دبی در 5 ماه ابتدای سال‌جاری بزرگترین صادر کننده گوشی تلفن همراه به ایران بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی گمرک ایران، ارزش واردات گوشی تلفن همراه در 5 ماه آغاز سال جاری از امارت 17 میلیون و 922 هزار و 824 دلار بوده است.

پس از دبی، کره جنوبی با صادراتی به ارزش 244هزار و 144دلار به ایران در رتبه دوم قرار دارد.

بر اساس این گزارش فنلاند با 20هزارو400 دلار جایگاه سومین وارد‌کننده گوشی تلفن همراه به کشور را دارد.

چین که صادر کننده جدیدی در بازار ایران است در مدتی کوتاه مقام چهارم را در این رقابت داشته است. این کشور که به تولید کننده کالا‌های ارزان قیمت بازار شکن مشهور است در مدت مورد اشاره 8هزارو 242 دلار گوشی به ایران صادر کرده است.

با وجود این آمار‌ها به نظر می‌رسد چین سهم بیشتری در بازار گوشی تلفن همراه ایران دارد و علت آن تولید اکثر نام‌های مشهور گوشی تلفن همراه در این کشور است. برخی دست اندر‌کاران بازار تلفن همراه در کشور اعتقاد دارند 80 درصد گوشی‌های موجود در بازار، تولید چین است.

امسال واردات رسمی‌گوشی تلفن همراه به ایران با افزایش شدید تعرفه در 2سال اخیر کاهش یافته است. یک دلیل کسب مقام چهارم چین در صادرات گوشی به ایران ناشی از سهم بالای این کشور در واردات قاچاق به ایران است.

در ‌10‌ماهه سال 84، حدود 13 میلیون و 800هزار دلار گوشی وارد کشور شده بود، که با افزایش عرضه سیم‌کارت در 2‌سال اخیر، انتظار رشد شدید واردات گوشی به کشور وجود داشت.

15 برابر شدن تعرفه واردات گوشی موجب شد بخش اعظم نیاز داخلی از قاچاق تامین شود. با وجود برنامه‌ریزی برای تولید داخلی در سال 85، برخی آمار‌ها از 4 برابر شدن در آمد دولت از محل واردات حکایت دارد.

اعمال روش ثبت شماره سریال گوشی در کشور در آغاز طرح افزایش تعرفه‌ها موجب کاهش میزان قاچاق شده بود ولی در ماه‌های اخیر با حذف ثبت شماره سریال در وزارت ارتباطات سهم قاچاق در بازار افزایش یافته است.

کد خبر 31323

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز