همشهری آنلاین: دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز با تشریح دلایل سقوط قیمت جهانی گاز در بازار، اعلام کرد: با توجه به کاهش و یا توقف تولید در برخی میادین شیل گس، احتمال افزایش دوباره قیمت گاز در بازار قوت گرفته است.

Gas

محمدحسین عادلی در گفتگو با مهر درباره کاهش معاملات در بازار جهانی گاز در صورت ادامه کاهش قیمت جهانی نفت خام، گفت: اساسا قیمت گاز طبیعی به قیمت نفت وابسته است و اگر قیمت نفت کاهش یابد با یک فاصله زمانی ۲ تا ۶ ماهه قیمت گاز هم کاهش می‌یابد.

دبیر کل مجمع کشورهای صادرکننده گاز «جی. اي. سي. اف» با اعلام اینکه در شرایط فعلی قیمت گاز در چهار نقطه جهان متفاوت است، تصریح کرد: یک قیمت گاز مربوط به بازار آمریکا که بازار گاز داخلی این کشور را شامل می‌شود، به عبارتی قیمتی که در آمریکا است، قیمت بین‌المللی نیست.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه دو قیمت در اروپا و یک قیمت در آسیا برای تعیین بهای گاز طبیعی وجود دارد، اظهار داشت: در تمامی این بازارها همگی به دلیل کاهش قیمت نفت، بهای گاز طبیعی هم کاهش یافته و البته قیمت‌ها در این بازارها به یکدیگر نزدیک شده‌اند.

عادلی با یادآوری اینکه هم قیمت نفت و هم قیمت گاز که کاهش یافته موجب شده، تولید نفت و گاز از بعضی میادین جهان به ویژه میادینی که مربوط به شیل نفت و شیل گاز است، کم شود، بیان کرد: تولید از این میادین دیگر همچون گذشته صرفه اقتصادی ندارد.

دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز با بیان اینکه تولید و سرمایه‌گذاری در میادین شیل گس با کاهش قیمت جهانی گاز طبیعی کاهش پیدا کرده است، تبیین کرد: پیش‌بینی می‌شود اگر این روند ادامه یابد، با کم شدن تولید این گونه میادین، عرضه نفت و گاز در بازار سیر نزولی داشته و دوباره قیمت‌ها افزایش یابد که منجر به افزایش سرمایه‌گذاری خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در مجمع کشورهای صادرکننده گاز معتقدیم باید قیمت گاز حمایت‌کننده سرمایه‌گذاری باشد، افزود: یعنی قیمت‌ها باید به گونه‌ای باشد که بتواند سرمایه‌گذاری‌های تولید را توجیه کند زیرا اگر قیمت‌ها پایین باشد و توجیه نکند، در قیمت‌ها ایجاد نوسان می‌کند و بازاری که نوسان داشته باشد بازار خوبی برای تولید و مصرف‌کننده نیست.

دبیر کل مجمع کشورهای صادرکننده گاز در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم بتوانیم شاهد ثباتی در بازار جهانی گاز در آینده باشیم.

کد خبر 312910

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha