همشهری آنلاین: معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه دولت از مشکلات و تنگناهای مردم اطلاع دارد گفت، رفع این تنگناها نیازمند کمک همه ارکان نظام است و دولت به تنهایی نمی‌تواند به این موضوعات بپردازد.

اسحاق جهانگیری

پایگاه اطلاع رسانی دولت نوشت: دکتر اسحاق جهانگیری عصر شنبه ( 9 آبان) در جلسه شورای اداری استان زنجان با اشاره به شرایط اخیر و روند رو به بهبود وضعیت اقتصادی کشور، اظهار داشت: با لغو تحریم‌ها در آینده نه چندان دور و از سال آینده آثار مثبتی پدیدار و وضع اقتصادی کشور متحول خواهد شد.

وی افزود: البته این پیش‌بینی‌ها بدین معنا نیست که دولت از مشکلات و تنگناهای مردم بی‌اطلاع است بلکه دولت از شرایط و وضعیت زندگی مردم و به خصوص اقشار ضعیف جامعه آگاهی دارد و نسبت به آن احساس مسئولیت می‌کند.

معاون اول رئیس جمهور بی‌اطلاعی دولتمردان از وضعیت زندگی مردم را یکی از بدترین پدیده‌های مدیریتی یک کشور دانست و گفت: اگر دولتمردان ندانند زندگی مردم چگونه می‌گذرد اتفاقی بسیار دردناک است. هم در زندگی و معیشت مردم و هم در سطح کلان اقتصاد کشور محدودیت‌ها و مشکلاتی وجود دارد که باید برای حل این مشکلات برنامه‌ریزی شود.

دکتر جهانگیری افزود: این توقع و انتظار که دولت بتواند به تنهایی همه مشکلات را به سرعت برطرف کند، انتظاری نادرست است زیرا حل بسیاری از مسائل و مشکلات نیازمند صرف زمان است ضمن آنکه همه ارکان نظام نیز باید دولت را در حل مشکلات یاری کنند.

وی ادامه داد: اگر همه ارکان نظام دولت را یاری کنند و مردم و نهادهای مختلف نیز در صحنه حضور داشته باشند، در این شرایط است که می‌توان انتظار داشت که بتوانیم با تکیه بر ظرفیت‌های بی‌نظیر کشور از مشکلات عبور کنیم.

معاون اول رئیس جمهور از پرونده هسته ای بعنوان یک موفقیت بزرگ که با همدلی و همراهی همه ی ارکان نظام شکل گرفت، یاد کرد و افزود: در پرونده هسته‌ای، مدیریت کلان با مقام معظم رهبری بود و رئیس جمهور نیز که از قدرت و شناخت کافی تحلیل مسائل بین‌المللی برخوردار است، وقت ویژه‌ای برای پرونده هسته‌ای گذاشت و تیم مذاکره کننده مجرب و توانمند کشورمان نیز توانست این دستاورد را نصیب کشور نماید.

دکتر جهانگیری اضافه کرد: تا پیش از این برای دنیا یک شوخی تلقی می‌شد که شش کشور قدرتمند جهان به همراه سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک طرف میز مذاکره بنشینند و در طرف مقابل یک کشور به تعبیر آنها جهان سومی بتواند در مذاکرات اهداف از پیش تعیین شده خود یعنی تثبیت حقوق هسته‌ای، حفظ دستاوردهای هسته‌ای و لغو تحریم‌ها را محقق سازد.

وی موفقیت ملت ایران در مذاکرات هسته‌ای را یک اتفاق بی‌سابقه و تاریخی توصیف کرد و گفت: مقامات سایر کشورها که با مقامات ایرانی دیدار و ملاقات دارند، به ملت ایران به خاطر این پیروزی تبریک می‌گویند و تاکنون حتی یک مقام خارجی هم در این دیدارها نگفته است که مثلا اگر فلان امتیاز را هم در مذاکرات کسب می‌کردید، بهتر بود.

معاون اول رئیس جمهور افزود: خوشبختانه دولت هم در مرحله مذاکرات از پشتیبانی رهبر معظم انقلاب، مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه برخوردار بود و هم پس از انجام توافق، برجام در مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی که نمایندگان همه قوا در آن عضویت دارند به تایید رسید و در این میان تایید مقام معظم رهبری نیز از همه مهمتر و کارسازتر بود.

دکتر جهانگیری با اشاره به اقتدار روز افزون جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی تصریح کرد: کشورهای جهان، امروز به خوبی می‌دانند که بدون مشارکت ایران مسئله سوریه و سایر مسائل منطقه قابل حل نیست و با آنکه در نشست‌های قبلی برای حل بحران سوریه از ایران دعوت نشده بود، ایران را در نشست اخیر دعوت کرده‌اند و به همین دلیل شاهد نتایج بهتر این نشست نسبت به گذشته هستیم.

وی ادامه داد: در خصوص موضوع یمن نیز سرانجام ناچار خواهند شد که از جمهوری اسلامی ایران کمک بگیرند. ایران همواره بر راه حل مسالمت آمیز و حل و فصل مسائل بین‌المللی از طریق گفتگو تاکید داشته است. چگونه انتظار دارند که بر سر مردم یمن بمب بریزند و از آنها بخواهند که واکنشی نداشته و فقط تسلیم باشند.

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کاهش بهای نفت و ضرورت حضور بیش از پیش بخش خصوصی برای کاهش وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی خاطرنشان کرد: دولت تصمیم گرفته است که طرح‌های عمرانی را به بخش خصوصی واگذار کند و از نظر دولت مدیرانی موفق‌تر هستند که بتواند این سیاست را به درستی اجرا نمایند.

دکتر جهانگیری همچنین با اشاره به رویکرد جدی دولت برای توسعه صادرات غیرنفتی افزود: مدیری که با آغوش باز از بخش خصوصی و فعالان عرصه صادرات استقبال نکند و به عبارتی دیگر کمک کننده صادرات نباشد، از نظر دولت مدیر مطلوبی نیست.

وی با بیان اینکه دولت سیاست‌ها و تدابیر ویژه‌ای را برای دوران پساتحریم تدوین کرده است، اظهار داشت: برخلاف تصور برخی افراد، دولت از توافق هسته‌ای ذوق زده نیست و راه حل همه مشکلات را به این توافق پیوند نزده است بلکه معتقد هستیم که مسائل کشور با عقل، تدبیر و برنامه قابل حل است و در این میان یکی از تدابیر عقلانی این است که مسائل را با دنیا از طریق گفتگو حل کنیم و تعامل سازنده‌ای با جهان داشته باشیم.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت جذب سرمایه گذاران خارجی و مشارکت فعال بخش خصوصی برای ورود به دوره رونق و شکوفایی اقتصادی تصریح کرد: شرکت‌ها و سرمایه گذاران خارجی که برای فعالیت در ایران ابراز تمایل و آمادگی کرده‌اند باید اولویت‌های مقطع فعلی ایران را بشناسند و بدانند ایران امروز با گذشته تفاوت دارد و دیگر دورانی که بتوانند ایران را به بازار کالاهای مصرفی خود تبدیل کنند، سپری شده است. برای همکاری با ایران باید نسبت به مشارکت اقتصادی و تجاری اقدام کنند و در ایران کالایی تولید کنند که قابلیت صادرات داشته باشد.

جهانگیری با بیان اینکه پس از لغو تحریم‌ها منابع مالی مسدود شده ایران وارد اقتصاد کشور خواهد شد و میلیاردها دلار سرمایه خارجی نیز جذب کشور می‌شود، گفت: متاسفانه عده‌ای به دنبال ایجاد یاس و نا امیدی در میان مردم هستند و باید از این افراد پرسیده شود که چه بدی‌ای از امید مردم دیده‌اید که به دنبال القای یاس و ناامیدی در جامعه هستید.

وی اصلاح فضای کسب و کار را از دیگر برنامه‌های مهم دولت برشمرد و افزود: براساس اعلام بانک جهانی، رتبه ایران در فضای کسب و کار تا پیش از این دولت 152 بوده است و هفته گذشته که بانک جهانی رتبه جدید را اعلام کرد، ایران در جایگاه 118 قرار داشت که البته با وجود چندین پله ارتقاء، معتقد هستیم محاسباتشان دارای اشکال است و جایگاه ایران از این هم مطلوبتر است که در این زمینه کارشناسان کشور در حال مذاکره با آنها هستند.

معاون اول رئیس جمهور اصلاحات نظام بانکی و اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را از دیگر برنامه‌های قطعی دولت خواند و گفت: اقتصاد مقاومتی چراغ راه توسعه اقتصادی کشور است که در دستور کار دولت قرار دارد و به زودی در همه استان‌ها ستادی در این زمینه تشکیل خواهد شد تا برنامه‌های اقتصاد مقاومتی را به صورت جدی دنبال کند.

دکتر جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری دو انتخابات پیش رو، بر اهمیت حضور پرشور مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان تاکید کرد و گفت: هرچه حضور مردم با شکوه‌تر و پرشور‌تر باشد، بر اقتدار نظام به خصوص در مقطع فعلی افزوده خواهد شد.

کد خبر 312251

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha