش بود که اجازه انجام یک جشن همگانی در این کشور غرب آفریقا داده می‌شد.

ابولا تقریباً 4000 نفر را در سیرالئون کشت و بسیاری از مناطق قبایلی این کشور را نابود کرد و اقتصاد این کشور را در رکودی شدید فرو برد.

این همه‌گیر همچنین باعث ایجاد ترس و پارانویا در پایتخت شد.

آندرس نوردستروم، نماینده سازمان جهانی بهداشت در این کشور در مراسمی در میان کف زدن‌های مکرر گفت: «امروز 7 نوامبر 2015 سازمان جهانی بهداشت پایان شیوع ابولا را در سیرالئون اعلام می‌کند.»

جشن که از چند ساعت پیش از این اعلام رسمی شروع شده بود تا شب ادامه یافت و کلیسا ناقوس‌های خود را به صدا درآوردند و جمعیت مسلمان در مساجد شهر گرد آمدند

این مستعمره سابق بریتانیا نیمی از موارد همه‌گیری ابولا را که درمجموع از دسامبر 2013 28600 نفر را در سه کشور غرب آفریقا مبتلا کرد و به مرگ 11300 انجامید را ثبت کرده بود، هرچند که تصور بر این است که شمار عمده‌ای از مرگ‌ومیرها گزارش نشده باشند.

این اعلام شاخصی مهم برای تلاش‌ها با حمایت سازمان ملل برای پایان دادن به همه‌گیری ابولا است و به این ترتیب فقط کشور همسایه سیرالئون، یعنی گینه باقی می‌ماند که هنوز موارد اندکی از بیماری را گزارش می‌کند.

 این بحران تاثیراتی مصیبت‌بار خدمات اولیه بهداشتی و برنامه‌های ایمن‌سازی در کشورهای سیرالئون، گینه و لیبریا بر جای گذاشت و به مرگ بیش از 500 پزشک و پرستار انجامید.

کد خبر 313283

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha