چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۱:۴۲
۰ نفر

معاون دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت که در صورتی که امکان درمان معتادان وجود داشته باشد و طرحها و برنامه های مشخصی برای درمان آنها باشد، معتادان در مرحله اول بیمار تلقی می‌شوند.

وی با تشریح عملکرد نظام جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با قاچاقچیان و معتادان طی یک سال گذشته اعلام کرد: هر دو ساعت یک نفر در کشور بر اثر اعتیاد جان خود را از دست می‌دهد و سال گذشته 4320 نفر در ایران قربانی مواد مخدر شدند.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر امیر حسین مطهر گفت: طی 11 ماه گذشته 1495 عملیات علیه قاچاقچیان مواد مخدر در کشور انجام شده است که طی آن 1856 باند منهدم، 2175 قبضه سلاح ضبط و 5446 خودرو از قاچاقچیان توقیف شد، طی 5 ماه گذشته نیز حدود 145 تن مواد مخدر از قاچاقچیان کشف شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 26 درصد افزایش کشفیات داشتیم. وی ادامه داد: روزانه دهها نفر معتاد و قاچاقچی در کشور راهی زندان می شوند به طوری که 37 درصد از زندانیان کشور را مجرمان مرتبط با مواد مخدر تشکیل می‌دهند.

معاون مقابله با عرضه دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد: سال گذشته 4320 نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر در کشور جان خود را از دست دادند که سه درصد آنها زن و بقیه مرد بودند به عبارت دیگر هر روز 11 نفر و تقریبا هر دو ساعت یک نفر در ایران به علت سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهد.

مطهر اضافه کرد:‌ برای بررسی علل این پدیده در کشور نباید یک سویه به قضیه نگاه کنیم زیرا کشور ما در جوار بزرگترین تولید کننده مواد مخدر دنیاست و حدود 900 کیلومتر با افغانستان و پاکستان مرز مشترک داریم در کشور افغانستان به عنوان تولید کننده 82 درصد مواد مخدر سنتی دنیا سال گذشته حدود 4200 تن مواد مخدر تولید شد.

وی افزود: بخشی از این مواد توسط قاچاقچیان از طریق کشور ما به سمت کشورهای غربی تزانزیت می‌شود به طوری که حتی سازمان ملل متحد اعلام کرده است که حدود 61 درصد مواد مخدری که به اروپا قاچاق می شود از طریق ایران جا به جا می‌شود با وجودی که ما این آمار را قبول نداریم اما حتی اگر به اظهارات خود آنها استناد کنیم نقش مهم این کشورها، در مشارکت با ایران در مقابله با قاچاقچیان روشن می‌شود در حالی که این کشورها هیچ کمک موثری در این زمینه نمی‌کنند. 

مطهر گفت: امروز سیاستهای کلان نظام جمهوری اسلامی ایران که نسبت به سیاستهای سنوات گذشته تغییراتی داشته است ایجاب می‌کند که به جای اینکه هزینه های بالایی را برای مقابله با ترانزیت مواد مخدر انجام دهیم (اقداماتی که سود آن به کشورهای اروپایی می‌رسد) این مبارزه را موکول به مشارکت کشورهای غربی و اروپا می‌کنیم و از این کشورها انتظار داریم برای حفظ منافع خودشان در این زمینه با جمهوری اسلامی ایران مشارکت کنند.

معاون دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: بر اساس سیاستهای کلان مواد مخدر کشور در صورتی که امکان درمان معتادان وجود داشته باشد و طرحها و برنامه های مشخصی برای درمان آنها باشد، معتادان در مرحله اول بیمار تلقی می‌شوند اگر چه جرم انگاری مصرف مواد مخدر هم در قانون وجود دارد ولی توسعه امکانات درمانی برای نجات معتادان از ورطه اعتیاد در اولویت است.

وی با اشاره به افزایش اقدامات امنیتی برای کنترل مرزهای شرقی کشور گفت: متاسفانه کنترل مرزهای شرقی کشور به صورت یکسویه از جانب ایران انجام می‌شود و کشورهای افغانستان و پاکستان در کنترل مرزهای خود اقدام جدی انجام نمی‌دهند با این حال تلاش شده است با افزایش حفر کانال در مسیر قاچاقچیان محدودیتهای تردد آنها بیشتر شود.

وی افزود: علاوه بر آن افزایش تجهیزات جدید برای کنترل مرزها به خصوص با فعالیت قرارگاه بزرگ نبی اکرم(ص) که با دستور مقام معظم رهبری در ماههای گذشته ایجاد شد، سرمایه گذاری وسیعی برای جلوگیری از ورود مواد مخدر به کشور انجام شده است.

مطهر اضافه کرد: نگرانی دیگر واردات مواد جدید روانگردان از مرزهای غربی و جنوبی است که متاسفانه به علت تنوع شکل و نوع آنها مقابله و کنترل آنها بسیار مشکل است و حتی هنوز در شناسایی این مواد مشکل داریم به همین علت آموزش پرسنل نیروی انتظامی و گمرکات در شناسایی این مواد شروع شده است.

وی گفت: مواد روانگردان متاسفانه به اشکال مختلف در جامعه توزیع می شود و مردم هنوز به خطرات این مواد به خوبی آگاه نیستند و باید در این زمینه با آموزش مردم جوانان و خانواده‌ها را هوشیار کرد.

کد خبر 3127

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز